آیا در مورد داشتن یک همستر خانگی برای خودتان یا فرزندتان فکر کرده اید؟ برای انتخاب یک همستر، باید در مورد نیازها، چگونگی تغذیه و نگهداری از همستر ، اطلاعات کافی داشته باشید. قبل از رفتن به فروشگاه حیوانات خانگی، بیاموزید که چگونه یک خانه خوب و راحت، برای داشتن یک همستر شاد و سالم آماده کنید. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به نحوه نگهداری همستر ها و تهیه اسباب بازی مناسب برای آنها، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نگهداری از همستر در خانه

همسترها حیواناتی آرام و بدون آزار و اذیتی هستند که می توانید به عنوان یک حیوان خانگی از آن نگهداری کنید. نگهداری از همستر کار سختی نیست و تنها با دانستن کمی اطلاعات، می توانید همستری شاد و پرتحرک داشته باشید. با ما همراه باشید تا به بررسی نکات ضروری برای نگهداری از همستر ها بپردازیم.

نگهداری از همستر و انتخاب اسباب بازی مناسب برای آنها

انتخاب یک همستر خانگی اولین مرحله نگهداری از همستر

همستر حیوانات خانگی محبوبی برای کودکان هستند. جوندگان کوچکی که حدودا دو سال زندگی می کنند و معمولا اگر تنها در خانه نگهداری شوند، کیفیت زندگی بهتری خواهند داشت. همسترها در رنگ ها و نژاد های مختلفی هستند. نژادهای مختلف با ویژگی های متمایزی شناخته می شوند. قبل از انتخاب یک همستر خانگی، درباره انواع آنها اطلاعاتی بدست آورید:

همسترهای چینی

این همسترهای کوچک به اندازه دیگر همسترها، شناخته شده نیستند و بسیاری از افراد، غالبا آنها را برای همسترهای کوتوله اشتباه می گیرند.

نگهداری از همستر های کوتوله

انواع مختلفی از این همسترهای کوتوله وجود دارد، مانند روبروفسکی و روسی که شبیه به همسترهای چینی هستند.

همسترهای سوری (اهل سوریه)

همسترهای سوری در رنگ ها و نام های متنوع و مختلفی وجود دارند مانند طلایی و خرس عروسکی.

نگهداری از همستر و انتخاب اسباب بازی مناسب برای آنها

از سلامتی همستری که انتخاب می کنید اطمینان حاصل کنید

تمام همسترهایی که در فروشگاه های حیوانات خانگی هستند، از سلامتی کامل برخوردار نیستند. انتقال همسترها از فروشگاه به خانه جدید برای همسترهای کوچک و تازه متولد شده، می تواند دوره ای پر از استرس باشد و بیشتر آنها بیمار می شوند. بیاموزید که چگونه یک همستر سالم انتخاب کنید و نکات مراقبت از آنها را بعد از بردن به خانه یاد بگیرید.

همسترهای جوان به عنوان حیوان خانگی بهتر هستند، زیرا احتمالا رفتار دوستانه تری پس از اینکه به محل جدیدی انتقال پیدا می کنند، خواهند داشت. سعی کنید که یک همستر فعال انتخاب کنید و آن هایی که دم خیس و مرطوب یا چشمان پراز آب دارند، را انتخاب نکنید.اگر در یک قفس، چند همستر بیمار وجود داشته باشند، بهتر است از خرید همستری که در این قفس بوده، اجتناب کنید زیرا بیماری های همستر، بسیار مسری هستند.

نگهداری از همستر با تهیه قفس مناسب

انواع مختلفی از قفس های همستر را می توانید به صورت آنلاین و یا در فروشگاه های حیوانات خانگی خریداری کنید، اما برخی قفس ها از انواع دیگر آنها، بهتر هستند. به عنوان مثال، بعضی از قفس ها، دارای لوله های طولانی و رنگی برای نگهداری مایعات هستند و ممکن است راحت به نظر برسند اما خیلی کاربردی نیستند و تمیز کردن آنها بسیار دشوار است. آکواریوم ماهی، انتخاب مناسبی برای همسترها به دلیل عدم وجود تهویه نیست. همچنین باید توجه داشته باشید که نوع قفس نژادهای کوچک همستر نسبت به گونه های بزرگتر سوری، متفاوت است.

صرف نظر از اینکه چه نوع همستری را انتخاب می کنید، بهتر است قبل از انتقال آنها به خانه، قفس آنها را از لحاظ جای خواب، بطری آب، چرخ گردون، اسباب بازی های قابل جویدن و دیگر ملزومات، آماده کنید.

نگهداری از همستر و انتخاب اسباب بازی مناسب برای آنها

رژیم غذایی همستر

آیا واقعا خرید یک بسته از دانه های مخلوط، برای همسترها، بهترین چیز است؟ احتمالا نه، چون همستر به انواع پروتئین ها، میوه ها یا سبزیجات نیاز دارد تا آنها را سالم و شاداب نگه دارد. همچنین، ممکن است همستر از بین این دانه ها، تعدادی را بردارد و انتخاب کند اما نخورد که همین باعث برهم خوردن تعادل رژیم غذایی همستر می شود. به جای این کار، می توانید مواد غذایی را به شکل گلوله در بیاورید و با دیگر مواد غذایی سالم، ترکیب کرده و به همستر خود بدهید.

نگهداری از همستر و رام کردن آنها

آیا همستر شما، گاز می گیرد؟ کودک شما ممکن است تمایلی نداشته باشد که با همستری که یک بار او را گاز گرفته، بازی کند. شما باید بیاموزیدکه چگونه با گاز گرفتن همستر مقابله کنید، به عنوان مثال، او را نترسانید و وحشت زده نکنید. در عوض، توجه او را به بالا رفتن از دستانتان جلب کرده و اعتمادش را به دست آورید. یاد بگیرید که چگونه با همستر خود رفتار کنید تا هر دو شما خوشحال باشید.

بیشتر بدانید: علائم و نشانه های بیماری در همستر

پرورش همستر

پرورش همستر چیزی نیست که صاحب آن بتواند به طور تصادفی، انجام دهد. بهتر است آنها را در اختیار پرورش دهندگان همستر قرار دهید تا با کیفیت و سلامت خاصی پرورش داده شوند. اما با بروز حوادثی که گاهی اوقات هم ناخودآگاه می باشد، به زندگی نوزادان همستر یا همستر باردار، خاتمه می دهید. درباره پرورش همستر اطلاعاتی کسب کنید و ببینید که با وجود یک همستر باردار، چه چیزی در انتظار شما خواهد بود.

اسباب بازی هایی برای همسترها

همسترها نیاز به فعالیت و جنب و جوش دارند تا خوشحال و سالم بمانند. آنها همچنین به جویدن اسباب بازی نیاز دارند تا دندان های خود را مرتب و تیز نگه دارند. شما می توانید انواع اسباب بازی های مخصوص همستر را در فروشگاه های حیوانات خانگی پیدا کنید، همچنین اسباب بازی های حیوانات خانگی دیگر نیز برای همسترها مناسب هستند. حتی می توانید خودتان بعضی از اسباب بازی ها را درست کنید.

همسترها، چه همستر کوتوله و چه همستر سوری، موجودات فعالی هستند. آنها به اسباب بازی های مختلف و موارد دیگری برای ورزش، اکتشاف و بازی نیاز دارند. زمانی که در خارج از قفس به کشف محیط امنی برای خود هستند، می توانید درون قفس را با لوازمی که مناسب ورزش می باشد، مجهز کنید. در ادامه به بررسی اسباب بازی های مناسب برای همسترها خواهیم پرداخت.

توپ ها و چرخ های گردون

بیشتر همسترها از یک چرخ گردون استفاده می کنند و قفس همستر شما نیز باید یکی داشته باشد. مهم است که از اندازه چرخ گردون اطمینان داشته باشید و سعی کنید چرخ را روی یک سطح سفت قرار دهید تا خطر آسیب رساندن به همستر را کاهش دهد. توپ های سبک پلاستیکی که انواع مختلفی از آنها در دسترس می باشد را می توانید برای همستر خود تهیه کنید و همستر را داخل این توپ بگذارید تا روی زمین حرکت کند و خیالتان از اینکه ممکن است از شما دور شود، راحت است. هم چرخ گردون و هم توپ های پلاستیکی ، راه های بسیار خوبی برای ورزش و فعالیت همستر شما می باشد.

نگهداری از همستر و انتخاب اسباب بازی مناسب برای آنها

نگهداری از همستر ها با اسباب بازی های قابل جویدن

همسترها به اقلام و اسباب بازی هایی نیاز دارند که بتوانند آنها را بجوند تا دندان هایشان در شرایط خوبی رشد کنند. اسباب بازی های چوبی جویدنی، انتخاب خوبی هستند. اقلام چوبی که از فروشگاه های حیوانات خانگی خریداری نمی شوند باید فاقد هر گونه آفت کش و مواد شیمیایی باشد. اگر از بی ضرر بودن نوع چوبی که انتخاب می کنید، مطمئن نیستید، بهتر است از اقلامی که برای حیوانات خانگی تهیه می شود، استفاده کنید. شاخه های درختان میوه و عاری از آفت کش هایی که در حیاط خلوت خود دارید و یا جعبه های ساخته شده از چوب های جنگلی یا انواع دیگر چوب ها که بدون مواد شیمیایی هستند، برای همستر مناسب هستند. توپ های ساخته شده از درخت بید، حلقه ها و تونل هایی که برای خرگوش ها به بازار عرضه می شوند، در سایز کوچکتر، برای همسترها مناسب هستند.

علاوه بر جویدن چوب، مقواهای نازک نیز برای جویدن مناسب هستند. همسترها عاشق لوله های مقوایی دستمال کاغذی و دستمال توالت هستند ولی در حال حاضر لوله هایی به بازار عرضه می شود که کمی محکمتر از مقوا هستند و گفته می شود که از نظر جویدن ضرری ندارند. مانند:

لوله های جویدنی کاملا چوبی لوله های جویدنی ترد مخصوص حیوان انتخاب وسایل بالا رونده و خانه

انواع وسایل بالارونده و خانه ها یا کلبه هایی برای همستر و دیگر جوندگان کوچک طراحی شده است. نردبان های چوبی و جعبه هایی که بتوانند از آنها بالا بروند، گزینه های خوبی برای همسترها هستند. اگر نمی توانید نردبان های چوبی را در دسته بندی همستر فروشگاه های حیوانات خانگی پیدا کنید، قسمت پرنده ها را بررسی کنید.

همچنین می توانید برای ساخت سطوح شیب دار و سازه های چوبی بالا رونده، چوب جنگلی و چوب را با میخ به یکدیگر متصل کنید. از پوسته نارگیل نیز برای ساختن کلبه و خانه می توانید استفاده کنید. از طناب های اصل مانند کنف، سیسال و پنبه برای ساختن اسباب بازی های معلق، مسیرهای راه رفتن و پل ها در قفس همستر می توانید استفاده کنید. در استفاده از اسباب بازی های معلق و طناب ها، احتیاط بیشتری نیاز است. از طناب های ضخیم تر استفاده کنید و کاملا مطمئن شوید که سر، بدن، پاها و ناخن های پای همستر در طناب هایی که برای اسباب بازی های معلق استفاده شده اند، گیر نمی کنند و یا هنگامی که همستر با اینگونه وسایل بازی می کند، او را از نزدیک تحت نظر بگیرید.

نگهداری از همستر و اسباب بازی های پلاستیکی

احتیاط بیشتری برای استفاده از وسایل پلاستیکی مورد نیاز است. اکثر همسترها، عاشق تونل ها و لوله های پلاستیکی و دیگر وسایل بازی هستند اما جویدن آنها می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. برخی از اسباب بازی های پلاستیکی، سریع خراب می شوند و بزرگترین نگرانی در رابطه با لوازم پلاستیکی، جویدن و بلعیدن آنها می باشد. زمانی که لوازم پلاستیکی را در اختیار همستر قرار می دهید، اگر اثری از جویده شدن روی اسباب بازی ها دیدید، فورا این لوازم را از دسترس همستر دور کنید.

نگهداری از همستر و انتخاب اسباب بازی مناسب برای آنها

ماسه و لوازم حفاری

می توانید از یک مخزن پر از خاک یا ماسه نرم که مخصوص جونده های کوچکی مثل سنجاب ها می باشد، برای غلتیدن همستر خود استفاده کنید. بسیاری از همسترها عاشق حفاری هستند بنابراین یک جعبه گودی که به اندازه کافی بزرگ باشد را با ماسه یا خاک استریل شده، پر کنید تا همستر بتواند حفاری کرده و تونل درست کند. این کار، یکی از بهترین فعالیت ها برای همسترها می باشد.

بلوک های معدنی و سنگ های پومیس

این لوازم واقعا مورد نیاز نیستند. اگر همستر شما، دندان هایش را بر روی آنها می سابد تا دندان هایش وضعیت خوبی داشته باشند، اما با این حال، بلوک های معدنی و سنگ های پومیس، بسیار سفت هستند و بسیاری از همستر ها واقعا از آنها استفاده نمی کنند. انتخاب اقلام طبیعی و جویدنی از جنس چوب،گزینه بهتری است و مواد معدنی مورد نیاز همسترها، باید از طریق رژیم غذایی تهیه شوند.

دکتر سلام پیشنهاد می کند مقاله چگونه بیماری های مرتبط با افزایش سن در همستر را تشخیص دهیم را نیز مطالعه کنید تا بهتر بتوانید از این حیوانات حانگی خود مراقبت کنید.

منبع: دکتر سلام