جشن مهرگان


احتمالا شما هم جزو آدم هایی هستید که دعوت شدن به جشن و مهمانی رفتن را دوست دارند. معمولا همه ما اهل پوشیدن لباس جدید و دید و بازدید و پذیرایی و شادی هستیم. تاریخ و یادگارهای فرهنگی مان هم در این تمایل بی تاثیر نبوده اند. جشن ها و آیین های متفاوت ایرانی گواه همین موضوع است. اما چقدر از این جشن ها امروز زنده هستند و ما چقدر از آنها می دانیم؟ مثلا...

احتمالا شما هم جزو آدم‌هایی هستید که دعوت شدن به جشن و مهمانی رفتن را دوست دارند. معمولا همه ما اهل پوشیدن لباس جدید و دید و بازدید و پذیرایی و شادی هستیم. تاریخ و یادگارهای فرهنگی‌مان هم در این تمایل بی‌تاثیر نبوده‌اند. جشن‌ها و آیین‌های متفاوت ایرانی گواه همین موضوع است. اما چقدر از این جشن‌ها امروز زنده هستند و ما چقدر از آنها می‌دانیم؟ مثلا چند بار تا به حال مهرگان را جشن گرفته‌ایم؟

پیشینه جشن مهرگان

می‌گویند پیشینه جشن مهرگان به دوران ساسانی و حتی قبل‌تر از آن برمی‌گردد. زمانی که فریدون پادشاه ایران بود. به گفته فردوسی در شاهنامه، زمان برگزاری جشن مهرگان شروع فصل پاییز و در ماه مهر بوده است. هخامنشیان و پارت‌ها این جشن را در آغاز ماه مهر برگزار می‌کرده‌اند. اما اکنون 2 هزار سال است که زمان آن به نیمه مهر ماه منتقل شده.

چرا جشن مهرگان؟

جشن مهرگان بعد از نوروز، دومین جشن بزرگ ایرانیان بوده است. اعتدال پاییزی در گذشته آغاز سال نو بوده و هنوز هم زمان مهمی برای کشاورزان به شمار می‌رود. می‌گویند مردم در این روز لباس ارغوانی به تن می‌کرده‌ و دور هم جمع می‌شده‌اند. نوشته‌هایی به عنوان هدیه بین آنها رد و بدل می‌شده و سفره‌هایی رنگارنگ پهن می‌شده. میوه‌هایی مانند انار، انگور، سیب، انجیر و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مختلف و نوعی نان مخصوص برای پذیرایی مهیا بوده است. در بین آیین‌های جشن مهرگان به موسیقی و شعرخوانی و پایکوبی هم اشاره کرده‌اند.

جشن مهرگان

چطور این روز را جشن بگیریم؟

جشن مهرگان در روز 16 مهرماه برگزار می‌شود. شاید بد نباشد در این روز سعی کنیم در مورد آیین‌ها و جشن‌های ایرانی کمی پرس و جو کنیم. اگر فرد سالمندی دور و برتان هست، از او در مورد این جشن‌ها بپرسید. پای صحبت‌هایش بنشینید و از چند و چون برگزاری‌ آنها باخبر شوید. بزرگ‌ترها معمولا داستان‌های شنیدنی و جالبی برای نقل کردن دارند. شاید در میان این داستان‌ها، حکایتی هم از جشن مهرگان به گوش‌تان خورد.

در روز جشن مهرگان این کارهای ساده را امتحان کنید:

اگر از این جشن خوش‌تان آمده، شما هم می‌توانید در این روز لباس ارغوانی به تن کنید. چند نوع از میوه‌های مربوط به این جشن را در طول روز بخورید و به این فکر کنید که چرا این میوه‌ها در جشن مهرگان محبوب بوده‌اند. آن شعر شاهنامه را که فردوسی در مورد جشن مهرگان سروده پیدا کنید. ببینید کسی را می‌شناسید که نام این جشن را شنیده باشد یا حتی در آن شرکت کرده باشد؟

1397/07/15 | کد مطلب: 646
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
جشن مهرگان
جشن مهرگان سپیده اقتداری
جشن مهرگان

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان