آیا تا به حال به فکر این افتاده اید که یکی از انواع نژاد طوطی را در منزل خود نگهداری کنید؟ همانطور که می دانید طوطی ها به مراقبت زیادی نیاز دارند و باید احساس کنند که صاحبشان واقعا دوستش دارد و با او وقت می گذراند. اکثر انها در صورت عصبانی شدن از دست صاحبشان، خشم خود را بر سر پرهای خود خالی می کنند و پرهایشان را می کنند. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام، می خواهیم به بررسی 10 نژاد طوطی از نظر زیباترین، 5 نژاد طوطی از نظر بزرگی و 5 نژاد طوطی از نظر کوچک ترین طوطی ها بپردازیم. طوطی ها انواع و نژادهای زیادی دارند، ما تنها به بررسی 20 نوع آنها می پردازیم.

5 نوع از بزرگترین نژاد طوطی

مردم اغلب کلمه “طوطی” را با پرندگان بزرگ، رنگارنگ و قدرتمند مرتبط می کنند. طوطی های بزرگ، به عنوان حیوانات خانگی، قطعا جسور، چشم نواز و همراهان فعالی هستند. با این حال، هر پرنده بزرگ لزوما یک حیوان خانگی خوب نیست و هر عاشق پرنده ای برای مالکیت یک طوطی بزرگ، مناسب نیست. اطلاعاتی را در مورد گونه های بزرگ طوطی در زیر مطالعه کنید تا بفهمید که لازمه ی نگه داری و مراقبت از طوطی های بزرگ به عنوان حیوانات خانگی چیست. انتخاب هر گونه ی پرنده به عنوان حیوان خانگی، تصمیمی نیست که به راحتی اتخاذ شود و زندانی کردن طوطی های بزرگ اغلب جرم حیوان آزاری محسوب شده و تا بیش از 50 سال حبس دارد. پس تحقیقات خود را انجام دهید!

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

1- بزرگترین نژاد طوطی – طوطی خاکستری آفریقایی

طوطی های خاکستری آفریقایی برای هزاران سال به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شدند. توانایی شگفت انگیز آنها در تفکر و استعدادشان در تقلید از گفتار انسانی به آنها کمک کرده است تا در زمینه تحقیقات و تجارت حیوانات، سرشناس شوند. در حالی که محبوبیتشان، آنها را به یک حیوان خانگی محبوب تبدیل کرده است، در مورد صاحبان نیز بسیار مهم است که قبل از پذیرش یکی از آنها، وقت کافی و وسایل لازم برای مراقبت از طوطی خاکستری را مهیا کنند. خواندن مقاله ای درباره طوطی خاکستری آفریقایی به شما در درک نقش ها و مسئولیت های روزانه تان به عنوان صاحب یک طوطی خاکستری آفریقایی کمک خواهد کرد.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

2- طوطی آمازون

طوطی آمازون پر از شخصیت و جرات است. شخصیت های خنده دار و توانایی های گفتاری عالی آنها را در صف حیوانات خانگی پرنده برای دهه ها حفظ کرده است. با این حال، جسه ی بزرگ، صدای قدرتمند و رفتار اجتماعی شان، طوطی آمازون را به عنوان انتخاب خوبی برای بسیاری از صاحبان پرنده تبدیل کرده است. صاحبان این طوطی، یکی از شادترین دوستداران پرنده خواهند بود، اما به شرطی که قبل از پذیرش این پرنده دوستداشتنی، تحقیقات لازم را انجام دهند.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

3- بزرگترین نژاد طوطی – کاکاتوئوس

کاکاتوئوس های زیبا، پرندگان مهربانی هستند که به نظر می رسد همیشه راهی برای ورود به قلب هر عاشق پرنده ای پیدا می کنند. طبیعت دوستانه ی آنها موجب شده است که بسیاری از صاحبان طوطی ها به طور اختصاصی از کاکاتوئوس نگه داری کنند. اما فقط صاحبان پرنده با تجربه هستند که می دانند چه چیزی باید از نظر رژیم غذایی، ورزش، فضا و توجه به کاکاتوئوس ارائه شود. داشتن هر گونه ای از پرنده یک کار تمام وقت است و برای صاحبان کاکاتوئوس می تواند نیم قرن یا بیشتر ادامه یابد.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

4- طوطی های اکلکتوس

جذاب و هوشمند؛ اکلکتوس پرنده فریبنده ای است که او را به یک حیوان خانگی مهم تبدیل کرده است. رنگ های زیبا، توانایی صحبت کردن و شخصیت های دوست داشتنی، در تبدیل آنها به عنوان یکی از محبوب ترین طوطی های خانگی نقش داشته است. کسانی که عاشق زیبایی و جذابیت اکلکتوس می شوند باید قبل از آوردن یکی از آن ها به خانه، اندکی تامل کنند، چون این پرندگان نیازهای اجتماعی پیچیده ای دارند و نیاز زیادی به توجه دارند. قبل از آوردن یکی از اینها به خانه، از داشتن زمان کافی برای وقت گذاشتن برای این موجود دوست داشتنی اطمینان حاصل کنید.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

5- ماکائوس

ماکائوس در اندازه های مختلف و رنگ های بسیاری وجود دارد، و انتخاب آن ها به عنوان گزینه ای در تجارت حیوانات، روز به روز در حال افزایش است. این ها قابل شناسایی ترین عضو خانواده طوطی ها هستند. ماکائوس اغلب اولین انتخاب برای دوستداران پرندگان است که علاقمند به داشتن طوطی بزرگ هستند.

10 نژاد طوطی از نظر رنگارنگ ترین

برای بسیاری از مردم، اولین چیزی که آنها را به سمت مالکیت پرنده هدایت می کند، پرهای رنگارنگ طوطی است. بر حسب این که آیا شما دنبال یک طوطی قرمز، سبز یا بنفش هستید، این نژاد طوطی انواع زیادی را به شما ارائه می دهد. پرهای رنگی زیبا تنها مشخصه ای نیست که صاحب طوطی باید قبل از پذیرشش، آن را در نظر بگیرد. شما همچنین باید در مورد اینکه آیا طبیعت پرنده با شیوه زندگی و خانه شما سازگار است یا خیر، نیز، فکر کنید.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

1- طوطی اکلکتوس

طوطی اکلکتوس یکی از معدود گونه های طوطی دارای دو جنسیت است. این بدان معنی است که ماده ها و نرها دارای ظاهری متفاوت از یکدیگر هستند. نرها دارای رنگ سبز پررنگ با لکه های قرمز هستند، در حالی که ماده ها دارای پرهای قرمز و بنفش هستند. مانند همه طوطی ها، طوطی اکلکتوس نیز نیاز به مراقبت ویژه و توجه کافی برای بقا دارد.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

2- کونورهای خورشید

کونور خورشید، تقریبا تمام رنگ های رنگین کمان را در بدن خود دارد. این پرنده های فریبنده، بر روی سر، سینه و بال خود پرهای قرمز، زرد و نارنجی دارند. این رنگ ها با دم سبز و آبی و پرهای آبی آسمانی کامل می شوند. این پرندگان همچنین جزو پرطرفدارترین گونه های طوطی هستند. پیش از پذیرش یک کونور خورشید، اطمینان حاصل کنید که خود (و همسایگانتان) تحمل سر و صدا را دارید.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

3- ماکائو اسکارلت

ماکائو اسکارلت بزرگ، طوطی ای زیبا با پرهای قرمز، زرد و آبی است. زیبایی آنها می تواند، برای کسانی که به دنبال طوطی خانگی هستند، بسیار وسوسه انگیز باشد. اما جدای از ظاهر شگفت انگیزشان، باید چیزهای دیگر را نیز مد نظر بگیرید. این پرندگان، بزرگ هستند و نیاز به مقدار زیادی فضا، زمان و توجه بالا دارند. قبل از پذیرش یک ماکائو اسکارلت، مطمئن شوید که می دانید که وارد چه مسیری می شوید. آنها می توانند حیوانات خانگی ای با صدای بلند، کثیف و خجالتی باشند که از صاحبانشان تقاضای زیادی دارند.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

4- کوکاتوس سینه سرخ

کوکاتوس های سینه سرخ پرندگانی صورتی، خاکستری و سفید با شخصیت های جذاب هستند. رنگ آنها ممکن است کمتر از برخی از طوطی های دیگر جلب توجه کند، اما این ویژگی منحصر به فرد نیز باعث جذابیت آنها می شود. با این حال، مانند سایر کوکاتوس ها، این ها نیز پرندگان حساسی هستند. آنها نیاز به آرامش و صاحبانی که زمان زیادی را با حیوانات خانگی خود صرف کنند، دارند.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

5- زیباترین نژاد طوطی – ماکائوهای آبی و طلایی

ماکائوهای آبی و طلایی، همانطور که از نامشان نیز مشخص است، بیشتر بدنشان را پرهای آبی و زرد درخشان پوشانیده است. آنها همچنین دارای پرهایی با رنگ سبز پررنگ نیز هستند. شاید ماکائو آبی و طلایی یکی از شناخته شده ترین گونه های طوطی ای باشد که نیاز به مراقبت زیادی دارند. این امر به ویژه در دوران نوجوانی شان یعنی زمانی که می توانند حالت تهاجمی داشته باشند، مهم است.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

6- طوطی آمازون تاج بنفش

مانند اکثر طوطی های آمازون، بیشتر بدن آمازون تاج بنفش را رنگ سبز پوشانده است. پرهای یاسی در بالای سرشان و قرمز سیر بر روی پیشانی شان، این گونه را به یکی از محبوب ترین گونه ها تبدیل کرده است. مثل همه طوطی های آمازون، این پرندگان نیز دارای شخصیت قوی هستند. آنها به توجه و تعامل با صاحبانشان نیاز دارند.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

7- ماکائو هاییکنیت

علاوه بر اینکه یکی درخشان ترین رنگ ها را دارند، یکی از بزرگترین گونه های طوطی شناخته شده توسط انسان نیز هستند. صاحبان آنها ادعا می کنند که آنها نیز، از گونه های طوطی خوش خلق، دوست داشتنی و مهربان هستند. با این حال، آنها قطعا حیوان خانگی ایده آلی برای همه نیستند. ماکائوهای هاییکنیت بسیار حساس هستند. برای سلامتی این پرندگان، مهم است که آنها را در یک محیط آرام و صمیمی نگه داری کنید تا بتوانند به عنوان یک حیوان خانگی رشد کنند.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

8- زیباترین نژاد طوطی – ماکائو دو رگه

طبع وحشی ماکائو دو رگه بیشتر از رنگ های او معروف است. پرورش دهندگان، ماکائو دو رگه را در رنگ های مختلفی پرورش می دهند به همین دلیل تقریبا طیف بینهایتی از رنگ های این طوطی موجود است. مطمئنا، این قضیه، هم طرفداران و هم منتقدانی از جامعه صاحبان پرنده ها دارد.

مهم نیست که موضع شما در مورد این که آیا پرورش طوطی های ترکیبی درست است یا نه، چیست، شما باید زیبایی رنگ پرهای ماکائو دو رگه را مد نظر بگیرید. به هر حال، آنها ماکائو هستند و مانند هر طوطی بزرگی نیاز به فضای زیاد و توجه دارند.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

9- کونور تاج آبی

کونورهای تاج آبی یکی دیگر از طوطی های قابل تشخیص هستند. آنها دارای رنگ سبز پررنگ و سرخ آبی روشن هستند. مانند اکثر کونورها، آنها می توانند کاملا پر سر و صدا باشند. آنها همچنین مثل همه طوطی ها، به میزان قابل توجهی نیاز به تعامل اجتماعی با صاحبانشان دارند.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

10- زیباترین نزاد طوطی – ماکائوهای بال سبز

به طرز شگفت انگیزی شبیه به ماکائو اسکارلت هستند. ماکائوهای بال سبز یک انتخاب بسیار عالی برای کسانی هستند که می خواهند طوطی رنگارنگ داشته باشند. این پرندگان، با بدنی براق و قرمز، نوارهای روشن سبز و آبی روی پشت بال خود دارند. ماکائوهای بال سبز به عنوان غول مهربان خانواده ماکائوها شناخته می شنود. آنها نسبت به توجه و ارتباط با صاحبانشان بسیار حساس هستند.

5 نوع طوطی بسیار کوچک

صدها سال است که طوطی ها بسیاری از مردم را مجذوب خود کرده اند زیرا زیبایی، مهربانی و همراهی هوشمندانه ای را برای مردم سراسر جهان به ارمغان می­آوردند. حتی کسانی که عقیده دارند که پرندگان را دوست ندارند، نیز، به ندرت می توانند در برابر فریبندگی طوطی ها مقاومت کنند. در واقع آنها بسیاری از چیزهایی را که مردم برای وجود داشتن در حیوان خانگی شان آرزو دارند، در خود دارند. با این همه، اغلب، کسانی که دوست دارند یک طوطی را به خانه خود دعوت کنند، باز هم از پذیرش آن ها خودداری می کنند، زیرا آنها از انواع مختلف و تنوع نژاد طوطی مطلع نیستند. همه ی طوطی ها بسیار بزرگ نیستند! برای کشف برخی از گونه های کوچکتر و قابل کنترل تر که می توانند حیوانات خانگی مناسبی برای افراد باشند، ادامه مطلب را بخوانید.

1- باجی

باجی کوچک (که در بسیاری از نقاط به اسم پاراکیت شناخته می شود) به عنوان یکی از پرطرفدار ترین گونه های پرندگان خانگی، یکی از کوچکترین گونه های طوطی است و می تواند انتخاب مناسبی برای علاقه مندان به طوطی که احساس می کنند که قادر به نگه داری از پرندگان بزرگ نیستند، باشد. باجی ها می توانند به خوبی صحبت کنند، حتی بعضی از آنها قادر به ایجاد واژگان متشکل از صدها کلمه هستند! آنها همچنین دوست دارند که ترفندها را بیاموزند و امتیاز دیگر آن ها سر و صدای کمتر نسبت به اکثر گونه های دیگر هوکبیل است. اگرچه قطعا باجی ها به فضایی برای بازی و فعالیت نیاز دارند، اما آنها را میتوان در قفس های کوچکتری نسبت به قفس های طوطی های بزرگی مانند Macaws یا Cockatoos نگه داری کرد. این امر باعث می شود که آنها یک انتخاب متداول برای ساکنان آپارتمان و یا کسانی که فضای زیادی ندارند، باشند.

2- پروتلت

اگر باجی آن چیزی نیست که شما به دنبال آن هستید، ممکن است کوچکترین گونه های طوطی در زمین را ترجیح دهید؛ پروتلت دوست داشتنی! پروتلت ها در انواع مختلفی موجود هستند، که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. با این حال، چیزی که بین همه آنها مشترک است این است که آنها با مراقبت مناسب می توانند حیوانات خانگی فوق العاده ای برای شما باشند. پروتلت به برقراری ارتباط و فعالیت نیاز دارد، بنابراین مهم است که کسانی که آنها را پذیرش می کنند، وقت زیادی برای گذراندن با آنها داشته باشند. بعضی از آنها می توانند یاد بگیرند که صحبت کنند، اما حتی آن ها که تمایل به داشتن شخصیت های بزرگ ندارند می توانند از طریق دیگری بدرخشند. نزدیک ترین پسر عموی آنها طوطی آمازون است، بنابراین جای تعجب نیست که پروتلت دوستداران طوطی را با حرکات خنده دار خود بخنداند.

انواع نژاد طوطی از نظر زیباترین، کوچک ترین و بزرگ ترین

3- مرغ عشق

رنگ های زیبایی که در پرهای مرغ عشق دیده می شود، بدون شک یکی از چیزهایی است که آنها را تبدیل به حیوانات خانگی محبوب می کند. آنها به سادگی خیره کننده هستند! مرغ عشق انواع مختلفی دارد، اما همه آنها می توانند از طریق آموزش مناسب و برقراری ارتباط، به حیوانات خانگی مناسبی تبدیل شوند. آنها به طور معمول یاد نمی گیرند که صحبت کنند، اما مرغ عشق ها از یادگیری ترفندها لذت می برند و می توانند بینندگان را از روش های دیگر سرگرم کنند. یک تصور غلط رایج در مورد مرغ عشق ها این است که آنها باید به صورت جفت نگه داشته شوند؛ این در واقع در مورد همه صادق نیست! در واقع، بیشتر صاحبان مرغ عشق ها متوجه شده اند که بیشتر آن ها در حالت تکی می توانند حیوانات خانگی بهتری باشند. این به این دلیل است که پرندگان تنها به جای این که با پرنده دیگری ارتباط برقرار کنند، با صاحبانشان به برقراری ارتباط می پردازند.

4- کوچکترین نژاد طوطی – کونورهای کوچک

در حالی که اکثر آنها پرندگان متوسط ​​و بزرگی هستند، اما برخی از گونه های کوچک کونور نیز وجود دارد که می تواند انتخاب خوبی برای کسانی باشد که به دنبال طوطی کوچک هستند. این ها عبارتند از کونورهای سیاه پوش که تنها 10 اینچ طول دارند و کونورهای نیمه ماه، که حتی کوچکتر هستند. در حالی که ممکن است که آنها بلندتر از برخی از گونه های دیگر ذکر شده در اینجا باشند، اما آنها بسیار باهوش هستند، به شدت با صاحبانشان ارتباط برقرار می کنند و دوست دارند ترفندهایی را یاد بگیرند و بازی کنند.

5- کوکاتیل ها

در حالی که آنها کمی بزرگتر از برخی از پرندگان دیگر موجود در لیست طوطی های کوچک هستند، اما گونه ای بسیار محبوب از طوطی های کوچک هستند که صاحبان پرنده، چه جوان و چه مسن را با شخصیت مهربان خود و رفتارهای بازیگوشانه شان مجذوب خود می کنند. کوکاتیل ها دوست دارند که وقت خود را با صاحبانشان سپری کنند و هر روز به مقدار زیادی وقت می گذارند تا از قفس بیرون بیایند و بازی کنند، تمرین کنند و اجتماعی شوند. بعضی از آنها یاد می گیرند که چند کلمه بگویند، اما به نظر می رسد که کوکاتیل های بزرگتر ترجیح می دهند که صداهای داخل خانه مانند تلفن و زنگ در را به جای گفتار انسانی تقلید کنند. آنها بسیار مستعد آموزش هستند و به آن پاسخ مثبت می دهند.

دکتر سلام پیشنهاد می کند مقاله حساسیت به طوطی و مراقبت های لازم و روش های شاد نگه داشتن طوطی و پیشگیری از خستگی در آنها را نیز مطالعه کنید. اگر سوالی در مورد سلامت طوطی خود داشتید در بخش دیدگاه ها بپرسید تا کارشناسان ما به بررسی آن پرداخته و پاسخگوی شما باشند.

منبع: دکتر سلام