پیشگیری از بیماری ها با حسگرهای قندی


پیشگیری از بیماری ها با حسگرهای قندی

محققان نوعی حسگر زیستی قابل کاشت در بدن ساخته‌اند که با قند کار می‌کند و از آن می‌توان در پیشگیری و تشخیص بیماری‌ها استفاده کرد.

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان دانشگاه ایالت واشنگتن به تازگی موفق به ساخت نوعی حسگر زیستی با قابلیت کاشت در بدن شده‌اند که با قند کار می‌کند و می‌توان از آن در شناسایی، پیشگیری و تشخیص بیماری استفاده کرد. این حسگر منحصر به فرد که نیروی خود را از سلول سوخت زیستی کسب می‌کند، برای کار، گلوکز را از مایعات بدن دریافت می‌کند.

محققان از ترکیب سلول سوخت زیستی با ابزارهای الکترونیک برای پردازش سیگنال‌های فیزیولوژیکی و زیست شیمیایی با حساسیت بالا استفاده می‌کنند. معمولا معروف‌ترین حسگرهایی که در حال حاضر برای تشخیص بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، یا ساعت‌‌های هوشمند هستند که بعد از مدتی استفاده باید دوباره شارژ شوند یا چسب‌های هوشمندی هستند که روی پوست و به طور سطحی چسبانده می‌شوند.

اما محققان با ابداع این حسگر جدید، نیاز به انجام آزمایش خون از نوک انگشت دست را در بیماران مبتلا به دیابت برطرف کرده‌اند. بدن انسان از طریق گلوکز خونی که در اطراف پوست و دهان وجود دارد، سوخت زیادی را در مایعات بدن حمل می‌کنند. استفاده از سلول سوخت زیستی درهای جدیدی را برای استفاده از بدن به عنوان یک سوخت بالقوه می‌گشاید.

به کار بردن مدار الکترونیک به کار رفته در این حسگرها با سلول سوخت زیستی، آن را کارآمدتر از حسگرهای نسل قبل می‌کنند. از آنجایی که این حسگر با انرژی به دست آمده از گلوکر خون کار می‌کند، وسایل الکترونیک به کار رفته در آن هم انرژی خود را تأمین می‌کنند. سلول سوخت زیستی برخلاف باتری‌های لیتیومی غیرسمی هستند و به همین دلیل به راحتی قابل کاشت در داخل بدن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی