اهمیت بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی در گردشگری


اهمیت بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی در گردشگری

در اواسط دهه 90 میلادی تبلیغ در اینترنت به صورت پاپ آپ های وب سایت ها یا تبلیغات بنر بود. این شیوه بازاریابی، به بازاریابی الکترونیکی معروف شد و پس از گسترش شبکه های مجازی نوعی دیگر از بازاریابی الکترونیکی با نام تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی خلق شد. ابتدا به نظر می رسد که افزایش فروش یک محصول یا خدمت تنها به دلیل تبلیغات موفق شرکت ها است؛ اما...

انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب یکی از عواملی است که به شدت در موفقیت و بقای کسب و کارهای گردشگری اهمیت دارد. امروزه آگاهی گردشگران نسبت به حقوقشان بالا رفته و در محیطی با قدرت انتخاب های فراوان قرار گرفته اند؛ بنابراین برای انتخاب و خرید محصولات مورد نیاز خود به سراغ گردشگران قبلی رفته و نظرات آنان را جویا می شوند. از این رو تبلیغات دهان به دهان و خصوصا تبلیغات دهان به دهان در فضای مجازی پرکاربرد شده و توجه به بازاریابی الکترونیک و ایجاد مشتریان وفادار، به مثابه فرصتی جهت ایجاد مزیت رقابتی است و بی توجهی به این مساله عواقب منفی را برای آژانس ها و شرکت های گردشگری در پی خواهد داشت. با ظهور اینترنت فرصت دستیابی به مخاطبان بیشتری برای شرکت های گردشگری به وجود آمد.

در اواسط دهه ۹۰ میلادی تبلیغ در اینترنت به صورت پاپ آپ های وب سایت ها یا تبلیغات بنر بود. این شیوه بازاریابی، به بازاریابی الکترونیکی معروف شد و پس از گسترش شبکه های مجازی نوعی دیگر از بازاریابی الکترونیکی با نام تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی خلق شد. ابتدا به نظر می رسد که افزایش فروش یک محصول یا خدمت تنها به دلیل تبلیغات موفق شرکت ها است؛ اما در واقع محرک اصلی فروش، نظرات مردم درباره شرکت فروشنده است. افراد تمایل دارند درباره تجربیات گوناگون خود با یکدیگر صحبت کنند و با مبادله توصیه های مثبت یا منفی راجع به کالا یا خدمت خاص، خطرپذیری خرید خود را به پایین ترین حد ممکن برسانند و بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند.

eWOM چیست؟
درواقع، eWOM)Electronical word-of-mouth ) شکل جدید بازاریابی دهان به دهان است که از طریق اینترنت، وسایل الکترونیکی و شبکه های اجتماعی انجام می شود. بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی به شکل های مختلفی از جمله بازاریابی شایعه ای، استفاده از اخبار و سرگرمی، بازاریابی ویروسی، انتشار پیام ها به ویژه از راه ایمیل، ایجاد و پشتیبانی از اجتماعات مانند انجمن ها، کلوپ های طرفداران و گروه های کاربری، بازاریابی نفوذی و وبلاگ نویسی انجام می شود. در مقایسه با روش های پرهزینه و زمانبر بازاریابی سنتی، روش بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی در زمان کوتاه تر و با سرمایه کمتر، نتایج شگفت انگیزی به دنبال خواهد داشت. برای مشتریان آنلاین، تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی منبع اولیه اطلاعات محصول هستند؛ چرا که اطلاعات جدید و هدفمندی را ارائه می دهند.

هدف از بازاریابی تبلیغات دهان به دهان در صنعت گردشگری تشویق گردشگران به صحبت در مورد مقصد گردشگری با دیگران است تا از این طریق افراد بیشتری از مقصد دیدن کنند. علت آن هم این است که تنها ۱۴ درصد افراد به آگهی های تبلیغاتی که می بینند یا می شنوند اعتماد می کنند؛ در حالی که ۹۰ درصد افراد به توصیه افراد خانواده یا دوستان و آشنایان خود از یک محصول یا خدمات که مورد تاییدشان هست استفاده می کنند؛ چراکه می دانند منفعتی در تایید محصول برای آنان وجود ندارد. استفاده از تبلیغات دهان به دهان بهترین روش برای افزایش منافع، سرعت بخشیدن به تصمیمات مطلوب در مورد محصول و بهترین روش برای سرعت بخشیدن به تصمیمات و ساده تر کردن تصمیم گرفتن است.

از بین رسانه های الکترونیکی که در ارتباطات بین اشخاص تاثیرگذار است می توان از وبلاگ، ایمیل و صفحات وب و اینستاگرام نام برد. برخی از این رسانه های ارتباطی یک مصرف کننده را به دیگری ارتباط می دهد؛ مانند ایمیل. در حالی که دیگر رسانه ها یک مشتری را با تعداد زیادی از افراد مرتبط می کنند؛ مانند اینستاگرام و صفحات وب.

فرصت ها و تهدیدها
دیجیتالی شدن تبلیغات دهان به دهان همزمان هم امکانات و هم چالش هایی را برای بازارها ایجاد کرده است. با کاهش هزینه های دستیابی و تبادل اطلاعات، این نوع تبلیغات دهانی در مقیاس جدیدی ظاهر می شود. تکنولوژی باعث می شود کسب و کارها کنترل بیشتری بر فضای کاری خود داشته باشند، نوع ارتباطات را با مشتریان گسترش دهند و بتوانند در فضای مجازی جست وجوی بهتری داشته باشند. با توجه به اینکه گردشگران امروزه بیشتر از موتورهای جست وجو برای کسب اطلاعات استفاده می کنند، این نوع تبلیغات الکترونیکی ساختار اطلاعات سفر، قابلیت دسترسی به اطلاعات و دانش گردشگران را تغییر می دهد.

خصوصیات و محیط منحصر به فرد اینترنت باعث شده که دو دیدگاه مهم اطلاعاتی و درآمدی شکل بگیرد. از منظر دیدگاه اطلاعاتی، رویه هایی که برای ایجاد بازارهای گردشگری به آنها نیاز داریم نتیجه بحث و بازخورد آنلاین هستند. از نتایج اطلاعات در مورد ویژگی ها و مقاصد می توانیم برای اتمام برخی از وظایف از قبیل افزایش رضایت مدیران بازاریابی از طریق بهبود خدمات، حل مشکلات مدیران بازاریابی، کشف حقایق در مورد تجارب خوب و بد مدیران بازاریابی، تجزیه و تحلیل استراتژی های بازاریابی برای مدیریت تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی از دیدگاه درآمدی هر چند با درجه اهمیت کمتر نسبت به دیدگاه اطلاعاتی استفاده کنیم. تشویق یا تحریک مناسب تبلیغات دهان به دهان الکترونیک باید منجر به افزایش رونق کسب و کار شود. استراتژی های مشخصی برای رسیدن به اهداف در محیط های مجازی در بازارهای گردشگری وجود دارد که در هفته آتی آن را بررسی می کنیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق