اربعین حسینی نتیجه استقامت و صبوری حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)


اربعین حسینی نتیجه استقامت و صبوری حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)

استاد حوزه علمیه گفت: اگر استقامت و صبوری حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نبود امروز قیام عاشورا به ثمر ننشته بود و ما چیزی به نام اربعین حسینی نمی‌شناختیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید مهدی حائری به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) در مهدیه تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: ایستادگی و مقاومت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) برای همه ما درس‌های بزرگی دارد که یکی از آن درس‌ها غیرت است.

استاد حوزه علمیه افزود: هنگام اسارت به اسرا جسارت‌ها و بی‌ادبی‌های فراوانی کردند هیچ کدام از این بزرگواران واکنش نشان ندادند اما وقتی معجر از سر زنان برداشتند همه عکس العمل نشان داده و اعتراض کردند.

حجت الاسلام حائری با بیان اینکه غیرت به سه شکل غیرت ملی، ناموسی و دینی وجود دارد، عنوان کرد: مومن واقعی نسبت به وطن، آب و خاک کشورش غیرت دارد و اجازه نمی‌دهد که دشمن به آن تعرض داشته باشد.

استاد حوزه علمیه در تبیین غیرت ناموسی بیان داشت: ائمه معصومین(ع) نسبت به خانواده و ناموس خود غیرت داشتند، علمای اسلام هم چنین بوده و هستند. غیرت داشتن نسبت به ناموس توصیه خداوند است.

وی در تبیین غیرت دینی اظهار داشت: در این عرصه باید از دین الهی محافظت کرد و اجازه نداد که به آن شبهه وارد کنند، مرحوم علامه امینی به تنهایی با کتاب الغدیر خود توانستند 3 هزار نفر را شیعه کنند.

حجت‌الاسلام حائری افزود: امروز که سپاه پاسداران 6 تا 7 موشک به نیروهای آمریکایی زد در اثر غیرت دینی است. امام راحل حکم ارتداد سلمان رشدی را امضا کردند و تمام علما از آن استقبال کردند ناشی از غیرت دینی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: غیرت دینی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بود که در مجلسی مقابل یزید با شکوه و عظمت ایستاده و پاسخ گستاخی‌های او نسبت به امام حسین(ع) را دادند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) از دیگر درس‌هایی که به ما شیعیان دادند حفظ حلال و حرام در هر شرایط بود، گفت: اسرای کربلا در سخت‌ترین شرایط نماز خود را ترک نکردند. حضرت زینب(س) هنگام اسارت حتی نماز شب خود را نیز ترک نکرد.

حجت‌الاسلام حائری با اشاره به درس دیگری از اسارت اسرای کربلا، بیان داشت: صلابت و قاطعیت مقابل دشمن از دیگر درس‌های ائمه معصومین(ع) به خصوص امام سجاد(ع) به ما است زمانی که مقابل یزید قرار گرفتند حضرت زینب(س) خطاب به یزید ملعون فرمودند من تو را حقیر می‌بینم ما پیروز هستیم در آینده ما خواهیم بود و شما نخواهید بود. امروز همه شاهد هستند که پس از 1400 سال همه جای دنیا شیعه را به نام امام حسین(ع) می‌شناسند.

استاد حوزه علمیه افزود: حج با آن همه عظمت و بزرگی 2 میلیون 500 تا 3 میلیون نفر زائر دارد اما در اربعین حسینی 25 میلیون زائر از اقصی نقاط جهان حاضر می‌شوند؛ همه اینها نتیجه استقامت و صبوری امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بود که اگر آنها نبودند قیام عاشورا به ثمر نمی‌نشست.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا