محبوب ترین نژادهای همستر کدامند؟ همسترها موجوداتی دوست داشتنی و حیوانات خانگی جذابی هستند. آنها جزو پستانداران هستند، اما در گروه جوندگان طبقه بندی می شوند. واژه “جونده” از کلمه فرانسوی “rodere” گرفته شده که به معنی جویدن است. همسترها نیز به عنوان جانورانی جونده شناخته می شوند، زیرا همیشه باید در حال جویدن چیزی باشند تا بتوانند اندازه دندان های پیشین خود را در حد مناسب و کارآمدی حفظ کنند. آیا با نژادهای همستر آشنایی دارید؟ در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام، به بررسی نژاد های همستر خواهیم پرداخت.

بررسی نژادهای همستر

این موجودات جذاب و جالب، دارای حس بینایی ضعیفی هستند ولی حس شنوایی و حس بویایی خیلی خوبی دارند. در جنگل، همستر بیشتر از غلات، میوه ها، گیاهان، دانه ها و حشرات تغذیه می کند. اگر آنها را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنید، غلات، دانه ها، سبزیجات و میوه ها را خرد کرده و به شکل گلوله در آورید و به همستر بدهید.

6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر

بیشترین فعالیت همسترها در شب می باشد. اکثریت گونه های تغییر یافته، در نواحی نیمه بیابانی زندگی می کنند و با کندن تونل هایی در زیر زمین، مواد غذایی را در این تونل ها ذخیره می کنند و درون همین تونل ها نیز می خوابند.

این نوع از همسترها، دارای گونه های بزرگتری نیز هستند که می توانند مواد غذایی و مواد دیگر را در تونل های زیرزمینی که با مهارت خاصی کنده اند، ذخیره کنند. در واقع واژه همستر از لغت آلمانی “hording” گرفته شده است. شش نوع از مهمترین گونه های همستر را در این مقاله، از نزدیک مورد بررسی قرار می دهیم.

نژادهای همستر – همستر روبرووفسکی

این همسترهای 4 تا 9 سانتی متری، کوچکترین گونه از نژاد های همستر می باشند. آنها از فعال ترین و پر انرژی ترین همستر هایی هستند که به عنوان یک حیوان خانگی میتوان نگهداری کرد. برای کسانی که دوست دارند بازی ها و فعالیت های همسترها را ببینند، خیلی خوب هستند و بهتر است آنها را در قفس های بزرگ و یا مخازنی که پر از لوازم بازی می باشد، نگهداری کنید تا بدون هیچ مانع و سدی، بتوانند به فعالیت و بازی بپردازند. همستر روبرووفسکی، به عنوان یک حیوان خانگی، برای کودکانی که به نگهداری و پرورش همسترها تمایل نشان می دهند، مناسب نیست.

6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر

زادگاه همستر روبرووفسکی، مغولستان و شمال چین می باشد. پوشش خز این نژادهای همستر به رنگ قهوه ای مایل به زرد است و لکه های سفید رنگی را فقط در بالای چشم ها دارند و دارای شکم سفیدی می باشند. با این حال، ده نوع از همسترهای روبو وجود دارند که همه آنها، کمی با یکدیگر تفاوت دارند.

روی بدن آنها طلایی رنگ و شکم هایی سفید رنگ دارند. در جنگل، به صورت گروه های متوالی زندگی می کنند.

بیشترین فعالیت آنها در شب اتفاق می افتد و می توانند با تکیه بر حس قوی شنوایی و بویایی خود، می توانند حیوانات درنده و دیگر عوامل خطر را تشخیص دهند. متوسط طول عمر همستر روبرووفسکی بین 3 تا 4 سال می باشد. این همسترها به طور متوسط شش توله به دنیا می آورند.

همستر کوتوله سفید زمستانی روسی

زادگاه این همستر، قزاقستان و جنوب غرب سیبری می باشد که به عنوان همسترهای سیبری نیز شناخته می شوند. آنها نسبت به دیگر گونه های خود مانند همستر کوتوله روسی کمپبل، کوچکتر هستند و تقریبا 8 تا 10سانتیمتر طول دارند. ستون فقرات همستر سفید زمستانی، دارای انحنایی است که به سمت عقب متمایل می باشد و ظاهری تخم مرغی شکل و گلوله ای به این حیوان می دهد و مانند هم نسل های خودش، نوارهای تیره واضح و روشنی بر پشت خود دارد.

6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر

با وجود اینکه رنگ این همستر معمولا خاکستری روشن و تیره می باشد، اما اگر در محیط بیرون نگه داشته شود، رنگ پوستش روشن تر شده و خیلی اوقات مخصوصا در فصل زمستان، کاملا سفید می شود. زیستگاه طبیعی این همستر، همیشه از برف پوشیده می باشد، به همین دلیل برای محافظت از خودش در فصل زمستان، تغییر رنگ داده و مانند برف، سفید می شود.

همستر کوتوله سفید زمستانی روسی، همسترهایی اجتماعی هستند و به صورت گروهی می توانند زندگی کنند. آنها ویژگی های اجتماعی مشابهی با همستر کوتوله روسی کمپبل دارند، اما ذاتا خوب و آرام هستند و کمتر احتمال دارد که به صاحب خود حمله کرده و گاز بگیرند. همستر کوتوله سفید زمستانی روسی، معمولا طول عمری در حدود 5/1 تا 2 سال دارد.

نژادهای همستر – همستر دورگه

از بین همسترهایی که میتوان به عنوان حیوان خانگی از آنها نگهداری کرد، فقط میتوان نژادهای همستر کوتوله روسی کمپبل را با همستر کوتوله سفید زمستانی روسی، پیوند داد.

6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر

این همسترهای دورگه، از هر دو نوع همستر، ویژگی هایی مانند تغییرات وابسته به قدرت ژن را کسب می کنند. اصلاح نژاد در همسترها، زیاد مورد تشویق قرار نمی گیرد، زیرا معمولا برای مادر، تولد همستر دورگه، بسیار سخت است.

همستر چینی

این موش ها شبیه همسترهای آسیایی هستند که معمولا قهوه ای رنگ با نوار های قهوه ای تیره تر در طول ستون فقرات می باشند. همستر چینی، بلند و باریک با قدی حدود 10 تا 12 سانتیمتر است و دم بلندی هم دارد که باعث می شود ظاهری شبیه به موش داشته باشد.

6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر

همستر چینی، بدنی کشیده تر و لاغرتر و همچنین دمی بلندتر نسبت به پنج نوع دیگر نژادهای همستر که به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند، دارد. رنگ قهوه ای با راه راه های سیاه، از شایع ترین رنگ ها در بین این همسترها می باشد، اگر چه دو نوع مختلف دیگر هم وجود دارند.

همسترهای چینی خیلی ترسو و خیلی تند و فرز هستند و گرفتن و یا نگه داشتن آنها خیلی دشوار است و به همین دلیل معمولا به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری نمی شوند. همسترهای چینی هم مانند همسترهای روبرووفسکی بهتر است که در یک فضای بزرگ پر از لوازم بازی نگهداری شوند.

همستر های چینی نیز مانند دیگر همسترها، در شب فعال هستند. در جنگل، هنگام غروب خورشید بیدار می شوند و بیشتر وقت خود را به جمع کردن، حمل کردن و ذخیره کردن غذا و مواد دیگر می گذرانند.

گفته شده است که همسترها، مواد غذایی و لوازم خواب خود را تا 8 مایل دورتر از مناطقی که در زیر زمین تونل زده اند، می توانند جابجا کنند. همسترهای چینی خیلی فرز و چابک هستند به طوری که تا ارتفاع زیادی می توانند بالا بروند و بپرند و برای حفظ تعادل و محکم نگه داشتن خود، از دم خود استفاده می کنند.

نژادهای همستر – همستر کوتوله روسی کمپبل

همسترهای کوتوله روسی کمپبل، در نواحی نیمه بیابانی آسیای مرکزی، مغولستان، کوه های آلتایی و شمال شرقی چین زندگی می کنند که در زیر تپه های شن و ماسه نقب می زنند. نام علمی آنها Phodopus cambelli است و قدی بین 8 تا 11 سانتی متر دارند و معمولا از همستر سوری کوچکتر هستند.

6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر

آنها قهوه ای رنگ هستند و بر روی ستون فقراتشان، راه هایی خرمایی رنگ دیده می شود. همسترهای کمپبل، بدن هایی چاق و گرد و پاهایی پر از خز دارند و در فروشگاه های حیوانات خانگی به طور گسترده ای در دسترس هستند.

این همسترها، حیوانات خانگی خیلی خوبی هستند، زیرا علاوه بر اینکه خیلی اجتماعی هستند، در سنین پایین، می توانند به صورت گروهی نیز زندگی کنند و در گروه های مختلط جنسی، می توانند جفت گیری کنند. همستر کوتوله روسی کمپبل نیز، فعالیت شبانه دارد، اما مدت کوتاهی هم در طول روز میتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

یک جفت همستر کمپبل یا گروهی از همسترهای کمپبل که به عنوان حیوانات خانگی با یکدیگر زندگی می کنند، یک سلسله قوانین و مقرراتی را وضع می کنند و موقعی که یک همستر بر دیگران، حاکم می شود، در صورت نقض مقررات، همسترها، پاهای عقبی خود را به نشانه تسلیم بیرون آورده و به گوشه قفس می روند.

همستر روسی کمپبل بالغ، به ورود همستر جدید، روی خوشی نشان نمی دهد و حتی ممکن است کار به جنگ و مبارزه هم بکشد. همچنین در صورت اینکه عصبانی شوند، ممکن است صاحب خود را گاز بگیرد.

متوسط عمر آنها 1 تا 2.5 سال است که به نوع رژیم غذایی و فصلی که در آن متولد شده اند، بستگی دارد. به نظر می رسد، آنهایی که در فصل تابستان متولد شده اند، زندگی طولانی تری دارند.

این مدل همستر، زمانی که به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری می شود، می تواند در هر بار زایمان، 4 تا 6 توله به دنیا بیاورد و در صورت زندگی در جنگل، به طور متوسط، 8 توله به دنیا می آورد.

همستر سوری/ طلایی

این نوع از نژادهای همستر، غالبا به عنوان حیوانات خانگی، نگهداری می شوند و گاهی به علت اینکه دارای رنگ طلایی خیلی روشنی هستند، به همستر طلایی نیز شناخته می شوند، اما همسترها همواره از لحاظ رنگ و اندازه مو، تغییر می کنند. این همستر مو بلند سوری، به همستر خرسی عروسکی نیز شناخته می شود و مدل مو بلند مشکی، همستر خرسی سیاه اروپایی نامیده می شود.

6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر

علت محبوبیت زیاد این نژاد چیست؟ میتوان علت محبوبیت این نژاد را، اندازه بسیار مناسب آن عنوان کرد زیرا خیلی کوچک نیست و دلایل دیگر عبارتند از زیبایی، اجتماعی بودن و اینکه از انواع دیگر همستر ها، کمیاب تر می باشد.

همسترهای طلایی معمولا قدی در حدود 12 تا 16سانتیمتر دارند و در حدود 2 تا 4 سال هم عمر می کنند و گاهی هم با اسامی مانند همسترهای فانتزی یا همسترهای استاندارد شناخته می شوند. این همستر، پاهای بدون مویی دارد که از 4 پنجه در جلو و 5 پنجه در عقب تشکیل شده است.

این همستر دوست داشتنی را به عنوان یک حیوان خانگی میتوان نگهداری کرد. او ترجیح می دهد به جای اینکه در جنگل زندگی کند، به تنهایی در قفس خود باشد. این همسترها اگر به صورت گروهی زندگی کنند، ممکن است با یکدیگر مبارزه کنند و به یکدیگر صدمه بزنند.

همستر سوری ماده، تمایل دارد خود را نسبت به همستر نر، بزرگتر و فعال تر نشان دهد، اما این همستر نر است که معمولا با موهای بسیار بلند و آویز خود، زیباتر است.

در جنگل، همسترها بیشتر شب ها را به جمع آوری و ذخیره مواد غذایی و لوازم خواب خود، در زیر زمین سپری می کنند. آنها بسیار بومی هستند و خانه هایشان را با فاصله های زیادی از دیگر همسترها، می سازند.

رنگ اصلی همسترهای سوری، مخلوطی از رنگ های طلایی، قهوه ای و مشکی است، اما امروزه آنها را در تمام طرح ها و رنگ های مختلف، می توانید ببینید.

یک همستر سوری بالغ، قفس خودش را با دیگران قسمت نمی کند، زیرا آنها به شدت تدافعی و جنگجو هستند. آنها خیلی با خشونت مبارزه می کنند که حتی ممکن است این مبارزه منجر به مرگ شود. بنابراین از اینکه دوست کوچولوی شما در یک قفس که برای همسترهای سوری مناسب باشد و به تنهایی زندگی کند، مطمئن شوید.

نگاهی به 19 نوع همستر موجود در دنیا

19 نوع همستر در دنیا وجود دارد، هر چند این رقم، بسته به نوع رده بندی آنها، تغییر می کند. لیست کاملی از تمام این 19 نژاد همستر و نام های مختلف آنها را در زیر، می آوریم:

عکس نام متداول نام های دیگر نام لاتین
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر سوری همستر طلایی همستر فانتزی Mesocricetus auratus
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر چینی (موش خرما) Cricetulus griseus
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر کوتوله کمپبل (کوتوله روسی) Phodopus campbelli
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر کوتوله سفید زمستانی روسی (همستر Djungarian ، همستر سیبری) Phodopus sungorus
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر روبرووفسکی (همستر صحرایی ، روبو) Phodopus roborovskii
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر مغولی Allocricetulus curtatus
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر اورسمان (همستر قزاق) Allocricetulus eversmanni
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر گانسو Cansumys canus
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر کوتوله تبتی (همستر لاداک) Cricetulus alticola
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر چینی راه راه( همستر کوتوله را راه) Cricetulus barabensis
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر کوتوله کام (همستر تبتی) Cricetulus kamensis
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر کوتوله دم بلند( همستر دم بلند کوچولو، همستر دم بلند) Cricetulus longicaudatus
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر کوتوله خاکستری ( همستر ارمنی،همستر خاکستری،همستر مهاجر، همستر مهاجر خاکستری) Cricetulus migratorius
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر کوتوله سوکولوف Cricetulus sokolovi
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر اروپایی (همستر اروپایی-آسیایی، همستر سیاه باد کرده، همستر روستایی) Cricetus cricetus
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر ترکی ( همستر براندت، همستر آذربایجان، آوورتلاک) Mesocricetus brandti
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر رومانیایی (همستر Dobrudja ) Mesocricetus newtoni
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر Ciscaucasian ( همستر گرجی) Mesocricetus raddei
6 نوع از محبوب ترین نژادهای همستر همستر دم بلند بزرگ ( همستر کره ای) Tscherskia triton
دکتر سلام پیشنهاد می کند مقاله چگونه بیماری های مرتبط با افزایش سن در همستر را تشخیص دهیم را نیز مطالعه کنید تا بهتر بتوانید از این حیوانات حانگی خود مراقبت کنید.

منبع: دکتر سلام