افزایش 32 درصدی ترانزیت کالا در بندر امیرآباد


مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد از رشد واردات و تخلیه بار در این بندر طی 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این بندر خبر داد.

افزایش 32 درصدی  ترانزیت کالا در بندر امیرآبادبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سازمان بنادر و دریا نوردی، «سیاوش رضوانی» اظهار کرد: در 6 ماه نخست سال 1396 مجموع واردات انجام شده به بندر امیرآباد 979 هزار و 298 تن بود که این رقم در مدت مشابه امسال با 32 درصد افزایش به یک میلیون و 295 هزار و 684 تن رسید.

وی با بیان این که گسترش فعالیت‌های اقتصادی در بندر امیرآباد و افزایش اقدامات برای ترانزیت کالا از این بندر در مسیر کریدور شمال-جنوب سبب رشد فعالیت‌ها در حوزه واردات شده است، اظهار کرد: در 6 ماه امسال از بنادر آکتائو، ماخاچ‌کالا، کامیشین، تولیاتی، ژیگولفسک، اکاترینوفکا، ولگاگراد، هوسان، ولگادنسک، سامارا، دوبوفکا، پریولژسکو، اولیا، آزف، نیکوکلاوسک، ساراتف، وسکرسنسک و ترکمنباشی انواع محصولات و کالاها شامل کاغذ و مقوا، سویا، جو، ذرت، گندم، لوازم یدکی، ماشین‌آلات، چوب، مصنوعات فلزی، ترکیبات شیمیایی، مواد نفتی، سموم شیمیایی، محصولات کشاورزی و دامی و فلزات و روغن نباتی به ایران وارد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در واردات برخی محصولات مانند گازوییل، کود و سموم شیمیایی، روغن سویا و چوب تراورس شاهر رشد صد درصدی هستیم. برای واردات برخی محصولات نیز مانند جو آردسازی با 997 درصد، ورق آهن سرد با 282 درصد و کنجاله آفتابگردان با 117 درصد، رشدی بیش از 2 برابری ثبت شد.

رضوانی تصریح کرد: با توجه به افزایش قراردادها و روند رو به رشد مراودات تجاری با کشورهای همسایه، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال شاهد رشد بیشتر واردات و ترانزیت کالا از این بندر باشیم.

رشد 12 درصدی صادرات از بندر امیرآباد

مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: حجم صادرات از بندر امیرآباد به کشورهای همسایه طی ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال از 249 هزار و 285 تن در مدت مشابه سال 1396، با 29 هزار و 754 تن افزایش به 279 هزار و 39 تن رسید.

وی اظهار کرد: بنادر آکتائو، آستراخان، ماخاچ کالا، ترکمنباشی، باکو، اولیا، اَلت و آلفا محل تخلیه محصولات صادراتی از بندر امیرآباد بودند.

وی خاطرنشان کرد: 111 نوع کالا و محصولات ار این مدت از بندر امیرآباد صادر شد که شامل 15 گروه‌ پایه کالاهای ساختمانی، کالاهای معدنی، محصولات کشاورزی، دامی و احشام، کود و سموم شیمیایی، مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی، مواد نفتی، لواز خانگی و محصولات سبک، مواد غذایی، ماشین‌آلات، پارچه و الیاف و منسوجات، کاغذ و مقوا، مصنوعات فلزی، قطعات و لوازم یدکی، کانتینر و ابزارآلات و دستگاه‌های سبک می‌شود.

این مسئول با بیان این که رشد صادرات در بعضی بخش‌های مهم تولیدات استان نقطه عطف فعالیت‌های صادراتی بندر امیرآباد در 6 ماه نخست امسال است، گفت: صادرات کالاهای ساختمانی از بندر امیرآباد طی 6 ماه سال جاری با 28 درصد رشد به 269 هزار و 728 تن رسید. همچنین در صادرات محصولات کشاورزی، دامی و احشامی که از مهم‌ترین بخش‌های تولید در مازندران به شمار می‌آید در این مدت، با افزایش صادرات مجموعه این حصولات از 764 تن در نیمه نخست سال گذشته به 2 هزار و 248 تن در 6 ماه نخست امسال شاهد رشد چشمگیر 194 درصدی بودیم. صادرات پارچه و الیاف و منسجوات نیز اعم از روفرشی، طناب، فرش ماشینی، گونی و گلیم فرش از 13 تن در 186 روز ابتدایی سال گذشته به 61 تن در 6 ماه ابتدایی امسال رسید.

مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: برگزاری همایش بین‌المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر را یکی از اقدامات مهم در افزایش صادرات از این بندر برشمرد و تصریح کرد: پس از برگزاری این همایش مهم بین‌المللی، شاهد افزایش ارتباطات اقتصادی و درخواست فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی از سوی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کشورهای همسایه و بخش‌های دولتی این کشورها بودیم که این تعاملات همچنان ادامه دارد و افزایش خواهد یافت.

رضوانی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از برخی زیرساخت‌ها مانند اسکله رورو ریلی تا چند ماه دیگر، میزان صادرات از بندر امیراباد به کشورهای همسایه با رشد چشمگیری مواجه خواهد بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان