فغانی: هر دفعه نباید دربی تهران را سوت بزنم؛ خطا روی علیپور به اندازه ای نبود که برای اعلام پنالتی متقاعد شوم


برترین داور ایران و آسیا که قضاوت دربی تهران را بر عهده داشت، صحنه مشکوک به خطا طوری نبود که بنده را برای اعلام خطای پنالتی متقاعد کند.


فغانی: هر دفعه نباید دربی تهران را سوت بزنم؛ خطا روی علیپور به اندازه ای نبود که برای اعلام پنالتی متقاعد شوم

وبسایت رسمی برنامه نود - برترین داور ایران و آسیا که قضاوت دربی تهران را بر عهده داشت، صحنه مشکوک به خطا طوری نبود که بنده را برای اعلام خطای پنالتی متقاعد کند.

به گزارش وب سایت نود، علیرضا فغانی داور دربی پایتخت شب گذشته به صورت تلفنی در خصوص مسائل مربوط به داوری شهرآورد تهران توضیحاتی داد و پاسخگوی سئوالات عادل فردوسی پور بود. وی درباره انتخاب داور دربی، صحنه های مشکوک بازی، صحنه مشکوک به پنالتی به سود پرسپولیس و تأثیر متقابل رفتار تماشاگران و بازیکنان در این دیدار حساس صحبت کرد. در ادامه اظهارات فغانی در گفتگوی تلفنی با برنامه نود را می خوانید.

برای اعلام پنالتی متقاعد نشدم

در مورد خطای آرمین سهرابیان (و دریافت کارت زرد دوم و اخراج از زمین) باید بگویم که دوربین از بیرون زمین است و من متأسفانه دید خوبی در این صحنه نداشتم؛ خطای این بازیکن را آوانتاژ دادم که همان صحنه مربوط به علی علیپور پیش آمد. در مورد صحنه پنالتی که چند کارشناس آن را خطای پنالتی تشخیص داده و چند نفر دیگر هم آن را خطا تشخیص نمی دهند، هر دو تصمیم می تواند توجیه پذیر باشد اما صحنه طوری نبود که بنده را متقاعد کند تا پنالتی اعلام کنم.

شروع توهین و فحاشی از یک هفته قبل دربی

به این دلیل دوست ندارم دربی را قضاوت کنم که از یک هفته قبل از بازی، حواشی، توهین و فحاشی هواداران هر دو تیم شروع شد. هر دو طرف هم ما را به طرفداری از تیم دیگر متهم می کنند، در صورتی که بنده به اندازه کافی دغدغه دارم که دنبال طرفداری از یک تیم در فوتبال ایران نباشم.

داور خارجی باشد، در مورد او چیزی نمی گویند

اگر داور دربی خارجی باشد، بعد از بازی هم کسی درباره او صحبت نمی کند زیرا او را نمی بیند. اگر به دیگر داوران اعتماد شود، در بین آنها افرادی را می توان یافت که بتوانند دربی را قضاوت کنند. اما حرف من این است که وقتی دوستان اظهار می کنند که کارهای زیادی انجام داده، بهترین کمیته یا دپارتمان شده و یا جوانگرایی کرده اند، .... پس هر دفعه نباید قضاوت این بازی را به بنده یا بیژن حیدری بسپارند، بلکه باید آنقدر گزینه مناسب برای قضاوت دربی داشته باشند که دوباره این بازی را به یک داور ندهند.

قضاوت های خودشان را فراموش کرده اند!

شاید برخی مثل آقای مظفری در استودیوی برنامه دست به سینه ایستاده و قضاوت های خودش را فراموش می کند، و راحت می گوید من این کار را انجام نمی دهم. اما در شرایط بازی، بنده خطا را اعلام کردم و حتی کارت را هم از جیبم درآوردم که درگیری شدیدتر شد و در آن لحظه اینگونه به فکرم رسید که جلوی درگیری را بگیرم. در این بازی رفتار تماشاگران ارتباط زیادی به درون زمین دارد. مثلاً در یک صحنه مرتضی تبریزی و شجاع خلیل زاده با هم درگیر شدند که این مسئله منجر به پرتاب بطری و سنگ به درون زمین شد و یک دقیقه بعد هم هواداران دو تیم به سمت همدیگر پرتاب می کردند. اگر رفتارشناسی مناسبی صورت بگیرد و بازیکنان توجیه شوند که یکسری درگیری ها را در زمین به وجود نیاورند و بر سر هر مسئله کوچکی با یکدیگر درگیر نشوند که داور بخواهد برخورد قاطعی بکند، این اتفاقات به تماشاگران انتقال داده نمی شود. بنابراین، صحبت کردن در مورد این صحنه ها خیلی راحت است، اما امیدوارم که دیگر این اتفاق نیفتد.

بازیکنان باید رعایت کنند

در مورد اینکه می گویند دیگر پیراهن یک بازیکن را نکشم، باید بگویم به روی چشم، از این پس اجازه می دهم همدیگر را حسابی بزنند، بعد به آنها کارت قرمز می دهم. علی کریمی از دوستان خوب من است اما در صحنه ای که پیراهن او را کشیدم، بعداً پشیمان شدم البته این کار برای خاتمه دادن به درگیری بود. در مجموع ارتباط خوبی با بازیکنان داریم اما یک سری مسائل را باید خود بازیکنان رعایت کنند تا به تیم داوری و داوران کمک شود.

2081

داخلی اختصاصی دربی ویژه علیرضا فغانی عادل فردوسی پور برنامه نود کارشناسی داوری گفتگو تلفنی
اختصاصی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی