راههای پیشگیری از حاملگی پوچ چگونه است و چه باید کرد ؟


راههای پیشگیری از حاملگی پوچ چگونه است و چه باید کرد ؟

پیشگیری از حاملگی پوچ : بارداری پوچ یعنی چه ؟ چگونه از حاملگی پوچ جلوگیری کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بارداری پوچ ، علل این نوع بارداری ، پیشگیری و راه های درمانی آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود … نوشته راههای پیشگیری از حاملگی پوچ چگونه است و چه باید کرد ؟ اولین بار در پورتال جامع ایران...

بارداری ، پیشگیری و راه های درمانی آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

راههای پیشگیری از حاملگی پوچ چگونه است و چه باید کرد ؟

بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود , پیشگیری از حاملگی پوچ

آیا می توان از حاملگی پوچ پیشگیری کرد؟

شاید زمانی بوده که حتی نمی دانستید باردارید یا باردار بودید اما خبر بدی شنیده اید. «یک تخم پوچ در رحم شما وجود دارد» یا اینکه «هیچ جنینی در سونوگرافی دیده نمی شود.» به شدت ناراحت و آشفته می شوید. مفهوم این جملات را درک نمی کنید. مجبور می شوید دوباره سونوگرافی کنید. برای پیداکردن چیزی که اصلا وجود نداشته و سپس به شما گفته می شود که محتویات داخل رحم دفع خواهد شد. یا اینکه باید متحمل یک مداخله طبی یا جراحی شوید.

با وجود شرایط ناراحت کننده ای که برایتان پیش آمده باید گفت جای نگرانی نیست، شما تنها نیستید؛ ضمن اینکه دوباره می توانید باردار شوید، یک بارداری واقعی. دکتر طاهره فروغی فر، متخصص زنان و زایمان و نازایی درباره بارداری پوچ یا تخم پوچ توضیحات مفیدی ارائه داده که حاصل آن را در ادامه می خوانید.

تخم پوچ یا حاملگی پوچ چیست؟

پس از اینکه تخمک به وسیله اسپرم بارور شد، تخمک بارورشده در رحم به طور طبیعی لانه گزینی می کند و تقسیمات سلولی شروع می شود. تقسیم سلولی طبیعی باعث تشکیل جفت می شود اما در یک روند غیرطبیعی این امکان وجود دارد که تقسیم سلول های جنینی متوقف شده یا اصلا شروع نشود. جفت و کیسه بارداری وجود دارد، بدون اینکه جنینی در کار باشد. این وضعیت بارداری، جنین یا تخم پوچ نامیده می شود.

حاملگی بدون جنین؟!

بارداری بدون جنین یا تخم پوچ اتافق شایعی در دوران بارداری یک زن به شمار می آید. طی دهه های گذشته که وسایل تشخیصی پیشرفته ای وجود نداشت، زنان زیدی دچار این نوع بارداری می شدند بدون اینکه بفهمند چه اتفاقی افتاده است. امروزه با پیشرفت روش های تشخیصی، بیشتر این نوع بارداری ها کشف می شوند. علت ۵۰ درصد سقط های سه ماهه اول، بارداری بدون جنین است.

آیا علائم دارد؟

*عقب افتادن قاعدگی

*دردهای خفیف شکمی و احساس ناراحتی یا تورم در پستان ها

*تست مثبت بارداری و تصور ذهنی یک بارداری طبیعی

*لک بینی یا خونریزی خفیف واژینال

*ترشحات واژینال خونابه ای یا قهوه ای

باوجود اینکه جنینی وجود ندارد، جفت به رشد خود ادامه می دهد و هورمون های بارداری، ترشح شده از جفت، وارد خون خانم باردار می شوند. بارداری بدون جنین فقط وقتی تشخیص داده می شود که سونوگرافی رحم انجام شود. در سونوگرافی یک کیسه حاملگی با قطر ۲۰ میلی متر یا بیشتر می بینیم؛ در حالی که جنین داخل آن وجود ندارد. معمولا توصیه می شود که سونوگرافی بعدی حدود ۱۰ تا ۱۴ روز بعد تکرار شود. در سونوگرافی بعدی هم جنینی دیده نخواهد شد. برای تایید بارداری بدون جنین، می توانیم تا هفته هفتم و هشتم بارداری و سونوگرافی نهایی، منتظر بمانیم.

علت این عارضه چیست؟

شایع ترین علت می تواند ناهنجاری های کروموزومی تخمک بارور شده باشد. تعداد زیاد یا کم کروموزوم می تواند باعث توقف تقسیمات سلولی طبیعی شود. تریزومی های ۱۶ و ۲۲ را عامل بیشتر این مشکلات کروموزومی دانسته اند. علتش می تواند مربوط به کیفیت پایین تخمک (شاید با افزایش سن زن) و یا کیفیت پایین اسپرم باشد. گاهی سطح پایین هورمون ها (هورمون پروژسترون) برای حمایت از بارداری طبیعی را علت دیگری دانسته اند که البته احتمال آن کم است.

چگونه می توان درمان کرد؟

گروهی از پزشکان معتقدند که وقتی تشخیص بارداری بدون جنین، تایید شد با گذشت زمان بدن زن باردار خود به خود توانایی دفع محتویات داخل رحم را خواهد داشت و نیازی به اقدام های درمانی مهاجم نخواهد بود.

اما توجه به این مساله ضروری است که دفع محصول های بارداری گاهی نیاز به گذشت زمان زیادی ارد و طی این مدت، زن باردار ممکن است دچار عفونت رحمی یا خونریزی شدید واژینال شود.

مداخله های پزشکی برای ختم بارداری بدون جنین می تواند به صورت درمان دارویی یا جراحی باشد. اگر شما در زمانی که منتشر دفع خود به خودی محتویات بارداری هستید، دچار خونریزی شدید (مصرف یک pad بهداشتی طی کمتر از یک ساعت)، نیاز به کورتاژ خواهید داشت.م دروصتریکه خونریزی شدید نیست می توان به جای انتظار کشیدن، از داروهای خوراکی یا واژینال، برای دفع، استفاده کرد. اگر خانم باردار بخواهد علت بارداری پوچ را پیدا کند، می توان اقدام به کورتاژ کرد و بافت خارج شده را به پاتولوژی ارسال کرد.

آیا می توان پیشگیری کرد؟

متاسفانه در بسیاری از موارد نمی توانیم مانع از ایجاد تخم پوچ بشویم. تعدادی از زوج ها وقتی که چندبار سقط در مراحل اولیه ابرداری اتفاق می افتد سعی در یافتن علت آن می کنند و تست های ژنتیکی انجام می دهند. پزشکان معمولا پس از دو تا سه سقط متوالی، توصیه به بررسی های متخصصان برای یافتن علت می کنند؛ بررسی کروموزومی پدر و مادر و سایر تست های تشخیصی. بارداری بدون جنین، معمولا در بارداری بعدی تکرار نمی شود و فرد می تواند یک بارداری طبیع یرا تجربه کند.

ممکن است دو هفته پیس از سقط، فرد دوباره تخمک گذاری طبیعی داشته باشد. این ممکن است باعث یک بارداری ناموفق دیگر شود به دلیل اینکه رحم هنوز آماده لانه گزینی جنین بعدی نیست. بنابراین مدت چهار تا شش هفته پس از سقط، حتما یکی از روش های پیشگیری از بارداری را به کار ببرید. معمولا سه تا شش ماه پس از دفع بارداری پوچ، می توان بارداری موفقی را تجربه کرد. درصورتی که چندبار سقط در مراحل اولیه بارداری (یا بارداری بدون جنین) اتفاق افتاد، می توان درمورد استفاده از IVF (روش های درمانی کمک باروری) تصمیم گرفت.

باتوجه به اینکه سطح پایین هورمون پروژسترون طی بارداری میتواند باعث سقط شود، شاید استفاده از مکمل های پروژسترونی از ابتدای بارداری بعدی بتواند شانس بارداری موفق را بیفزاید. بارداری دبون جنین، حادثه ناراحت کننده ای در زندگی یک زن محسوب می شود.

شاید دیگران درک نکنند که شما برای چه غمگین هستید. آنها فکر می کنند شما برای چیزی سوگواری می کنید که اصلا وجود نداشته! درک این واقعیت که شاید جنینی وجود نداشته اما بارداری اتفاق افتاده است انتظار ناراحتی و آشفتگی پس از سقط را ملموس تر می کند.

به یاد داشته باشید که این مساله می تواند برای هر زنی اتفاق بیفتد. شاید درمورد خیلی ها اتفاق افتاده و باعث سقط شده، بدون اینکه کسی یا خودشان متوجه شوند. پس نگران نباشید، شما هم می توانید یک بارداری و بارداری های موفق دیگری را پس از یک بارداری بدون جنین تجربه کنید.

راههای پیشگیری از حاملگی پوچ چگونه است و چه باید کرد ؟

بارداری پوچ نی نی سایت

وقتی حاملگی پوچ است

علائم اولیه حاملگی رخ می‌دهد، قاعدگی به تاخیر می‌افتد و تست حاملگی مثبت می‌شود. حتی سونوگرافی طی هفته‌های اولیه نشان از تشکیل کیسه حامل جنین (ساک حاملگی) در دیواره رحم می‌دهد، اما طی دو ماه اول بارداری، ختم حاملگی با دردهای شکمی، لکه بینی و خونریزی اتفاق می‌افتد؛ چراکه حاملگی از نوع پوچ است. ‌

تصویر وقتی حاملگی پوچ است

توجه داشته باشید برای تشکیل جنین باید مراحل تقسیم‌ سلولی در زمان‌های خاصی انجام گیرد که شامل ایجاد یک مجموعه ۵۸ سلولی به دنبال تقسیمات متعدد می‌شود که در سلول اولیه تخم ایجاد شده و ساختار جفت و بخش‌های مختلف یک جنین را تشکیل می‌دهد.

حال اگر اختلالاتی در کروموزوم‌های سلول‌های تشکیل‌دهنده جنین ایجاد شود، این سلول‌ها از مسیر طبیعی تقسیم سلولی خارج می‌شود.‌ تا جایی که روند بارداری صرفا به تشکیل کیسه اولیه جنینی ختم می‌شود که در سونوگرافی اولیه قابل مشاهده است، در حالی که اثری از جنین در داخل آن دیده نخواهد شد. ‌

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره روند وقوع حاملگی پوچ می‌گوید: اصولا حاملگی زمانی رخ می‌دهد که اسپرم مرد بتواند وارد تخمک زن شود، آن را بارور کند و این تخمک بتواند در رحم لانه‌گزینی کند. پس از اثبات حاملگی ابتدا باید سونوگرافی داخل رحمی انجام شود. معمولا ابتدایی‌ترین چیزی که در سونوگرافی حاملگی دیده می‌شود یک منطقه کوچک داخل رحم است که به آن ساک حاملگی گفته می‌شود. در مراحل بعدی درون این ساک حاملگی جنین دیده می‌شود و رشد می‌کند.

وی با اشاره به این که حاملگی پوچ به حاملگی‌ای اطلاق می‌شود که در آن تخمک لقاح یافته درون رحم لانه گزینی می‌کند، اما هیچ جنینی درون ساک حاملگی رشد نمی‌کند، می‌افزاید: در واقع حاملگی‌هایی که به صورت تخمک پوچ تظاهر می‌کنند معمولا دچار مشکلات کروموزومی و ژنتیکی هستند.

چرا جنین تشکیل نمی‌شود؟

موثرترین عامل شناخته شده در بروز حاملگی‌های پوچ، اختلالات سلول تخم همراه با ناهنجاری‌های کروموزومی است که ممکن است بر اثر بالا بودن سن مادر یا پدر به وجود آید.

البته به گفته این متخصص زنان، معمولا این حاملگی‌ها ارتباط مستقیم با سن مادر ندارد، اما بالا بودن سن مادر ممکن است به علت افزایش احتمال وقوع مشکلات کروموزومی یا مشکلات تقسیم سلولی در سنین بالا در وقوع حاملگی پوچ موثر باشد. ‌از سوی دیگر، این وضعیت ممکن است ناشی از کیفیت پایین اسپرم یا تخمک باشد یا ممکن است پس از تشکیل سلول تخم، اختلالاتی در تقسیم سلولی به وجود آید که باعث ایجاد این نوع حاملگی شود.

این حاملگی به سرانجام نمی‌رسد

جالب است بدانید بدن خانمی که بارداری پوچ را تجربه می‌کند، اختلال در روند طبیعی بارداری را تشخیص می‌دهد و حاملگی را متوقف می‌کند.

دکتر لاهوتی در این باره توضیح می‌دهد: درصورت وقوع حاملگی پوچ ابتدا همان علائم اولیه حاملگی رخ می‌دهد. یعنی قاعدگی به تاخیر می‌افتد و تست حاملگی مثبت می‌شود. البته معمولا در ادامه، دردهای شکمی و لکه بینی ایجاد و حاملگی با وقوع خونریزی سقط می‌شود.‌وی تاکید می‌کند: البته همیشه حاملگی پوچ به طور خود به خود سقط نمی‌شود و گاهی به مداخله پزشکی مانند تجویز دارو یا کورتاژ برای خروج محصولات حاملگی نیاز است.

حاملگی پوچ تکرار می‌شود؟

چرا بعضی خانم‌ها به طور مکرر به این نوع حاملگی دچار می‌شوند؟

دکتر لاهوتی پاسخ می‌دهد: گرچه این نوع حاملگی در طبقه‌بندی سقط مکرر هم می‌تواند قرار بگیرد، اما تائید این مساله، انجام بررسی‌های سقط مکرر را طلب می‌کنند.

به علاوه احتمال بیشتری برای وجود علت ژنتیکی در تکرار وقوع حاملگی بدون جنین مطرح است. توجه داشته باشید این نوع حاملگی معمولا در همان مراحل اولیه دفع می‌شود، اما درصورت تشخیص دیرهنگام این نوع بارداری، تمایل نداشتن مادر برای دریافت دارو یا انجام کورتاژ ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.‌

وی تاکید می‌کند: معمولا بارداری پوچ اتفاقی است که دیگر تکرار نمی‌شود و به همین دلیل بررسی خاصی پس از وقوع یک بار بارداری پوچ لازم نیست چون معمولا حاملگی بعدی طبیعی خواهد بود. ولی در کسانی که بارداری پوچ به طور مکرر اتفاق می‌افتد احتمال وجود مشکل زمینه‌ای مطرح است و به همین دلیل باید بررسی‌های سقط مکرر و مشاوره ژنتیک نیز برای زوجین انجام شود.

تشخیص بارداری بدون جنین

امروزه با وجود سونوگرافی‌های دقیق‌تر، تشخیص این نوع حاملگی در مراحل زودتر ممکن شده است البته باید توجه داشت در حاملگی طبیعی هم ممکن است در سونوگرافی اولیه (بخصوص اگر خیلی زود انجام شده باشد) اثری از جنین دیده نشود و ساک حاملگی خالی باشد. گرچه در چنین وضعیتی تکرار سونوگرافی حدود هفت تا ۱۰ روز بعد، وجود جنین را اثبات خواهد کرد.‌

این متخصص زنان با بیان مطالب فوق می‌افزاید: در حاملگی پوچ، انتظار فایده‌ای ندارد و حاملگی بدون جنین در سونوگرافی بعدی نیز تکرار خواهد شد. با وجود این برای پیشگیری از ختم یک بارداری طبیعی و حاوی جنین ـ که در سونوگرافی اولیه ممکن است دیده نشود ـ همیشه پس از تشخیص حاملگی پوچ باید سونوگرافی به فاصله هفت تا ۱۰ روز دیگر تکرار شود.

راههای پیشگیری از حاملگی پوچ چگونه است و چه باید کرد ؟

بارداری پوچ یعنی چه

راههای پیشگیری از حاملگی پوچ چگونه است و چه باید کرد ؟

منبع: مجله تندرستی / جام جم آنلاین / بیتوته

پونه شیرازی – سلامت و دانش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی