از ظرفیت صادراتی بازارچه های مرزی کشورمان استفاده نمی شود/ممنوعیت خروج 25 کالای اساسی از مرز باشماق مریوان


از ظرفیت صادراتی بازارچه های مرزی کشورمان استفاده نمی شود/ممنوعیت خروج 25 کالای اساسی از مرز باشماق مریوان

حدود چند هفته پیش بود که اعلام شد که بعد از نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی نسبت به ارزهای خارجی، روزانه تعداد زیادی از مردم اقلیم کردستان عراق برای خرید اجناس به مریوان هجوم آوردند...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، حدود چند هفته پیش بود که اعلام شد که بعد از نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی نسبت به ارزهای خارجی، روزانه تعداد زیادی از مردم اقلیم کردستان عراق برای خرید اجناس به مریوان هجوم آوردند لذا در این راستا فرماندار قبلی مریوان اعلام کرد که؛ بیشترین اقلام خریداری شده توسط مسافران عراقی شامل اقلام مصرفی(مرغ، برنج، روغن و...) و همچنین اقلام و کالاهای بهداشتی می باشد که خروج آنها از مرز ممنوع شد.


وی با اشاره به ورود بیش از ۲هزار مسافر در روز از مرز باشماق به شهرستان مریوان گفت: خروج هر گونه کالای اساسی از سوی مسافران عراقی ممنوع شده است.

هر چند این ممنوعیت شاید از بعضی لحاظ به صرفه باشد اما آیا به ارزآوری آن نیز توجه شده است ؟!

آن چنان که باید از ظرفیت صادراتی بازارچه های مرزی کشورمان استفاده نمی شود


سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: طی بازدیدی که از مناطق مرزی بعمل آمد متاسفانه غیر از خروج کالاهای اساسی، از خروج صنایع دستی استان همچون گیوه به عراق نیز جلوگیری بعمل آمده است در حالیکه می توان از ظرفیت های ایجاد شده ای که مردم عراق به این استان ها مرز نشین سفر می کنند و صنایع دستی و حتی سوغاتی هایی را که خریداری می کنند بهره کافی را برد.


وی افزود: متاسفانه قیمت تمام شده ی تولید در کشور ما زیاد است و برای تولید کنندگان داخلی می توان این فرصت را غنیمت شمرد و به جای اینکه از کشورهای چین و یا ترکیه خریداری کنند می تواند مشتری تولید کنندگان ما باشند و ارزآوری برای انها ایجاد شود لذا به نظر من لازم است که در این راستا فکری اساسی صورت پذیرد چون خروج کالاهای اساسی شاید به صرفه نباشد اما نباید از خروج صنایع دستی همچون گیوه و یا شیرینی جات مخصوص استان کردستان نیز جلوگیری بعمل آید.


وی یادآور شد: این یک فرصت است که بتوانیم بازار تولیدات داخلی ایران را در کشورهای دیگر در دست بگیریم و ارزآوری خوبی را بین مشتری و فروشندگان ایجاد نماییم تا برای استان و کشورمان سودآور باشد .


به گفته ی رئیس اتاق بازرگانی سنندج، آن چنان که باید از ظرفیت صادراتی بازارچه های مرزی کشورمان استفاده نمی شود و متاسفانه بخشنامه ها و ممانعت های جدید مانع از ظرفیت مناسب در داخل کشورمان خواهد شد.

تکذیب خروج کالاهای اساسی از مرز باشماق

مدیرکل گمرک باشماق ضمن تکذیب خروج کالاهای اساسی از مرز باشماق مریوان اظهار داشت: هیچ گونه کالای اساسی و یا ارزاق عمومی از این مرز از کشور خارج نگردیده است و برابر ضوابط موجود، خروج کالاهای خارجی که پس از ورود به کشور و ایجاد ارزش افزوده و تعیین کیل مصرف به کالایی ثانویه تبدیل می شوند از نظر مقررات بلامانع است.

فرید حق پناه مدیر کل گمرک باشماق در خصوص اقدامات گمرک باشماق، گفت: در راستای وظایف ذاتی و در پی دستور اخیر وزیر کشور هفته گذشته 120 کارتن دفترچه مشق(لوازم التحریر) قاچاق کشف و ضبط شد.

حق پناه افزود: ماموران گمرک باشماق هفته گذشته حین بازرسی ازمحموله صادراتی نخود 120 کارتن دفترچه مشق کشف کردند.


ماموران گمرک با رصد اطلاعات و ارزیابی دقیق این محموله صادراتی به این کامیون مشکوک شده و با بررسی دقیق و هوشیاری ماموران گمرک120 کارتن به وزن 3 هزار و دویست کیلوگرم کالای ممنوعه صادراتی دفترچه مشق کشف و ضبط کردند.

ممنوعیت خروج 25 کالای اساسی از مرز باشماق مریوان


بختیار رحمانی پور مدیر کل گمرکات استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: 25 نوع قلم کالا ممنوعیت آنها اعلام شده است و اجازه خروج آن را از مرزها نمی دهند.


وی گفت: برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز سرد ، گوشت قرمز سنگین، گوشت مرغ، تخم مرغ، کنجاله سویا، ذرت، جو، داروهای دامی ضروری، انواع کود شیمیایی، سموم تکنیکال شیمیایی، انواع بذر، شکر خام، روغن ، انواع بذر، روغن خوراکی نیمه جامد، روغن خام، حبوبات شامل عدس، لپه، انواع دانه های روغنی، کاغذ روزنامه، کاغذ تحریر، جای خشک خارجی، دارو و ملزومات پزشکی، ماشین آلات و تجهیزات تولید کننده کالاهای اساسی مثل کمباین و ... از جمله ی این کالاهای ممنوعه است.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...