معرفی معتادان زیر 18 سال جهت ترک اعتیاد به کمپ‌های خاص نوجوانان


معرفی معتادان زیر 18 سال جهت ترک اعتیاد به کمپ‌های خاص نوجوانان

سرپرست دادسرای ویژه نوجوانان از معرفی معتادان زیر 18 سال به کمپ ویژه نوجوانان خبر داد و گفت: دیگر هیچ فرد زیر 18 سالی به کمپ های ترک اعتیاد بزرگسالان اعزام نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، المیرا نقی زاده در مراسم روز جهانی کودک گفت: کنوانسیون بین المللی حقوق کودک مصوب ١٩٨٩ سازمان ملل متحد، حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان از قبیل حق حیات، آزادی اندیشه و بیان را اعلام نموده و به رسمیت شناختن آن را به کلیه کشورها تکلیف کرده است.


وی با بیان اینکه پدیده بزهکاری اطفال و نوجوانان موضوعی جهانی است که مبتلابه همه کشورها شده است تصریح کرد: افزایش بزهکاری ها و تنوع جرایم ارتکابی کودکان و نوجوانان نه تنها قانونگذاران داخلی را برای مبارزه با آن ناهنجاری ها به تکاپو انداخته بلکه در سطح بین المللی نیز حسب گزارش های سازمان ملل متحد جزو موضوعات مهم فراملی است.


نقی زاده افزود: حق برخورداری از آموزش رایگان، مراقبت های بهداشتی، برابری حقوق مدنی، پرهیز از هرگونه تبعیض نژادی، جنسیتی و قومیتی از جمله حقوق کودکان در این کنوانسیون است.


وی ادامه داد: کشور ما نیز دارای قوانین شکلی و ماهوی متعددی در این زمینه است و همسو با کنوانسیون های بین المللی، سیاست های جنایی و کیفری جدیدی را اتخاذ نموده است.


سرپرست دادسرای ناحیه 29 تهران با تاکید بر اینکه اگر نوجوانی مرتکب جرمی شود مجازات افراد بزرگسال در خصوص وی اجرا و اعمال نمی شود، اظهار داشت: ما در قوانین، برای رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان، دارای دادرسی افتراقی می باشیم بدین معنا که دیگر رسیدگی به جرایم این افراد در محاکم مربوط به اشخاص بزرگسال انجام نمی شود.


وی افزود: هدف قانونگذار و دستگاه قضایی اصلاح و درمان کودکان و نوجوانان و بازگشت آنها به جامعه است.


وی ادامه داد: قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 همسو با کنوانسیون های بین المللی، سیاست های جنایی و کیفری جدیدی را اتخاذ نموده که از نوآوری های قوانین یاد شده است.


نقی زاده تاکید کرد: بر این اساس تحقیقات مقدماتی جرایم افراد ١٥ تا ١٨ سال به جز جرایم منافی عفت و جرایم تعزیری درجه هفت و هشت به طور مستقیم دردادسرای ویژه نوجوانان و جرایم افراد زیر ١٥ سال به طور مستقیم در دادگاه اطفال و نوجوانان انجام می شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات این دادسرا در مدت یک سال گذشته اظهار کرد: میانگین ورودی متهمان تحت قرار به کانون اصلاح و تربیت به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده است بطوریکه در راستای حمایت از کاهش جمعیت کیفری از نوآوری های قانون مجازات اسلامی از قبیل قرار تعلیق تعقیب و ... نیز استفاده می شود.


سرپرست دادسرای ناحیه 29 تهران گفت: تبدیل قرارهای کفالت و وثیقه به دلیل عجز متهم از معرفی کفیل و تودیع وثیقه به قرار نگهداری موقت و معرفی معتادان زیر 18 سال به کمپ ویژه نوجوانان، کاهش جمعیت کیفری و اخذ مجوز تشکیل شعبه صلحی شورای حل اختلاف از جمله این برنامه ها است.


وی افزود: رایزنی و تعامل با سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی جهت صدور دستورات لازم نسبت به گزارشات مربوط به کودک آزاری و جرایم ارتکابی توسط نوجوانان از دیگر اقدامات این دادسرا در یک سال گذشته است.


نقی زاده بیان کرد: متاسفانه بسیاری از جرایم ارتکابی از ناحیه نوجوانان معارض قانون، به دلیل عدم آشنایی و عدم رعایت مقررات دینی و شرعی می باشد. لذا جهت رفع خلاء مذکور و آگاهی دادن به آنها پس اخذ تصمیمات قضایی خصوصا صدور قرار تعلیق تعقیب، این افراد مکلف به حضور و شرکت در کلاس های آموزش احکام شرعی و دینی می شوند که این امر نه تنها با استقبال بسیار خوبی از سوی آنها مواجه شده بلکه تاکنون آثار مثبتی نیز در جهت عدم ارتکاب تکرار جرم داشته است.


وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات رئیس محترم قوه قضاییه و دادستان تهران مبنی بر حمایت ویژه از افراد زیر 18 سال، امروز هیچ نوجوانی برای انجام تحقیقات مقدماتی به مراجع انتظامی از جمله کلانتری و ادارات آگاهی اعزام نمی شود و اعزام آنان تحت هیچ شرایطی مجاز نیست و کلیه تحقیقات مقدماتی توسط قضات دادسرا که از بازپرسان مجرب وعلاقمند در حوزه حقوق کیفری اطفال و نوجوانان است صورت می گیرد. ضمنا به جهت حمایت از اشخاص مذکور نیز، اینجانب در طی کلیه ساعات شبانه روز به صورت تلفنی دستورات قضایی لازم را به مراجع انتظامی، اورژانس اجتماعی و سازمان بهزیستی صادر می کنم.


سرپرست دادسرای ناحیه 29 تهران تعامل با شورای حل اختلاف برای ایجاد شعبه ویژه صلح را نیز از دیگر تلاش های انجام شده در یک سال گذشته دانست و تصریح کرد: در این زمینه قرار است در راستای کاهش جمعیت کیفری کانون اصلاح و تربیت و ایجاد صلح و سازش در جرایم قابل گذشت و نیز جنبه خصوصی جرایم غیر قابل گذشت شعبه ویژه صلح شورای حل اختلاف کار خود را در هفته های آتی در این ناحیه آغاز نماید.


وی در پایان افزود: خوشبختانه اخیرا با تصویب کلیات قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، گام مهمی در جهت حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان معارض قانون برداشته شده است که امیدواریم در راستای اجرای این قانون، بتوان نسبت به بازسازگاری و اصلاح اطفال و نوجوانان معارض قانون و بازگشت آنان به جامعه اقدام کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته