بارداری پوچ یعنی چه؟


بارداری پوچ یعنی چه؟

تست بارداری مثبت شادی 9 ماهه‌ای را برای پدر و مادر به ارمغان می‌آورد اما گاهی اوقات این شادی خیلی زود از بین می‌رود، بارداری پوچ یکی از این موارد است.

تست بارداری مثبت شادی 9 ماهه‌ای را برای پدر و مادر به ارمغان می‌آورد اما گاهی اوقات این شادی خیلی زود از بین می‌رود، بارداری پوچ یکی از این موارد است.
بارداری پوچ چیست؟
در طول بارداری سالم جفت داخل رحم رشد می‌کند و جنین از طریق جفت تغذیه می‌کند. ولی در بارداری پوچ بافت درون رحم یک توده غیرطبیعی است. بارداری پوچ یا حاملگی مولار یک عارضه نادر در بارداری است که با رشد غیرطبیعی تروفوبلاستها، سلولهایی که در جفت ایجاد می‌شوند، مشخص می‌شود. بارداری پوچ در یک مورد از هزار مورد بارداری اتفاق می‌افتد و همچنین بارداری مولار، بیماری تروفوبلاستی بارداری یا مول هیداتیدیفرم هم نامیده می‌شود.
بارداری پوچدر بارداری پوچ هم جواب تست بارداری مثبت است، اما بارداری طبیعی در کار نیست

بارداری پوچ چند نوع دارد؟
دو نوع بارداری پوچ داریم: بارداری پوچ کامل وبارداری پوچ جزئی
-در بارداری پوچ کامل بافت جفت غیرطبیعی و متورم است و شکلی شبیه کیست پر از مایع دارد. در این مدل بارداری پوچ هیچ گونه بافت جنینی تشکیل نمی‌شود.
-در بارداری پوچ جزئی ممکن است بافت جفت طبیعی و غیرطبیعی با هم باشد. در این شکل از بارداری پوچ ممکن است بافت جنین نیز تشکیل شده باشد اما جنین قادر به زنده ماندن نیست و معمولا در اوایل بارداری، سقط جنین اتفاق می‌افتد.

بارداری پوچ چه علائمی دارد؟
بارداری پوچ در ابتدا می‌تواند مانند بارداری معمولی و طبیعی به نظر برسد اما اغلب بارداری‌های پوچ می‌تواند نشانه ها و علائم خاصی نشان دهد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-خونریزی واژینال (قهوه ای تیره یا روشن) در طول سه ماهه اول
-تهوع و استفراغ شدید
-دفع کیست‌های خوشه‌ای از مجرای واژن
-فشار یا درد لگنی

بارداری پوچ و شکلگیری آن
اگر هرکدام از این علائم بارداری پوچ یا بارداری مولار را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرد. او ممکن است علائم دیگری از بارداری پوچ را تشخیص دهد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-رشد سریع رحم
-فشار خون بالا
-پره اکلامپسی (وضعیتی که باعث فشار خون لالا شده و باعث دفع پروتئین در ادرار می‌شود)
-کیست تخمدان
-کم خونی
-پرکاری تیروئید

بارداری پوچ چرا اتفاق می‌افتد؟
بارداری پوچ به دلیل یک تخمک گذاری اشتباه اتفاق می‌افتد. سلولهای انسان به طور طبیعی حاوی 23 جفت کرموزوم است. یک کروموزم از پدر و یک کرموزوم از مادر.
در بارداری مولار کامل تخمک خالی با یک یا دو اسپرم بارور می‌شود و همه مواد ژنتیکی متعلق به پدر است. در این حالت کروموزم‌های مادر از بین رفته و غیرفعال می‌شوند و کرموزوم‌های پدر دوبرابر می‌شود.
در بارداری پوچ جزئی یا ناقص کروموزم‌های مادر باقی می‌ماند اما کرموزومهای پدر دو جفت می‌شوند و در نتیجه جنین به جای 46 کرموزموم 69 کرموزوم خواهد داشت. این اتفاق زمانی می‌افتد که دو اسپرم با یک تخمک بارور شده و یک کپی اضافی از مواد ژنتیکی پدر به دست می‌آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط