طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار


طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

تهیه ترشی سیر یکی از بهترین روش‌های نگهداری سیر برای یک مدت طولانی است. روش‌های تهیه آن متنوع است. ترشی حبه‌ای سفید، ترش هفت ساله، ترشی با رب انار، ترشی مرواریدی، ترشی با تمر هندی، ترشی با شیره خرما و ترشی فوری تنوع‌های موجود برای تهیه ترشی سیر هستند.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار
ستاره | سرویس آشپزی - ترشی سیر یکی از انواع ترشی خوشمزه و محبوب بوده که مصرف آن در کنار غذا‌هایی مانند استانبولی با مرغ، عدس پلو و دمپختک باقلا بسیار دلچسب است. برای تهیه ترشی سیر به سرکه سفید، سرکه خرما یا سرکه بالزامیک نیاز خواهید داشت. در ادامه با بهترین روش‌های تهیه این نوع ترشی آشنا می‌شوید.


۱. طرز تهیه ترشی سیر حبه‌ ای سفید

مواد لازم
برگ بو 1 عدد
تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
زیره سبز 1 قاشق چایخوری
فلفل قرمز نیم کوب 1 قاشق چایخوری
دانه خردل 1 قاشق چایخوری
دانه فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
سیر 700 گرم
سرکه سفید به میزان لازم
نمک 1 قاشق چایخوری

دستور تهیه:
ابتدا پوست سیر‌ها را بگیرید. برای اینکه پوست سیر به راحتی جدا شود، بوته سیر را حبه حبه کنید و سپس حبه‌های سیر را در یک بطری شیشه‌ای در دار بریزید. درب شیشه را ببندید و بطری را به شدت تکان دهید طوری که سیر‌ها به بالا و پایین پرتاب شوند. این عمل را ۲۰ ثانیه ادامه دهید، سپس درب بطری را باز کنید و خیلی راحت پوست سیر‌ها را جدا کنید.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

سرکه را در قابلمه‌ای بریزید، نمک را به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا سرکه به جوش آید و نمک در آن حل شود. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید سرکه خنک شود.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

بطری مخصوص ترشی را تمیز بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شود، سپس ادویه‌ها را در بطری بریزید.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

سیر‌های پوست گرفته را روی ادویه‌ها بریزید و تا حد ممکن شیشه را از سیر پر کنید، ولی سیر‌ها را فشار ندهید.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

مخلوط سرکه و نمک را در بطری بریزید و حدود چند میلیمتر سر بطری را خالی بگذارید. سپس یک شیء نازک بلند را در بطری فرو کنید و چند بار از کف بطری به سمت بالا بکشید تا حباب داخل آن خارج شود.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

فضای خالی بالای بطری را با یک خط کش اندازه بگیرید و در صورت لزوم مقداری سرکه در بطری بریزید طوری که فقط ۳-۲ میلی‌متر سر بطری خالی بماند. سپس با یک دستمال تمیز، لبه‌های بطری را پاک کنید.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

درب بطری را قرار داده و محکم ببندید. بطری را در جای خنک قرار دهید تا سیر‌ها برسند و آماده مصرف شوند.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

حدود ۲ ماه طول می‌کشد تا ترشی آماده شود. اگر بطری را زیر نور آفتاب قرار دهید ترشی سیر نرم‌تر می‌شود و بوی آن نیز کمتر می‌شود، ولی در صورت قرار دادن در محل خنک، ترشی سفت‌تر و با بوی تندتر عمل می‌آید.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

۲. طرز تهیه ترشی سیر هفت ساله فوری

مواد لازم
سیر 500 گرم
سرکه بالزامیک 2 پیمانه
سرکه خرما 2 پیمانه
سس سویا 2-3 قاشق غذاخوری
دستور تهیه:
ریشه بوته سیر و لایه ضخیم رویی آن را با دقت جدا کنید طوری که بوته سیر از هم نپاشد و حالت آن حفظ شود. بوته های سیر را در آبکش ریخته و با آب بشویید، سپس روی پارچه تمیزی پهن کنید تا کاملا خشک شوند. سرکه بالزامیک و سرکه خرما را با هم مخلوط کنید. بوته‌های سیر را در قابلمه بچینید و مخلوط سرکه را روی آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار داده و سیر را ۱۵-۱۰ دقیقه در سرکه بجوشانید، ولی مراقب باشید سیر له نشود. در انتها سس سویا را اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید. اجازه دهید سیر‌ها خنک شوند و سپس آن‌ها را در شیشه تمیز بریزید. سرکه موجود در قابلمه را روی سیر‌ها بریزید تا روی آن‌ها را کاملا بپوشاند. درب شیشه را محکم ببندید و به مدت ۴۰ روز در محل خنک و تاریکی نگه داری کنید تا ترشی سیر آماده مصرف شود.
دو نکته مهم استفاده از سس سویا در تهیه ترشی سیر هفت ساله فوری باعث تسریع فرایند تخمیر شده و ترشی در عرض ۴۰ روز آماده مصرف می‌شود. در صورت عدم دسترسی به سرکه بالزامیک و سرکه خرما از مخلوط سرکه قرمز و شکر قهوه‌ای یا عسل استفاده کنید.

طرز تهیه ترشی سیر به 3 روش پرطرفدار

۳. طرز تهیه ترشی سیر فوری با رب انار، تمر هندی و شیره خرما

مواد لازم
رب انار 1 پیمانه
تمر هندی 5 قاشق غذاخوری
شیره خرما 1 پیمانه
سیر 3 کیلوگرم
سرکه به میزان لازم

دستور تهیه:
ابتدا سیر‌ها را حبه حبه کنید و بدون جدا کردن پوست، آن‌ها را بشویید. سپس روی پاچه تمیزی پهن کنید تا کاملا خشک شوند. تمر هندی را در ظرفی ریخته و یک پیمانه سرکه به آن اضافه کنید؛ با قاشق هم بزنید تا در سرکه حل شود، سپس از صافی بگذرانید تا هسته آن جدا شود. سیر‌ها را در قابلمه بریزید، شیره تمر هندی، شیره خرما و رب انار را به آن اضافه کنید. سپس سرکه را در حدی به قابلمه اضافه کنید که روی مواد را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید حدود یک ساعت بجوشد. حرارت را خاموش کرده و بگذارید مواد یک روز در قابلمه بمانند. پس از یک روز، سیر‌ها را در بطری مخصوص ترشی ریخته و از همان سرکه موجود در قابلمه روی آن بریزید تا سیر‌ها را کاملا بپوشاند. درب بطری را محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید.
در این مطلب با طرز تهیه ترشی سیر به سه روش متفاوت آشنا شدید؛ اگر برای تهیه این ترشی خوشمزه سوال یا ایده‌ی خاصی دارید آن را بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان ستاره در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع ترشی و مربا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته