رشد جهانی 11 دانشگاه کشور در هفته آرام دانشگاه‌ها


رشد جهانی 11 دانشگاه کشور در هفته آرام دانشگاه‌ها

هفته دوم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌های کشور با رشد جهانی دانشگاه‌ها همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، هفته گذشته دانشجویان کشورمان هفته دوم آغاز سال تحصیلی را پشت سر گذاشتند.

در این هفته مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از رشد دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۱۹ خبر داد.

بر این اساس تعداد دانشگاه‌های کشور در این رتبه‌بندی از ۱۸ دانشگاه به ۲۹ دانشگاه رسیده است.

* ایجاد منطقه علم و فناوری در مجاورت دانشگاه تربیت مدرس

محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: امیدوارم مدیران جدید پارک علم و فناوری این دانشگاه در فصل نوین فعالیت های پارک تلاش کنند تا هم از تجربه های گذشته بهره گیرند و هم شتاب بیشتری در بهره برداری از سرمایه های بزرگ که در اختیار دانشگاه است مانند نیروی انسانی، امکانات تکنولوژیکی و سرمایه مادی و کالبدی داشته باشند و بتوانند در آینده نزدیک فعالیت های درخشانی را به انجام برسانند.

وی بر ایجاد منطقه علم و فناوری در مجاورت دانشگاه و غربالگری و توجه به کیفیت گروه های فناور و بهره برداری از شرایط و امکانات بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: با حداقل سرمایه گذاری های بخش خصوصی می توان به نتایج مطلوب از منظر اشتغال پایدار و نیز سودآوری چشمگیر برای سرمایه گذارها دست یافت.
وی گفت: باید کمتر به بودجه دولتی توجه کنیم و باید به منابع بخش خصوصی و جلب همکاری آنان با یک برون گرایی مطلوب بپردازیم.

* صدور مجوز سه مرکز تحقیقاتی در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد

دومین جلسه شورای عالی مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه مدارک و مستندات ارسالی از واحدهای علوم و تحقیقات، شاهرود و زاهدان جهت تاسیس و راه اندازی مرکز تحقیقاتی جدید در حوزه سلامت مورد بررسی قرار گرفت و با تأسیس سه مرکز تحقیقاتی جدید در این واحدهای دانشگاهی با انجام تغییراتی در عناوین و اعضای هیأت مؤسس پیشنهادی، موافقت شد.

شورای عالی سیاستگذاری مراکز تحقیقاتی با اخذ تفویض اختیار از شورای گسترش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، نسبت به بررسی تخصصی مدارک و مستندات ارسالی از واحدهای دانشگاهی مجری علوم پزشکی این دانشگاه برای راه اندازی مرکز تحقیقاتی جدید در حوزه علوم پزشکی اقدام می کند.

* رشد ۵۵درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری

سعید نمکی معاون علمی و آموزشی سازمان برنامه بودجه در هم اندیشی نقش‌آفرینی پژوهش و فناوری در اقتصاد ملی که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد، اظهار داشت: ۱۰۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها در سال ۹۶ تخصیص پیدا کرد این در حالی است که حتی مقتدرترین نهادها و سازمان‌ها هم فقط ۵۵ درصد بودجه خود را دریافت کردند.

وی افزود: با آنکه به صورت میانگین بودجه‌ دستگاه‌ها ۶.۷ درصد رشد پیدا کرد اما بودجه پارک‌های علم و فناوری کشور حکایت از رشد ۵۵درصدی داشت که نشان‌دهنده اهمیت این امر برای سازمان برنامه و بودجه و براساس اختیارات تامی است که رئیس جمهور به این سازمان داده است.

معاون علمی و آموزشی سازمان برنامه بودجه تصریح کرد: فقط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند لذا باید به جای خنثی کردن انرژی‌ها و ظرفیت‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با هم‌افزایی بیشتر کشور را به سمت جلو پیش برد.

نمکی خاطرنشان کرد: نگاه‌های هیأتی و نابخردانه در کشور منجر به آن شده که برخی مدیران بدون برنامه کار می‌کنند در حالیکه می‌توانند از علم روز و فناوری برتر و تکنولوژی دانشگاه‌ها برای هم‌افزایی و برنامه‌ریزی حداکثر استفاده را کرده و کارها را پیش برد و از موازی‌کاری‌ها پرهیز کرد. به همین دلیل باید اولویت ویژه‌ای به امر پژوهش در کشور داد.

وی افزود: سیاست‌های جزیره‌ای در کشور باعث شده که ارزبری ۳ درصد از داروهای وارداتی سه برابر ۹۷درصد داروی تولیدی در کشور باشد.

معاون علمی و آموزشی سازمان برنامه بودجه در پایان گفت:‌امسال در تبصره‌های بودجه ۹۷ حمایت‌های زیادی به منظور پشتیبانی از مراکز پژوهشی و رایزنی با نمایندگان مجلس تصویب شده است. ضمن اینکه تحول بنیادین در نظام آموزش عالی در سال‌های آینده براساس اطلاعات و گزارش‌های ما حاصل خواهد شد.

* آمادگی برج فناوری دانشگاه امیرکبیر برای مشارکت با شرکت‌های فناور

مالک نادری مدیر کل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم امضا تفاهم نامه میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 26 شرکت دانش بنیان مستقر در برج فناوری این دانشگاه محصولاتی در حوزه مهندسی پزشکی تولید کرده‌اند، افزود: در بازدیدی که مسوولان وزارت بهداشت از این شرکت‌ها داشتند، درخواست‌هایی این شرکت‌ها از این وزارتخانه داشتند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از این شرکت‌ها درخواست پول از این وزارتخانه را نداشتند، اظهار داشت: تسریع در اخذ تاییدیه‌ها و ارزیابی‌ها و معرفی محصولات به بازار از جمله درخواست‌های این شرکت‌ها از وزارت بهداشت است.

نادری اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایجاد شده از وزارت بهداشت درخواست داریم که شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه مهندسی پزشکی را به ما برای استقرار در برج فناوری معرفی کنند. شرکت‌ هایی که در این برج مستقر می‌شوند الزاما نباید فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشند.

مدیر کل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر استقرار سایر شرکت‌ها در این دانشگاه را موجب توسعه تعاملات و تمرکز شرکت‌های حوزه سلامت در بخش نوآوری سلامت این دانشگاه عنوان کرد.

وی خرید تجهیزات پزشکی برای مطالعه و ارزیابی و توسعه دانش را از دیگر چالش‌های این حوزه نام برد و یادآور شد: خرید این تجهیزات از شرکت‌های سازنده در توان دانشگاه‌ها نیست از این رو به عنوان مثال زیمنس با 4 دانشگاه از جمله MIT تفاهم نامه‌هایی برای در اختیار قرار دادن تجهیزات حوزه سلامت منعقد کرده است.

هدف از این تفاهم نامه کسب درآمد نیست بلکه این شرکت از دانشگاه‌های طرف قرار داد خواسته است تا با مطالعات، ارزیابی‌های خود را ارائه دهند تا این شرکت بتواند حرکت 10 سال آینده فناوری خود را تعیین کند.

نادری ادامه داد: از این رو از وزارت بهداشت انتظار می‌رود که حمایت‌هایی از دانشگاه ها برای دستیابی به تجهیزات روز دنیا صورت دهد. این اقدام منجر به تولید و توسعه علم و فناوری در حوزه سلامت خواهد شد.

وی مشارکت این دانشگاه با شرکت‌های فناور را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از شرکت‌ها بخش تحقیق و توسعه گسترده ای ندارند از این رو ما مایل هستیم که با این شرکت‌ها وارد همکاری شویم.

به گفته این مقام مسوول دانشگاه صنعتی امیرکبیر با یک شرکت داروسازی همکاری‌هایی را آغاز کرده است به گونه‌ای که بخش تحقیق و توسعه این شرکت در برج فناوری امیرکبیر مستقر شده است.

نادری ادامه داد: در نظر داریم که بخشی از این برج را به بخش تحقیقات مشترک با شرکت‌ها اختصاص دهیم.

* حکم ریاست طهرانچی به زودی ابلاغ می‌شود

ولایتی رئیس هیات مؤسس دانشگاه آزاد درباره زمان صدور حکم ریاست محمد مهدی طهرانچی سرپرست فعلی دانشگاه آزاد اسلامی هم گفت: این حکم به زودی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و از طریق آنجا ابلاغ خواهد شد.

* سامانه دانش‌بنیان «آتش‌نشان هوایی تحت فشار» رونمایی شد

مصادف با روز ایمنی و آتش نشانی سامانه «آتش نشان هوایی تحت فشار» با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیردفاع و پشتییانی نیروهای مسلح به بهره برداری رسید.

این پروژه مشترک مدیریت پیش‌گیری و کنترل حریق کشور و سامانه پیشرفته در انحصار جمهوری اسلامی ایران بوده که توسط شرکت دانش بنیان هسا از طریق تبدیل هواپیماهای در اختیار اجرایی شده و با نصب این سامانه، حجم انبوهی از آب به گونه ای در مخازن تحت فشار در جداره‌ای نازک نگهداری و حمل می شود که در طول پرواز و تخلیه سریع آن هیچ تاثیر ناخو استه ای ناشی از تلاطم سیال و تغییر وزن بر عملیات پرواز هواپیما نداشته باشد و هنگام پاشش سریع و بعد از آن نیز پایداری کامل هواپیما حفظ شود.

این دستاورد مهم با همکاری شبکه همکاران صنعتی و متخصصان دانشگاهی و با حمایت معاونت علمی رئیس جمهوری و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دست آمده و بخش های مختلف کشور با در اختیار داشتن این هواپیمای آتش نشان می‌توانند از آتش سوزی های گسترده در جنگل ها و مراتع و نظایر آن جلوگیری کنند.

سامانه آتش نشان هوایی تحت فشار قابلیت نصب بر روی هواپیماهای مختلف و سنگین را دارد و با در اختیار داشتن چنین هواپیماهای مجهزی می توان با استقرار در مناطق بحران، تمام گستره جغرافیایی و محیط زیست کشور را مورد حفاظت قرار داد. این سامانه می تواند ۱۸ تن آب را در مدت ۵ ثانیه بر روی مساحت تعیین شده با فشار بسیار بالا تخلیه و آتش های سهمگین را مهار کند.

* دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در نوآوری و فناوری برگزار می‌شود

کنفرانس بین‌المللی پژوهش در نوآوری و فناوری روز 28 بهمن ماه 1397 در دانشگاه شهید بهشتی و با حضور شرکای بین المللی از جمله دانشگاه یو اس ام مالزی، دانشگاه‌های اشتاینباس و علوم دیجیتال برلین، سوانسی انگلستان، ایفید یونیورسیداد کلمبیا و موسساتی همچون تیم فاندیشن هلند برگزار می شود.
تاریخ آغاز دریافت مقالات از 20 شهریور ماه 1397 و آخرین مهلت ارسال مقالات و ثبت نام در کارگاه‌ها و نمایشگاه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها 30 دی ماه اعلام شده است.
پس از پذیرش مقاله در سایت انتشارات اسپرینگر نتیجه اولیه داوری مقالات طی مدت دو هفته به نویسنده اعلام می‌شود.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتیwww.icrit2018.ir یا شماره تلفن02129905458 98- یا شماره همراه 09212476167 تماس گرفته یا به صورت حضوری به دبیرخانه کنفرانس واقع در تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه شهید بهشتی، ساختمان شهدا، طبقه سوم، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری مراجعه کنند.

* انتصابات آموزش عالی

محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در حکمی محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت رئیس کمیته عالی راه ­اندازی بیمارستان های در دست احداث دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

همچنین طی احکام صادره از سوی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالرسول پورعباس معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، سیدحسین طباطبایی اصل سرپرست اداره کل حقوقی، عنایت ­الله ملکی تبار سرپرست مرکز نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات، امین قاسم­ بگلو مدیرکل توسعه خدمات سلامت و مهندس رستگارزاده مدیر توسعه منابع سلامت به عنوان اعضای کمیته عالی راه­ اندازی بیمارستان های در دست احداث دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند.

محمدمهدی طهرانچی طی احکامی دیگر، سیدعلی ابطحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی استان تهران، کمیلی معاون دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی استان تهران و غلامرضایی رئیس بیمارستان فرهیختگان را به عنوان اعضای کمیته عالی راه­ اندازی بیمارستان های در دست احداث دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران منصوب کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با صدور احکامی، رئیس بیمارستان امام علی(ع) کازرون، محمدکاظم کاوه پیشقدم دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و الوانی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس را به عنوان اعضای کمیته عالی راه ­اندازی بیمارستان در دست احداث دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس (بیمارستان امام علی (ع) کازرون) منصوب کرد.

همچنین در احکامی از سوی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) تبریز، عزیز جوانپور هروی دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و بهشتی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز به عنوان اعضای کمیته عالی راه­ اندازی بیمارستان در دست احداث دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی (بیمارستان امام سجاد (ع) تبریز) منصوب شدند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در حکمی رشید جعفر پور را به سمت مسئول بسیج اساتید وزارت علوم منصوب کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان