پرواز 5 فرمانده دفاع مقدس در یک سانحه هوایی/ « ممد نبودی ببینی/ شهر آزاد گشته»


پرواز 5 فرمانده دفاع مقدس در یک سانحه هوایی/ « ممد نبودی ببینی/ شهر آزاد گشته»

به گزارش خبرگزاری تقریب، پس از پایان موفقیت‌آمیز عملیات ثامن‌الائمه(ع) که منجر به شکست حصر آبادان در 5 مهر سال 60 شد، پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه جهت تقدیم گزارش به امام خمینی(ره) به وسیله یک فروند هواپیمای هرکولس سی ـ 130 عازم تهران شدند که به علت نقص فنی هواپیما و سقوط آن در منطقه نزدیک کهریزک تهران به درجه رفیع شهادت...

پرواز 5 فرمانده دفاع مقدس در یک سانحه هوایی/ « ممد نبودی ببینی/ شهر آزاد گشته» پرواز 5 فرمانده دفاع مقدس در یک سانحه هوایی/ « ممد نبودی ببینی/ شهر آزاد گشته»
به گزارش خبرگزاری تقریب، پس از پایان موفقیت‌آمیز عملیات ثامن‌الائمه(ع) که منجر به شکست حصر آبادان در ۵ مهر سال ۶۰ شد، پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه جهت تقدیم گزارش به امام خمینی(ره) به وسیله یک فروند هواپیمای هرکولس سی ـ ۱۳۰ عازم تهران شدند که به علت نقص فنی هواپیما و سقوط آن در منطقه نزدیک کهریزک تهران به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

این حادثه ناگوار ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه ۷ مهر ماه سال ۶۰ به وقوع پیوست که گزارشی موثق از آن در روزنامه اطلاعات روز ۸ مهر همان سال به این شکل، مکتوب و در اختیار مردم قرار گرفت:

«ساعت ۷ و ۱۵ دقیقه شب گذشته یک هواپیمای باری به علت نامعلومی در منطقه میدان تیر کهریزک سقوط کرد. براساس این گزارش و به نقل از شاهدان عینی دیشب بعد از شنیدن صدایی مهیب در نزدیکی کهریزک، روبروی میدان تیر متوجه آتش‌سوزی وسیعی شدیم. بلافاصله برای آگاهی از چگونگی آن به محل رفتیم و مشاهده کردیم یک هواپیما در حال سوختن است و عده‌ای نالان خودشان را از هواپیما به بیرون می‌اندازند.

بلافاصله با کمک عده‌ای از اهالی منطقه برای کمک به مجروحان بسیج شدیم و عده‌ای را که قدرت و توانایی داشتند و سالم بودند از داخل هواپیما بیرون آوردیم. پس از مدتی ۳ هلی‌کوپتر متعلق به ارتش و نیروی هوایی برای کمک و اعزام مجروحان به محل آمدند و در همین موقع مأموران آتش‌نشانی و اورژانس و پاسداران به منطقه آمدند و با کمک برادران ارتش و سپاه، مجروحان را با هلی‌کوپتر به بیمارستان‌ها انتقال دادند.

شاهدان عینی به خبرنگار ما گفتند پس از سقوط، هواپیما به مدت چند ساعت می‌سوخت که با کمک مأموران و نیروهای مردمی آتش خاموش شد در حالیکه از هواپیما جز آهن‌پاره چیز دیگری نمانده بود. خبرنگار ما که از هواپیما دیدن کرد گزارش می‌دهد که در اثر سقوط هواپیما جلو و قسمتی از وسط هواپیما از بین رفته و مقداری از دم هواپیما سالم است. شاهدان عینی گفتند ما شنیدیم که هواپیما حامل عده‌ای از رزمندگان مجروح جبهه‌های جنوب و تعدادی از جنازه‌های شهدای جبهه‌های جنوب بوده و از اهواز به تهران می‌آمده است.»

اما برخلاف این گزارش که هواپیما را حامل رزمندگان مجروح جبهه هی جنوب و پیکر چند تن از شهدا عنوان می‌کرد، حقیقت چیز دیگری بود و بسیاری تلخ و آن اینکه این هواپیما ۵ تن از سرآمدان و نخبگان جنگ را که در حال عزیمت به تهران بودند حمل می‌کرد که متأسفانه به دلیل انفجار ناشی از برخورد هواپیما به زمین، تمامی آنها به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که اسامی آنها عبارت بودند از:

امیر سرلشکر ولی‌الله فلاحی؛ رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران

امیر سرلشکر خلبان جواد فکوری؛ مشاور جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش

سردار سرلشکر پاسدار محمد جهان‌آرا؛ فرمانده سپاه خرمشهر و آبادان

امیر سرلشکر سید موسی نامجو؛ وزیر دفاع

و سردار سرلشکر پاسدار یوسف کلاهدوز؛ قائم مقام سپاه پاسداران.

شهادت این فرماندهان عالی‌رتبه ارتش و سپاه به فاصله تنها دو روز از شکست حصر آبادان، شهد شیرین این پیروزی بزرگ را به کام امام(ره) و امت تلخ کرد.

تقریباً به فاصله ۱۰ ماه بعد از این اتفاق ناگوار بود که رزمندگان اسلام طی عملیات افتخارآمیز «الی بیت‌المقدس» موفق به آزادسازی خرمشهر شدند هرچند که آن زمان دیگر امثال محمد جهان‌آرا نبودند که ثمره تلاش خود و دیگر همرزمانشان را ببینند. در چنین شرایطی بود که غلام کویتی‌پور با اجرای اثر ماندگار «ممد نبودی ببینی» یاد و خاطره جهان‌آرا و دیگر شهدای خوزستان را برای همیشه جاودان ساخت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...