ماجرای گروگان گیری مسلحانه یک میلیون دلاری


ماجرای گروگان گیری مسلحانه یک میلیون دلاری

چهار تن از عاملان گروگان‌گیری مسلحانه یک میلیون دلاری در منطقه مرزی شرق خراسان رضوی در عملیات برق آسای نیرو‌های انتظامی دستگیر شدند و گروگان نیز بدون پرداخت هیچ گونه وجهی به آغوش خانواده اش بازگشت.

صراط:

سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در تشریح این ماجرا به خراسان گفت: عصر ششم مهر، چهار مرد نقاب‌دار مسلح در حالی که سوار بر یک دستگاه پژو پارس بودند وارد کارخانه‌ای در منطقه تربت جام شدند. سرهنگ ابراهیم قربان زاده افزود: نقاب داران مسلح که کلت کمری و کلاشینکف را در دست می‌فشردند با ایجاد رعب و وحشت در محل، ناگهان مرد ۲۷ ساله‌ای به نام «محمد-س» را مقابل دیدگان خواهر و برادر و فرزندش، درون خودرو انداختند و با سرعت سرسام آوری از محل گریختند.

به گزارش خراسان مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی تصریح کرد: در پی گزارش گروگان‌گیری مسلحانه به پلیس تربت جام، بلافاصله گروه‌هایی از ماموران زبده، با فرماندهی مستقیم سرهنگ کیانی (رئیس پلیس تربت جام) وارد عمل شدند و به تحقیق در این باره پرداختند، اما بررسی‌ها نشان می‌داد که گروگان یا اعضای خانواده او با هیچ کس اختلافی ندارند و احتمالا گروگان گیری مذکور به خاطر اخاذی بوده است.

سرپرست پلیس خراسان رضوی ادامه داد: در حالی که تحقیقات نیرو‌های انتظامی برای شناسایی عاملان گروگان گیری، وارد مرحله جدیدی شده بود، فرد ناشناس در تماس با خانواده گروگان، تقاضای یک میلیون دلار برای آزادی وی کرد بنابراین روند تحقیقات با این تلفن ناشناس به گونه دیگری پیش رفت چرا که دیگر موضوع اخاذی در میان بود و شگرد‌های تخصصی پلیس نیز با نوع ارتکاب جرم تغییر می‌کرد. سرهنگ قربانزاده با اشاره به این که ردیابی تماس مذکور بیانگر آن بود که فرد ناشناس از خارج از مرز‌های ایران تماس می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت ماجرا و همچنین حفظ جان گروگان، نیرو‌های انتظامی به تجزیه و تحلیل کارشناسی اطلاعات پرداختند و بدین ترتیب گروه زبده‌ای از کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی نیز با صدور دستوری از سوی سرهنگ محسن بیات مختاری (رئیس پلیس آگاهی استان) عازم تربت جام شدند تا در کنار دیگر نیرو‌های عملیاتی، به ردیابی عاملان گروگان گیری مسلحانه بپردازند. سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افزود: این گونه بود که نیرو‌های انتظامی در چند شاخه اطلاعاتی و عملیاتی با نظارت و فرماندهی مستقیم سرهنگ کیانی، به ردزنی گروگان گیران پرداختند و با بررسی همه جوانب پرونده به این نتیجه رسیدند که گروگان گیران با تلفن‌های ناشناس از خارج کشور، قصد انحراف پلیس از مسیر پرونده را دارند چرا که همه اطلاعات تخصصی نیرو‌های انتظامی نشان می‌داد، گروگان ۲۷ ساله از مرز خارج نشده است و آدم ربایان مسلح او را در منطقه کور مرزی نگهداری می‌کنند تا به هدف شوم خود برای اخاذی یک میلیون دلاری برسند. سرهنگ ابراهیم قربانزاده خاطرنشان کرد: با جمع آوری اسناد و مدارک دقیق و ارائه آموزش‌های لازم به خانواده فرد گروگان، عملیات شناسایی مخفیگاه آدم ربایان مسلح در دستور کار قرار گرفت و بدین ترتیب شاخه‌ای از نیرو‌های انتظامی به سرنخ‌هایی رسیدند که بیانگر اختفای گروگان در مرز صالح آباد بود.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: از سوی دیگر نیز بررسی‌های شاخه‌ای دیگر از نیرو‌های عملیاتی نشان می‌داد که دو تن از عاملان گروگان گیری در داخل و خارج از شهر، نقش پوششی را ایفا می‌کنند به همین دلیل ابتدا عملیات دستگیری این دو نفر آغاز شد و نیرو‌های انتظامی در عملیاتی برق آسا که همزمان با اولین روز از هفته نیروی انتظامی بود، موفق شدند یکی از عاملان گروگان گیری را در منطقه تربت جام و دیگری را در جاده نزدیک فریمان به دام اندازند. وی گفت: این گونه بود که بلافاصله متهمان به مقر انتظامی هدایت شدند و با صدور دستورات قضایی مورد بازجویی‌های تخصصی قرار گرفتند.

سرپرست پلیس استان خراسان رضوی تصریح کرد: از سوی دیگر، با بسیج همه امکانات و استفاده از تخصص و تجربه نیرو‌های عملیاتی، آنان با ردزنی‌های شبانه روزی موفق شدند محل اختفای گروگان را داخل غاری در کوه‌های مرزی منطقه صالح آباد شناسایی کنند، اما با توجه به این که گروگان گیران از افراد خطرناک و مسلح بودند عملیات مذکور با رعایت همه جوانب امنیتی و ایمنی در ارتفاعات صالح آباد وارد مرحله جدیدی شد. سرهنگ قربانزاده گفت: وقتی غار محل نگهداری گروگان به محاصره پلیس درآمد، مشخص شد که افراد مسلحی در کنار غار مشغول نگهبانی هستند این درحالی بود که باید گروگان گیران غافلگیر و دستگیر می‌شدند. وی اضافه کرد: در همین حال نیرو‌ها در چند گروه عملیاتی در اطراف غار کمین کردند و موفق شدند، دو تن دیگر از عوامل گروگان گیری را دستگیر و گروگان ۲۷ ساله را درحالی از داخل غار آزاد کنند که در شرایط بسیار نامطلوبی نگهداری می‌شد.

سرهنگ قربانزاده با اشاره به کشف سلاح جنگی و چند تیغه خشاب به همراه مقادیری مهمات جنگی از متهمان خاطرنشان کرد: تحقیقات از عاملان گروگان گیری مسلحانه با صدور دستورات ویژه قضایی ادامه دارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج