علائم درد کیسه صفرا و روش های درمان آن


بیماری کیسه صفرا معمولاً به طور ناگهانی و با درد شدید آشکار می گردند. این عضو کوچک بدن به گونه ای در بدن استقرار یافته که با توجه به عملکرد بالای خود، احساس نمی گردد و تنها زمانی که مشکلات صفراوی پدیدار می شوند، متوجه حضور کیسه صفرا خواهیم شد. در ادامه با علائم درد کیسه صفرا و روش های پیشنهادی برای درمان آن آشنا خواهید شد. کیسه صفرا چیست؟ و در...

بیماری کیسه صفرا معمولاً به طور ناگهانی و با درد شدید آشکار می گردند. این عضو کوچک بدن به گونه ای در بدن استقرار یافته که با توجه به عملکرد بالای خود، احساس نمی گردد و تنها زمانی که مشکلات صفراوی پدیدار می شوند، متوجه حضور کیسه صفرا خواهیم شد. در ادامه با علائم درد کیسه صفرا و روش های پیشنهادی برای درمان آن آشنا خواهید شد.

کیسه صفرا چیست؟ و در کجای بدن قرار دارد؟

عده ای از مردم هنوز اطلاع دقیقی از نقش کیسه صفرا و محل آن در بدن ندارند. کیسه صفرا همان طور که از نامش پیداست، کیسه ای کوچک می باشد که صفرای تولید کبد در آن تجمع پیدا می کند. بیشترین نقش کیسه صفرا معطوف به هضم و جذب چربی های غذا می باشد. این صفرای تولیدی از مجاری صفراوی وارد روده کوچک می شود. کیسه صفرا در زیر کبد قرار دارد.

علائم درد کیسه صفرا و روش های درمان آن

سنگ های صفراوی ریز که در مجاری صفرا قرار می گیرند، به دلیل اینکه نقصی در عملکرد صفرا ایجاد نمی کنند و باعث انسداد آن نمی گردند، علائم درد کیسه صفرا را از خود بروز نمی دهند. نشانه های درد کیسه صفرا با انسداد مجاری و انتشار صفرا بروز می کند.

درد کیسه صفرا نشان دهنده چیست؟

کولیک صفراوی

علائم درد کیسه صفرا در این حالت به شکل ناگهانی و تهاجمی پدیدار می گردد. بعد از یک تا ۲ ساعت درد بهتر شده و به فرد اجازه فعالیت می دهد اما تا زمان درمان همچنان به صورت متناوب فرد را درگیر می کند. این درد از انسداد مجرای صفراوی خبر می دهد. یعنی سنگ صفرا نسبتاً بزرگی در مجاری صفرا قرار دارد. کیسه صفرا برای از میان برداشتن سنگ و آزاد سازی صفرا، منقبض می شود. این انقباض سبب درد شدید و ناگهانی در فرد می گردد.

علائم درد کیسه صفرا و روش های درمان آن

التهاب کیسه صفرا

کیسه صفرا به دلیل ترشح بیش از اندازه صفرا ملتهب می شود. ترشح صفرا به مقدار زیاد ناشی از عفونت ها، تومور، سنگ های صفراوی و مصرف الکل می باشد. ملتهب شدن کیسه صفرا بیشتر به دلیل سنگ صفرا اتفاق می افتد. این التهاب در بازه زمانی چند هفته ای رخ می دهد. این کیسه صفرا ملتهب گزینه مناسبی برای مورد حمله قرار گرفتن توسط باکتری های عفونی است. در موارد پارگی، صفرا باید فوراً از بدن خارج گردد.

سنگ صفرا

زمانی که سنگ های کوچک و بزرگ در داخل کیسه ایجاد می گردند، باید به درمان سنگ کیسه صفرا روی آورد. گاهی اوقات این سنگ ها با درد شدید همراه هستند اما در قریب ۹۰ درصد بیماران سنگ صفرا احساس درد ندارند. افراد بسیاری مدت زیادی سنگ صفرا دارند اما نشانه های درد کیسه صفرا را ندارند.

با علائم درد کیسه صفرا آشنا شوید

دردی که در شانه راست احساس می شود و گاهی با درد کمر خود را نشان می دهد.

علائم درد کیسه صفرا و روش های درمان آن

دردی که با خوردن غذای چرب تشدید می گردد. دردی که با نفس عمیق بیشتر می شود. درد در ناحیه شکم درد در قفسه سینه

علائم درد کیسه صفرا و روش های درمان آن

حس سیری بیش از اندازه در ناحیه شکم استفراغ، تب و حالت تهوع

علائم درد کیسه صفرا و روش های درمان آن

نفخ(زیاد شدن گاز معده)، سوزش سر دل و سوء هاضمه حس درد در قسمت فوقانی سمت راست شکم لرز کردن تغییر رنگ در مدفوع(روشن یا خاکستری) زرد شدن سفیدی چشم و پوست صورت

درمان سنگ صفرا

بعد از اینکه به کمک عکس برداری و اشعه ایکس سنگ صفرای شما رویت شد، برای جلوگیری از خطرات بعدی آن را درمان کنید. زخم شدن کبد(سیروز)، دیابت، کبد چرب و فشار خون بالا درون کبد(به آن فشار خون سیاهرگی می گویند و از بیماری کبد الکلی ناشی می شود) بیماری سنگ صفرا را بیشتر می کنند.
علائم درد کیسه صفرا و روش های درمان آن
درمان با دیدن میزان کلسیم بالا در صفرا و کبد آغاز می گردد. اگر بیمار دوره های تناوبی از درد داشته باشد(کولیک صفراوی) مسکن تجویز می شود اما اگر علائم درد کیسه صفرا به دلیل وجود سنگ مکرراً رخ دهد، باید کیسه صفرا طی جراحی برداشته شود.
اگر سنگ صفرا کوچک بوده و کلسیم نیز در آن و کبد رویت نشود، معمولاً برای درمان سنگ کیسه صفرا از قرص اسید اورسودوکسی کولیک استفاده می گردد. این سنگ ها با این دارو حل می گردند. برای از بین بردن سنگ صفرا، قرص تجویز شده را باید به مدت ۲ سال مصرف و بعد از توقف، همچنان احتمال تشکیل سنگ وجود دارد.
یک رژیم غذایی مناسب برای خود در نظر بگیرید. چون مصرف غذاهای کم چربی،نشانه های درد کیسه صفرا را تسکین می بخشد.

امیدواریم نشانه های درد کیسه صفرا را به خوبی ارائه کرده باشیم و این توضیحات به شناخت بهتر بیماری های صفراوی و روش های درمان آن منجر شده باشد.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط