عده‌ای برای بررسی قانونی یک لایحه به کارناوال خیابانی روی آوردند!


عده‌ای برای بررسی قانونی یک لایحه به کارناوال خیابانی روی آوردند!

نشست علنی یک‌شنبه هشتم مهر مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸:۵۵ دقیقه به ریاست علی لاریجانی و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز به کار کرد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دستور کار امروز مجلس را قرائت و در میانه راه اعلام کرد:«ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه‌ الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، ارجاع از جلسه علنی»؛ موضوعی که مدت‌هاست توسط برخی علیه آن حاشیه‌سازی می‌شود و اندک جماعتی می‌کوشند تا این لایحه را از دستور کار مجلس خارج کنند.

در همین حال و زمانی که از بررسی لایحه سخن به میان می‌آمد برخی منابع خبری نیز اعلام کردند که جمعیت همیشه حاضر در صحنه مقابل مجلس تجمع کردند. احد آزادی‌خواه، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی، با اشاره به تجمع برخی دانشجویان مقابل مجلس در مخالفت با پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، گفت: دو بار تاکنون لایحه CFT در دستورکار مجلس قرار گرفته که آن را از دستور خارج کردیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دو نظریه درباره پیوستن ایران به FATF وجود دارد، اظهار داشت: برخی این عقیده را دارند که اگر ایران به FATF بپیوندد و CFT تصویب شود، گشایش اقتصادی ایجاد می شود و علت تمام تنگناهای اقتصادی و دلاری که به مرز ۲۰ هزار تومان رسیده عدم نپیوستن به FATF است. وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا در تمام کشورهایی که به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم CFT و FATF پیوسته اند، گشایش اقتصادی حاصل شده و مشکل مالی ندارند، افزود: اگر این‌گونه باشد ما نیز به آن می پیوندیم، اما زمانی که مشاهده می‌شود چه بسیار کشورهایی که به FATF پیوسته اند اما مشکلات اقتصادی آن‌ها چند برابر شده و کاهش نیافته به‌این معناست که از این تنور نانی برای کشور گرم نمی‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تنها راهبرد کشور سیاست اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که پشت این معاهده‌های بین المللی دو الی سه کشور هستند، بنابراین همان‌گونه که مشاهده می‌شود از دل برجام نیز چیزی جز سرگردانی سیاستمداران کشور و وضعیت آشفته بازار خارج نشد.عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه فراکسیون متبوعش با تصویب CFT و پیوستن به FATF مخالف است، تصریح کرد: علت این مخالفت این بوده که این فرآیند به نتیجه نمی‌رسد.

درهمین حال نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز گفت:‌اعضای این فراکسیون با مخالفت خود به الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم تاکید کردند. محمد دهقان نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به نشست امروز مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، گفت: اعضای فراکسیون در نشست خود موضوع لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نطق بی‌پرده

جدا از این حاشیه‌ها، متن نیز در مجلس به گونه‌ای دیگر پیش می‌رفت. در همین راستا حشمت‌ا...‌فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی خود پشت تریبون رفت و نطقی تند در رابطه با مسائل مختلف به ویژه بررسی لوایح مربوط به FATF گفت. رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ایران در زمره ۲۰ اقتصاد برتر دنیا قرار دارد، گفت: ۵۰۰ دوربین برای بازی روز جمعه در ورزشگاه آزادی نصب شد؛ در حالی‌که اگر یکی از دوربین‌های مذکور فضای پشت جایگاه را در حادثه تروریستی اهواز پوشش می‌داد، قلب ایران این گونه به درد نمی‌آمد.

فلاحت پیشه در جلسه علنی یک‌شنبه ۸ مهر مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: جمعه گذشته یکی از مسئولان با افتخار گفت ۵۰۰ دوربین در ورزشگاه آزادی تهران نصب شده تا دختران پسرنما را هنگام ورود به ورزشگاه بازداشت کنند؛ این در حالی است که زمانی که با حسرت و اندوه مشغول بررسی جنایت تروریستی اهواز بودم به این فکر می‌کردم بازی بس است.

بلاتکلیفی این لوایح و موضوع FATF مردم را گرفتار تشویش ذهنی کرده است و مسئولان به جای آنکه برای بهبود اوضاع شفافیت را در دستور کار قرار دهند، هرروز با بیان ادعاهای متناقض و متفاوت افکار عمومی را آشفته‌تر می‌کنند. اگر قرار است نظام به این موضع آری بگوید، این نمایش‌هایی که برخی به راه می‌اندازند، نتیجه چیست؟ از طرفی اگر نظام مخالف است، این موضوع را علنی اعلام کند و با حکمی نهایی به بازی‌های سیاسی پایان دهد زیرا در این هیاهوی اقتصادی، نمایش‌های سیاست‌زده نه تنها گره‌ای از مشکل باز نمی‌کند بلکه آجر روی آجر مشکلات ملت نیز می‌گذارد که حتی اگر یکی از این دوربین ها فضای پشت جایگاه را پوشش می‌داد، قلب ایران این گونه به درد نمی آمد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: مواظب باشید راه را اشتباه نروید، مشکل اصلی کشور تحریم خارجی و کمبود بودجه داخلی نیست بلکه غفلت از راهبرد جنگ سردی است که دشمنان علیه کشورمان طراحی کرده اند. وی بیان کرد: غرب در جنگ سرد با نظریه جرج کنان بلوک شرق را شکست داد؛ براساس این نظریه اقدامات باید در جهتی باشد که کشور هدف جاذبه های خود را برای اتباعش از دست دهد به گونه ای که مردم در داخل مایوس و مدینه فاضله را در کشور مهاجم بجویند.

به همین دلیل شاخص اول توسعه هزاره جدید شاخص شادی است اما متاسفانه در ایران رسوبات ذهنی برخی افراد را با هزاران تیشه فرهادی نیز نمی توان زدود. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه در شرایط عهدشکنی ترامپ وظیفه مردم از مسئولان خطیرتر است، اظهار کرد: اگر آن‌ها در شناسایی خادمان از خائنان به منافع و امنیت ملی دچار اشتباه نشوند مسئولان از شرایط بهتری برای تصمیم گیری برخوردار می شوند.این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه بزرگ ترین خدمت به ملت، جلوگیری از تکمیل حلقه محاصره کشور توسط مثلث صهیونیستی، ارتجاعی و ترامپی است، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین خیانت کشاندن ایران به مسیر افراط و انتحاری است که آن مثلث شوم برای ایران طراحی کرده است.وی ادامه داد: نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان داد که جهان، آمریکا نیست و آمریکا نیز ترامپ نیست.

ایران اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته حداقل ۴۰ نوع اقدام و راهبرد خصمانه را تحمل کرده و هر روز قدرتمندتر شده است، اکنون ایران در زمره ۲۰ اقتصاد برتر دنیا قرار دارد و اگر بخواهیم مسیر پیشرفت را ادامه دهیم، نباید اجازه دهیم هیچ عامل بیرونی سامان داخلی را برهم زند. وی بیان کرد: بزرگ‌ترین آفت تحریم برای کشور ایجاد رانت‌های فاسد قدرت و ثروت است. هنوز سرنوشت منافع ملت ایران در صحنه و پشت صحنه ‌بازی امثال زنجانی و ضراب مشخص نیست؛ در حالی‌که کاسبان تحریم برای خون ملت دندان تیز کرده اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تصمیم‌گیری شفاف، روشن و محرم دانستن مردم برای همیشه زالوهای واسطه تحریم را از این بدنه باصلابت دور کنیم، گفت: حرف ما این است؛ بخشی از تعلل‌های امروز در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و خاصه در اجرای تصمیمات ناشی از رخنه این رانت‌های قدرت و ثروت است.

وی یادآور شد: قوه قضاییه هر هفته گزارشی از برخوردها ارائه می‌دهد اما متاسفانه عدم معرفی مصادیق و به ویژه عدم شفافیت بازگشت اموال به بیت المال و نحوه هزینه کرد آن به سود مردم شایبه ها را حفظ کرده است. بی پایان شدن این داستان نشان می دهد مصونیت دانه درشت ها ادامه دارد؛ باید به طور خاص مانع شویم که مشغله‌های انتخاباتی بر دغدغه منافع ملی غلبه نکند.

اعتراض به پشت صحنه

این نماینده مردم با بیان اینکه یکی از نشانه‌های انتخاباتی کردن رفتار سیاسی غلبه فضای توهین و تخریب بر منطق و تلاش برای حل مساله است، تاکید کرد: این آفت منجر به تضعیف توان تصمیم گیری و اجرایی کشور می‌شود، مسئولان از تصمیم گیری و موضع گیری شفاف پرهیز می‌کنند و عمر و انرژی مملکت در لفافه‌ها و موج سواری ها هدر می‌رود. وی با تاکید بر اینکه بایدتصمیم گیری و اجرا در کشور سالم و شفاف صورت گیرد، اضافه کرد: در این صورت ترامپ مجبور خواهد شد به فصل بازگشت تحریم‌ها بازگردد.

فلاحت پیشه ادامه داد: هنوز موضوعی تحت عنوان FATF در مجلس مطرح نشده است آنچه که وجود دارد شامل چهار لایحه می‌شود؛ دو لایحه اصلاح قانون داخلی و دو لایحه کنوانسیون خارجی. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر ایران این لوایح را تصویب کند، بهانه ها و توصیه های ۴۰ گانه FATF کنار می‌رود.فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که تمامی نمایندگان پیامک های مختلف از توصیه و تهدید دریافت می کنند.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: من خواهش می کنم هر روزی که آخرین لایحه یا کنوانسیون در مجلس مطرح می‌شود، بخشی از وقت را به خود FATF اختصاص دهیم. ببینید خود FATF چیست. مسئولان دولت، شورای عالی امنیت ملی کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجلس حضور یابند و صحبت کنند تا بتوانیم به درستی تشخیص دهیم که FATF درارستای مصالح ملی است یا خیر.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: نمایندگان جزو مظلوم‌ترین مسئولان کشور هستند ؛ چراکه نه تریبونی دارند و نه آدمی. کسانی که خود را پشت صحنه قایم کردند، می خواهند تصمیم را به گردن مجلس بیندازند. باید درزمان جلسه FATF افرادی از بانک‌ها، مجمع تشخیص، دولت و شورای امنیت حضور یابند و صحبت کنند. سپس در حضور مردم رای شفاف دهیم تا مشخص شود مردم مجلسی دارند.

ghanoondai​ly.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم