معرفی سریال You ؛ او تو را دنبال می‌کند


معرفی سریال You ؛ او تو را دنبال می‌کند

در این مقاله نگاهی داریم به سریال You ، سریال آمریکایی که از شبکه Lifetime پخش می‌شود و فصل اول آن هم اکنون در طرفداران زیادی گذب خود کرده است. You، سریال هیجانی-روانشناختی و جنایی براساس کتابی پرفروش با همین نام نوشته «کرولاین کپنس» (Caroline Kepnes) است که از نهم سپتامبر امسال به نمایش درآمد. سریال You قبل از پخش توسط شبکه Lifetime برای فصل دوم...

در این مقاله نگاهی داریم به سریال You ، سریال آمریکایی که از شبکه Lifetime پخش می‌شود و فصل اول آن هم اکنون در طرفداران زیادی گذب خود کرده است.

You، سریال هیجانی-روانشناختی و جنایی براساس کتابی پرفروش با همین نام نوشته «کرولاین کپنس» (Caroline Kepnes) است که از نهم سپتامبر امسال به نمایش درآمد. سریال You قبل از پخش توسط شبکه Lifetime برای فصل دوم تمدید شد و تا به این جای کار به نظر می‌رسد که این شبکه تصمیم درستی گرفته‌است.

داستان سریال You راجع به مردی جوان به اسم «جو گولدبرگ» (Joe Goldberg) با بازی «پن بدجلی» (Penn Badgley) است. جو که مدیریت یک کتاب فروشی را برعهده دارد با یکی از مشتریان یعنی «گوئینویر بک» (Guinevere Beck) با بازی «الیزابت لایل» (Elizabeth Lail) آشنا می‌شود و به به طور خطرناک و دیوانه‌واری خود را وارد زندگی این دختر می‌کند به طوری که هیچ چیز جلودار او نخواهد بود.

مهم‌ترین عنصر سریال You و یا هر سریال موفق دیگری سرگرم کننده بودن آن است. اکثر برنامه‌ها در شبکه Lifetime سرگرم کننده‌اند اما این شبکه تا به حال (به جز سریال Unreal) بُعد سرگرم کننده برنامه‌هایش را در کنار محتوای خوب قرار نداده بود اما حالا در سریال You ما شاهد هر دو خاصیت مورد نیاز برای علاقه‌مند شدن به یک سریال هستیم. سرگرمی به علاوه‌ی محتوایی قانع کننده که چندان کلیشه نیست.

معرفی سریال You ؛ او تو را دنبال می‌کند

در اینکه You سریالی با پتانسیل بالا است شکی نیست اما آیا این سریال می‌تواند خود را از یک سریال که تنها پتانسیل بالا دارد به یک سریال قوی و جذاب تبدیل کند یا تمام این پتانسیل از بین خواهد رفت؟ پس از پنج قسمت هنوز این مسئله روشن نیست چرا که در کنار نقص‌هایش، سریال You جذابیت‌های خود را حفظ کرده‌است. به عنوان یک بیننده ما هنوز در انتظار دیدن ابعاد مختلف کاراکترها هستیم. جو، یک روانی دوست داشتنی است اما نباید به هیچ وجه او را با یک ضدقهرمان اشتباه گرفت. اعمالی که جو مرتکب می‌شود برای یک بیننده غیرقابل بخشش محسوب می‌شود. بدجلی، برای جو، جایی در دل بیننده پیدا می‌کند.

از طرف دیگر با اینکه اعمال او را قبول نداریم اما تا حدی درکش می‌کنیم (در پاراگراف بعد به این موضوع می‌پردازیم). ولی جو بیش از حد آرام است و این آرامی تنها در مقابل دیگران نیست. ما در قسمت‌هایی با جو و افکارش تنها می‌شویم اما در آن لحظات باز هم جو آرام است و این تا حدی غیرواقعی است اگرچه شاید این آرامی تنها یک پوشش باشد. زیرا در لحظاتی کوتاه (مثل صحنه‌ای پراسترس در قسمت سوم) جو خونسردی خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک موجود خشمگین و آشفته می‌شود. اما برای شکل‌گیری بیشتر شخصیت جو ما به صحنه‌های اینچنینی بیشتری نیازمندیم تا بتوانیم هرچه بیشتر جو را باور کنیم. بدجلی تا به اینجای کار نشان داده‌است که انتخاب درستی برای ایفای این نقش بوده‌است. او دلربا و فریبنده است و با اینکه قسمت تاریک جو را هنوز به خوبی ندیده‌ایم به نظر می‌آید می‌توان امیدوار بود که بدجلی از پس آن برمی‌آید.

معرفی سریال You ؛ او تو را دنبال می‌کند

حال به این سوال می‌رسیم که چطور می‌توان شخصی مثل جو را درک کرد؟ پاسخ به این سوال سر و کله زدن همه با فضای مجازی است. جو برای کنترل گوئنویر تمام حساب‌های او در فضای مجازی را تعقیب می‌کند و در واقع به طور دیوانه‌وار عاشق شخصیت دروغین این دختر در اینترنت می‌شود. تا به حال چند نفر از ما با شخصی در اینترنت آشنا شدیم و پس از بیشتر آشنا شدن با او متوجه شدیم که این شخص به هیچ وجه شبیه به آنچه که در «صفحاتش» نشان می‌دهد نیست؟ جو رفته رفته لایه‌های مختلف گوئینویر را می‌بیند و با تاریکی درون او آشنا می‌شود. تاریکی که نه به اندازه یک روانی دردسرساز است اما مشکلات خاص خود را به همراه می‌آورد.

جو با گوئینویر آشنا می‌شود و در ذهن خود دختری ایده‌آل از او می‌سازد. شخصیتی ایده‌آل و دوست داشتنی که توسط پرسونا گوئینویر در اینترنت ساپورت می‌شود اما تقریبا همه آن دروغ است. گوئینویر بیشتر از آن چیزی است که جو حتی بتواند فکرش را بکند و همین سبب آشفتگی جو می‌شود. اما جو مصمم است، او باور دارد که گوئنویر در درون واقعا چیزی است که جو دنبال آن است و برای رسیدن به آن دست به هرکاری خواهد زد. اما حقیقت همیشه دلنشین نیست.

معرفی سریال You ؛ او تو را دنبال می‌کند

تنها نکته سریال You که جدا نیاز به بهبود دارد نحوه نشان دادن تعقیب‌ها و دنبال کردن گوئینویر توسط جو است. پس از دیدن چند قسمت و تکرار روتین وار یک سری کارها و گرفته نشدن مچ جو، این اعمال را تا حدی غیرواقعی نشان خواهد داد و اینگونه حوصله بیننده سر خواهد رفت.

You، سریالی با پتانسیل بسیار بالا و داستانی گیرا است که می‌تواند جز سرگرم کننده‌ترین سریال‌های سال قرار بگیرد. این سریال ناامنی دنیای مجازی را بیشتر از پیش به ما نشان می‌دهد. اینکه چطور به راحتی و با چند کلیک زندگیمان لو خواهد رفت اما در عین حال You نشان می‌دهد که این زندگی مجازی تا چه حدی دروغین است و شخصیت انسان‌ها تا چه حد پیچیده و در هم ریخته است.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
معرفی سریال You ؛ او تو را دنبال می‌کند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فیلم و سریال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!