برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کند


برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کند

برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کند، برجام توانست حقانیت مردم ایران را به مردم دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند.

قانون-وزیر امور خارجه گفت: برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کند، برجام توانست حقانیت مردم ایران را به مردم دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند.

به گزارش قانون به نقل از خانه‌ملت، محمد جواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه 15 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: همان طور که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان فرمودند با شکست دادن تحریم‌ها، آمریکا را شکست می‌دهیم، بارها با مقاومت مردم و تدبیر ، آمریکایی‌ها را شکست داده‌ایم، این بار نیز با درایت و همدلی دشمنان را شکست می‌دهیم و تحریم‌ها حتما شکست خواهند خورد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: شکست تحریم، نیازمند همراهی و همدلی مردم است و همچنین نیازمند رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌هایی جناحی است. در دو هفته گذشته انزوای ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد و رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل نتوانست جامعه بین‌المللی را علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج کند.

ظریف تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا با سوء استفاده از ریاستش بر شورای امنیت نه تنها که نتوانست این شورا را به ابزاری علیه جمهوری اسلامی تبدیل کند بلکه جلسه‌ شورای امنیت تبدیل به یک نشست محاکمه سیاست‌های یک جانبه‌گرایانه آمریکا شد. اینها همه از برکات درایت مردم و درایت مقام معظم رهبری و تصمیم مجلس شورای اسلامی و پیگیری برجام بود.

وی افزود: برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کند، برجام توانست حقانیت مردم ایران را به مردم دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند در حدی که اتهامات نتانیاهو در جلسات مختلف به استهزاء کشیده شد. اینها از توفیقات مردم بزرگ ایران و نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواسته‌های مردم است. امروز نیز مجلس در برابر یک تصمیم تاریخی قرار گرفته است.

ظریف تصریح کرد: با برجام توانستیم یک رشته از بهانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را از آنها بگیریم، اگر برجام به نفع ایران نبود آمریکا از آن خارج نمی‌شد، اگر برجام به نفع ایران نبود نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌کرد که یک تنه در برابر برجام ایستاده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام توفیق این ملت بود، گفت: توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نکنیم، لوایحی که در مقابل مجلس قرار گرفته و مجلس با درایت این لوایح را تصویب کرده و امروز نیز ان‌شاء الله در برابر جامعه بر اساس ملی تصمیم‌گیری خواهد کرد لوایحی است که بهانه‌های بعدی را از آمریکا می‌گیرد، لوایحی است که آمریکا به همین بهانه‌ها مانع معاملات ما شده است، موارد مذکور نکاتی است که آمریکایی‌ها فشار بیاورند و اجازه انجام معاملات مالی را ندهند.

ظریف افزود: از قول بنده نکاتی مطرح شده که مایلم توضیحاتی درباره آن ارائه کنم. بنده و آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به لایحه عدم حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: جمهوری اسلامی در شرایط دشوار با نگرش دقیق و با بررسی جدی در محافل رسمی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی تلاش کرده بهانه‌های آمریکا را بگیرد و زمینه‌‌ای برای مداخلات آمریکا فراهم نکند. شورای عالی امنیت ملی در رابطه با این 4 لایحه ساعت‌ها زمان گذاشته و در دولت و کمیسیون‌های مجلس به این موضوع پرداخته شده است.

وی گفت: شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه موارد مختلف این کنوانسیون را بررسی کردند و حق شرط‌هایی را در این رابطه قائل شدند که بسیار مهم است. دوستان اعلام کرده‌اند که ممکن است حق شرط‌های ما را نپذیرند اشکالی ندارد، حق شرط ارائه می شود، نمی‌پذیرد اما این به معنای باطل بودن حق شرط نیست.

ظریف ادامه داد: در همین موضوع مخالفت با نامگذاری گروه‌های آزادیبخش به عنوان تروریست اکثر کشورهای منطقه حق شرطی مشابه ما گذاشته‌اند هر چند که برخی کشورها با این حق شرط مخالف هستند اما به این معنی نبوده حق شرط از درجه اعتبار ساقط شده است بنابراین مقررات بین‌المللی در مورد حق شرط باید ملاحظه شود. متوجه می‌شوند که با مخالفت این حق شرط‌ها از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود، بسیاری از مقررات و کنوانسیون‌ها مانند لوایح کنوانسیون حقوق کودک، مناطق دریایی جمهوری اسلامی با مخالفت‌های متعدد مواجه شده اما آیا اینها از درجه اعتبار ساقط شده بنابراین حق شرط ما برای ما معتبر خواهد بود.

وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی خط خود را مشخص خواهد کرد، دیگران هم می‌توانند به حق شرط ما اعتراض کنند، آنها هم کار خودشان را می توانند انجام دهند بنابراین باید به حدود و اختیارات و آثار توجه شود و اعتقاد دارم ممکن است برخی‌ها به آثار ایراد بگیرند اما از لحاظ حقوقی حق شرط ایران محترم است و مجلس حق دارد برای تصویب کنوانسیون همان طور که مخبر کمیسیون امنیت قرائت کردند شرط و شروطی را به عنوان شرط‌های جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌شود.

وی گفت: برخی از مشکلات از طرف دوستان مطرح شده است، در این راستا بر اساس سوالی که از رئیس بانک مرکزی کردم گرانی و ارزانی ارز به FATF ارتباط ندارد و بر اساس قانون پولشویی در زمان ممنوعیت ورود ارز و الان که این ورود آزاد شده اعلام شده باید بر اساس مقررات پولشویی انجام شود بنابراین مردم را نسبت به برخی مسائل که دلایل دیگر دارد نباید اشاره‌ای به FATF شود، باید توجه کرد FATF ارتباطی به این موضوعات ندارد اما FATF با بسته شدن حساب دانشجویان ایرانی و بازرگانان ارتباط مستقیم دارد، همچنین در عدم امکان پرداخت به ایران ارتباط دارد هر چند هم ممکن است دلایل مختلف مانند خباثت آمریکا داشته باشد که البته هست.

ظریف افزود: زمانی که با چینی‌ها صحبت می‌کنیم که نیات استکباری علیه ایران ندارند و از لحاظ مواضع بین‌المللی با ایران مواضع مشابهی دارد و چین و روسیه شریک راهبردی جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند اما رئیس بانک مرکزی روسیه 3 روز گذشته به آقای همتی گفته بدون FATF نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم، همچنین چینی‌ها در این رابطه نظر مشابه داشتند بنابراین به من نگویید که اگر این کنوانسیون و شرایط FATF را اجرا کردیم همه مشکلات حل می‌شود اما یکی از مهمترین بهانه‌ها برداشته می‌شود و نمی‌توانند در این زمینه جلوی کارهای جمهوری اسلامی را بگیرند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: توانسته‌ایم آمریکا را به حدی منزوی کنیم که اتحادیه اروپا با وجود شریک راهبردی آمریکا بوده ، هست و خواهد بود اما همین اروپایی‌ها یک ساز و کاری را ایجاد کرده که بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. مقرراتی که توسط اروپایی‌ها در حال طرح است به عنوان نقطه شروع و پایان حکومت دلار بر اقتصاد جهانی شناخته می‌شود بنابراین نباید خودمان را دست کم بگیریم هر چند که نمی‌گویم این سریع انجام می شود اما باید بدانیم جمهوری اسلامی و برجام چه توانسته بکند.

وی گفت: اروپایی‌ها به ما می‌گویند برای اینکه بتوانیم این ساز و کار ویژه مالی را درباره ایران اجرا کنیم نیازمند عضویت ایران در کنوانسیون‌ها هستم و شرایط FATF را بپذیریم، این موضوعات واقعیات محسوب می‌شود. واقعیات را عرض کردم و کسی را نمی‌ترسانیم و به قدرت، مردم و مقاومت مردممان ایمان داریم اما دچار خودتحریمی نمی‌شویم.

ظریف یادآور شد: با دادن بهانه به کشورهای استکباری و صهیونیست‌ها خودمان را دچار خودتحریمی نمی‌کنیم و خودمان را محروم از این نمی‌کنیم که اولین مکانیزم مالی که برای دور زدن تحریم‌ها توسط نزدیک‌ترین متحدان آمریکا ایجاد شده به دلایل برخی نگرانی‌ها از بین برود، بنابراین نگرانی‌های خود را با ملاحظات جدی که در مصوبه کمیسیون‌ مجلس است رفع می‌کنیم و همزمان در برابر دشمنی آمریکا می‌ایستیم و نشان می‌دهیم همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این بار هم آمریکا را شکست خواهیم داد./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد