ساسان شاه‌ویسی رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس، پیرامون بررسی CFT در مجلس شورای اسلامی گفت: صرف‌نظر از ساختار تاریخی که مجموعه تامین مالی تروریسم را تشکیل داده و بعد از اتفاقاتی که در آمریکا شروع و موجب آغاز به کار این مجموعه شد، اصل موضوع مقابله با تامین مالی تروریسم به قانون پاتریوت آمریکا برمی‌گردد.

وی افزود: این قانون به طرف مبارزه با سازمان‌های اخلال‌گر رفت و به تبع آن به دنبال تمرکز بر روی خنثی سازی تامین مالی و کسب و کارهای سازمان‌های غیرانتفاعی که از تروریسم حمایت مالی می‌کنند، رفت.

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی ضمن اشاره به تفاوت ماهوی در این مسئله تاکید کرد: آن طرف دنبال این می‌رود که پول‌های مسموم را که وارد محیط اقتصادی می‌شود رصد کند و این طرف کاری ندارد که پول از کدام منبع آمده، بلکه می‌خواهد ببیند این پول در کجا عمل می‌کند.

شاه‌ویسی در همین رابطه افزود: یک قانون می‌خواهد پول را کنترل کند و قانون دیگر می‌خواهد، سازمان‌ها، نهادها و گروه‌هایی که منافعی از پول را حاصل می‌کنند را کنترل کند. به عبارت بهتر اینها لازم و ملزوم هم هستند.

وی با طرح این سوال که در ایران مقابله مالی با تروریسم و مصادیق آن صورت می‌گیرد و آیا مقابله با مجرمین، جنایتکاران و جرم انجام می‌شود، اظهار داشت: مقابله‌ای که در جمهوری اسلامی با جرم و مجرمین بین‌المللی و تروریسم بین‌الملل انجام می‌شود، آیا در حال حاضر چگونه است و آیا چنین مقابله‌ای انجام می‌شود.

*اصل مبارزه با جرم، مجرم و تروریسم در کشورمان وجود دارد

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی با بیان اینکه اصل مبارزه با جرم، مجرم و تروریسم در کشورمان وجود دارد گفت: تروریست در کشور ما باغی تلقی می‌شود و در مجازات اسلامی برای او به عنوان مفسد فی‌الارض حد تعیین شده است.

*آمریکا قوانین داخلی ما را در مقابله با تروریسم نخواهد پذیرفت

وی‌ ادامه داد: باید دامنه مسئولیتFATF و CFT قابلیتی داشته باشند که بتوانند همپوشانی موثر با داده‌های مورد نیاز قانون «پاتریوت اکت» آمریکا را برقرار کنند. تا زمانی که فعالیت کشورهایی که در حوزه فعالیت پاتریوت اکت قرار می‌گیرند به نقطه مبدا اصابت نکند، اتفاق موثری نیفتاده است. یعنی اگر فعالیت‌های داخل کشور ما که مبتنی بر قوانین داخلی است چون رابطه منطقی با آمریکا برقرار نمی‌کند، لذا هرچه در ایران پیرامون قانون داخلی مقابله با تروریسم بگوییم اثرگذار نخواهد بود.

شاه‌ویسی با تاکید بر اینکه به وسیله تصویب FATF قوانینی را تصویب می‌کنیم که به قوانین بازدارنده و مقابله‌ای آمریکا کمک می‌کند، گفت: بخشی از این امنیتی، بخشی مالی، بخش دیگر پولی و بخش دیگر ساختاری است و این را گسترش می‌دهند.

وی ضمن اشاره به اینکه قانون پاتریوت اکت می‌گوید قوانینی که من تعریف می‌کنم کاربردش طوری است که اگر فرد یا سازمانی در معرض رصد تهدیدشوندگی طبق استانداردهای من قرار بگیرد، از نظر من قابل قبول نیست.

وی افزود: در کشور ما اگر دنبال یک مجرم یا تعریف خود از مصادیق تروریسم مالی باشند، بلافاصله شناسایی می‌کنند و لیستی به نام NCCT می‌دهند که برای FATF و CFT تعریف می‌شود و این لیست در دامنه اندازه‌گیری آنها قرار گرفته و باید با اسامی شامل آن لیست مقابله شود. روش مقابله هم طبق استانداردی است که آنها تعیین می‌کنند؛ یعنی اگر بر اساس قوانین و مقررات داخلی عمل شود، نافی نیازهای تهدیدزدایی «پاتریوت اکت» قرار خواهد گرفت.

وی در تشریح صورت دیگر این مسئله نیز خاطرنشان کرد: در شرایطی برعکس فرض کنیم که مصداق تروریسم در ایران تعیین می‌شود ولی او نه‌تنها نخواهد شنید که شما گروهک تروریستی چون منافقین و الاهوازیه را تروریسم قلمداد می‌کنید چون در لیست عوامل تهدیدشوندگی آنها نیست، چه بسا مصادیق تروریسم برای ایران طوری تعریف شود که برای «پاتریوت اکت» طور دیگری تعریف شده است.

شاه‌ویسی با بیان اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مورد تهدید تروریسم است، گفت: ما در این زمینه شکایت هم کردیم ولی بسیاری از کشورها انتظار دارند یا در قالب مذاکرات برجامی اتحادیه، یاFATF و CFT و باقی کنوانسیون‌ها استانداردهای مقابله‌ای را تعریف کنیم. وقتی مصداق بارز تروریسم را در کشور خود به آنان معرفی می‌کنیم اولاً به عنوان تروریسم شناسایی نمی‌کنند و دوم اینکه منابع تامین مالی آن گروه را هم رصد نمی‌کنند. این چالشی اساسی در فهم و برداشت از پدیده‌ای به نام تروریسم است.

*CFT و FATF ما را در مسیر و مصادیق تروریسم قرار می‌دهد

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز ما توسط قدرت‌های بزرگ به عنوان بی‌ثبات‌کننده در جهان شناخته می‌شویم، تصریح کرد: مصادیقی که در دستورالعمل CFT و FATF به راحتی می‌توانند کنشگری فعالیت‌های ما را نسبت به کشورهای متحد و دوست آمریکا در مسیر و مصادیق تروریسم قرار دهد و به عبارتی ما در بیان رئیس‌جمهور آمریکا بزرگ‌ترین حامی تروریسم قلمداد می‌کنیم.

*با پذیرش CFT استاندارد کردن رفتار خود را پذیرفته‌ایم

وی با تاکید بر اینکه وقتی ما مکانیزم CFT را می‌پذیریم، استاندارد کردن رفتار خود را پذیرفته‌ایم اضافه کرد: متر و عیار سنجش رفتار خودمان را در اختیار قدرت‌های بزرگ قرار می‌دهیم و در مقابلش دوگانگی رفتار را شاهد خواهیم بود.

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: چون عواملی که ما را تهدید می‌کند، اروپا و آمریکا را تهدید نمی‌کند و در قانون «پاتریوت اکت» تعریف نشده اظهارات ما را برنمی‌تابند و می‌گویند این گروه‌ها تهدیدکننده نیستند.

شاه‌ویسی در عین حال تاکید کرد: با وجود این حتی دکترین دفاعی ما و روابط ما با کشورهای دوست چون در مسیر تهدیدکنندگی منافع آنان است به راحتی می‌توانند رفتار ما را به عنوان حمایت کشوری مستقل از تروریسم و پولشویی قلمداد کنند.

وی افزود: به معنای دیگر CFT اختیاراتی را در اختیار دولت‌های بزرگ بگذارد که روابط، رفتار و عملکرد دولت‌ها را بر اساس منافع خود دسته‌بندی کرده و با استانداردهای از پیش تعریف‌شده روابط آنان را به ناهنجار بین‌المللی تعریف کنند و از این طریق اجماع بین‌المللی بسازند.

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی تاکید کرد: با تصویب CFT خودخواسته امتیازی را در اختیار قدرت‌های بزرگ قرار می‌دهیم که به راحتی بتوانند رفتار ما را در روابط بین‌المللی تبدیل به یک مزاحم و یک دولت سرکش بکنند.

شاه‌ویسی با بیان اینکه برخی اصرار دارند ما را در مدل نظم بین‌المللی لیبرال قرار دهند، تصریح کرد: می‌گویند در اجلاس G20 یک پنل را برای FATF، CFT و پالرمو در نظر گرفتند و پیگیری هم می‌کنند. اگر این رویکرد G20 را می‌پذیریم آیا این اتحادیه هم ما را به عنوان یکی از قدرت‌های بیست‌گانه جهان در حوزه اقتصاد می‌پذیرد؟

وی‌ ادامه داد: کشورهای حاکم، کشورهای کم‌برخودارتر از ما را به ما ترجیح می‌دهند و اجازه ورود ما را به مجمع بین‌المللی مانند G20 قرار نمی‌دهند و دلیل این چیست؟

*صرف هضم شدن در نظم بین‌الملل تفکر برخی در کشور است

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی تاکید کرد: صرف پذیرش یا هضم شدن در سازه‌های نظم بین‌المللی بخشی از تفکر برخی در کشور است ولی بخش اصلی امروز به حمایت‌گرایی اقتصاد ملی برمی‌گردد.

شاه‌ویسی در همین راستا خاطرنشان کرد: کارکردهای اقتصاد مقاومتی، جمهوری اسلامی را حداقل در مدلسازی یک اقتصاد حمایت‌گر تعریف می‌کند و بنا بر ضرورت‌های خاص خودش اجازه مداخل در جامعه جهانی را می‌دهد.

وی با بیان اینکه CFT شاید برای کشورهایی که با مبانی نظری خودشان که مبتنی بر نظم بین‌الملل و «پاتریوت اکت» است می‌تواند قابل پذیرش باشد گفت: تصویب CFT صرفاً یک پذیرش غیرمنطقی و غیرعقلانی نسبت به استانداردسازی مفهوم تروریسم و عوامل بازدارنده آن را در اختیار قدرت‌های بزرگ قرار می‌دهد و اتفاقا رفتار آنان را نسبت به تروریسم و حمایت مالی از آن تایید می‌کند.

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: اگر CFT را بپذیریم گروه‌هایی که ما را تهدید می‌کنند آیا مورد هجوم قرار می‌گیرند؟ آیا نفراتشان شناسایی می‌شوند؟ و آیا منابع آنها مورد بررسی قرار می‌گیرند؟ چند روز پیش مکاتبه‌ای با کشورهای اروپایی انجام دادیم که شما گروه‌های تروریستی را در کشور خود پرورش می‌دهید و دو ساعت بعد از عملیات تروریستی اهواز مصاحبه می‌کنند، پس با آنها برخورد کنید. با کدامشان برخورد شده است؟

شاه‌ویسی با بیان اینکه CFT که امروز موردنظر آنهاست آیا می‌پذیرد که این گروه‌های آشوب‌طلب و جنایتکار تروریسم هستند؟ گفت: در جایی که جمهوری اسلامی یک ظرفیت‌سازی از تولید قدرت در منطقه با عمق راهبردی‌اش ایجاد کرده،این عناصر یکی پس از دیگری با قابلیتی که ما در قانون‌مان تعریف می‌کنیم و نظم بین‌الملل آن را پذیرفته به گروه‌های تروریستی تبدیل می‌شوند.

*با تصویب CFT عناصر حزب‌الله، حماس به عوامل تروریستی تبدیل می‌شوند

وی‌ ادامه داد: با تصویب CFT عوامل و عناصر حزب‌الله، حماس و... که اتفاقاً در جهت دفاع از کشور خود فعالند و در جهت بیداری اسلامی حرکت می‌کنند شناسایی شده و به عوامل تروریستی تبدیل می‌شوند.

*پذیرش CFT یعنی شروعی از یک جریان‌سازی با عنوان حکمرانی جهانی

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی با بیان اینکه پذیرش این جنس از استانداردهای بین‌الملل یعنی شروعی از یک جریان‌سازی با عنوان حکمرانی جهانی که ظرفیت‌های خود را یک دوره در اقتصاد، یک دوره در فناوری، یک دوره در فرهنگ و در دوره کنونی در امنیت بین‌الملل قرار داده است.

*CFT بخشی از پروژه استحاله امنیتی جمهوری اسلامی در نظم رادیکالی لیبرالیسم است

شاه‌ویسی در پایان با بیان اینکه CFT می‌تواند بخشی از پروژه استحاله امنیتی جمهوری اسلامی ایران در نظم رادیکالی لیبرالیسم باشد، تصریح کرد: اگر آن را بدون ملاحظات منافع ملی نگاه کنیم خودمان را برای استحاله در این نظم آماده کرده‌ایم.