شریعتمداری: استعفا نکرده ام


شریعتمداری: استعفا نکرده ام

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبر مربوط به استعفایش از این وزارتخانه که هفته گذشته منتشر شد، گفت: استعفا نکرده ام

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد شریعتمداری» امروز (شنبه) در حاشیه آیین رونمایی از سامانه های جامع تجارت، انبارها و مراکز نگهداری کالا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در جمع خبرنگاران به گفتن همین یک جمله بسنده کرد.
وی همچنین درباره اقدام های انجام شده برای تنظیم بازار تایر خودرو اظهار داشت: علاوه بر 200 میلیون دلاری که مقرر شده در مهرماه از سوی بانک مرکزی برای واردات لاستیک اختصاص یابد، ماهانه 80 میلیون دلار در اختیار واردکنندگان مجاز لاستیک قرار می گیرد.
شریعتمداری درخصوص رفع مشکل کامیونداران افزود: در این زمینه همکاری بسیار خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی انجام شده و ارتباطات خوبی با انجمن های مربوطه گرفته شده است.
به گفته این مقام مسئول، در 6 ماه نخست امسال 520 هزار حلقه لاستیک در داخل تولید شد که بخشی از آن برای رفع نیاز خودروسازان در اختیار قرار گرفت و بقیه آن نیز در یک شبکه منظم با همکاری سازمان راهداری در اختیار مراکز مختلف توزیع لاستیک قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: البته این میزان تولید کافی نبود و با توجه به اجرایی شدن سیاست های ارزی از ابتدای امسال، گشایش اعتبار اسنادی برخی واردکنندگان اصلی با معطلی هایی در تامین ارز مواجه شد.
«با برگزاری جلساتی در این خصوص، مقرر شد با تسهیل بیشتری این ارز در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد.»
شریعتمداری یادآور شد: در گذشته بخشی از واردات لاستیک به کشور از طریق بازارچه های مرزی، تعاونی های مرزنشینان و همچنین رانندگان ترانزیت به صورت غیر تجاری و کالای همراه انجام می شد، اما با افزایش نرخ ارز صرفه اقتصادی این شیوه کاهش یافت و بر این اساس عرضه و تقاضای لاستیک از محل واردات غیرتجاری لطمه دید.
وی ادامه داد: میزان ارز مورد نیاز برای واردات لاستیک سنگین نیز در همسنجی با پارسال با افزایش بیش از 2 برابری، از 300 میلیون به بیش از 700 میلیون دلار رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت حدود 120 هزار حلقه ای لاستیک سنگین موجود در شبکه توزیع یعنی گمرکات و کالاهای متروکه سازمان اموال تملیکی، در اختیار واحدهای توزیعی سازمان راهداری کل کشور قرار گرفت و در تلاشیم مشکلات را به حداقل ممکن برسانیم.
به گزارش ایرنا، تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از خواسته های رانندگان خودروهای سنگین بود و دولت تصمیم گرفت با هدف حمایت از این قشر تعرفه واردات این نوع لاستیک ها را از 26 درصد به پنج درصد کاهش دهد که از دوم مهر ماه اجرایی شده است.
اقتصام*3065**2025

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 29 اسفند را بخوانید / فیلم