آغاز مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس»


تازه‌ترین تقریظ رهبر انقلاب بر یک کتاب دفاع مقدسی امروز در مراسمی رونمایی می‌شود.

ایران اکونومیست - آغاز مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس»به گزارش ایران اکونومیست، مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس، امروز (هشتم مهرماه ۱۳۹۷) همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» - خاطرات بانوی کرُد کرمانشاهی از روز‌های مقاومت در برابر نیرو‌های متجاوز بعثی- از سوی مؤسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی آغاز شد.

در این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری و مهناز فتاحی نویسنده و راوی کتاب فرنگیس حضور دارند.

در این مراسم ابتدا معصومه آباد نویسنده کتاب من زنده ام گفت: معرفی فرنگیس حیدرپور و روایت رشادتی که او در دوران دفاع مقدس از خود نشان داد، به ما خیلی چیزها را فهماند. اینکه در آن دوران خطیر در میان دشت ها و مرغزارها و روستاهای دورافتاده دخترکانی زندگی می‌کردند از جنس بلوط، آهو و خورشید. همه این ویژگی ها در وجود فرنگیس حیدرپور بود.

وی افزود: استعاره و تعابیر کتاب برایم جالب بود؛ چرا که همه ما از دوران کودکی چنین خاطراتی داریم. در تمام صفحات کتاب اگرچه با سینه پردرد این بانو آشنا شدم، اما دردناک‌ترین بخش کتاب فصل ١١ و ١٢ آن است. چرا که حلاوت و شیرینی پایان جنگ را نشان می‌دهد. در همین حین چشیدن حلاوت پایان جنگ ناگاه عملیات مرصاد رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه فصل ۱۱ و ۱۲ کتاب فرنگیس بسیار غم‌انگیز و ناباورانه است، افزود: سربازانی که می‌توانستند دوشادوش سربازان ایرانی بجنگند از پشت به آنان خنجر می‌زنند. با اینکه جنگ تمام شده اما بازی کودکان همچنان ادامه دارد. کودکان سرمایه های تمام نشدنی سرزمین ما هستند و برای ما فرهنگی را می سازند که ستاره راه آیندگان است.

مرتضی سرهنگی، مدیر سابق دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری نیز در این نشست گفت: در جنگ‌های دفاعی همه سرباز می‌شوند. کسی پیر و جوان و زن و مرد نیست و همه سرباز می‌شوند. بعثی‌های عراق هم روی یک مسأله در حمله به ایران حساب نکرده بودند و آن سرباز شدن مردم ایران بود.

سرهنگی ادامه داد: خانم فرنگیس حیدرپور با تبر، نیروی دریایی با ناو‌ها و... همه سرباز شدیم تا از مملکت‌مان دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه نوشتن پس از جنگ سنت است، گفت: در دنیا هم اینگونه است و همه از جنگ‌ها می‌نویسند تا به مردمشان نشان دهند مملکت چه روز‌هایی را گذرانده و چه رشادت‌ها دیده است، چرا که اگر نوشته نشود، گویی جنگی وجود نداشته است.

سرهنگی با تاکید بر اینکه مردم ما خانم فرنگیس را نمی‌شناختند، اما با این کتاب او را شناختند، گفت: تا ادبیات جنگ ما به روستا‌ها نرود، اصالت خود را به دست نمی‌آورد؛ زیرا بسیاری از فرماندهان و اسیران ما در روستا‌ها هستند و کسی آن‌ها را نمی‌شناسد؛ در حالی که برای مملکت بسیار فداکاری کرده‌اند.

در ادامه این مراسم پونه نیکوی غزلی را با موضوع دفاع مقدس خواند.

پیش از این، مؤسسه‌ انقلاب اسلامی در شش ویژه‌برنامه‌ی پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، ضمن انتشار یادداشت‌های رهبر انقلاب بر کتاب‌هایی در موضوع فرهنگ جهاد و مقاومت، به تجلیل از راویان، نویسندگان و دست‌اندرکاران این آثار پرداخته بود.

گفتنی است؛ کتاب «فرنگیس» ۱۷ مرداد ۹۴ در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت