ماهاتیر محمد: سازمان ملل نیازبه اصلاح دارد


ماهاتیر محمد: سازمان ملل نیازبه اصلاح دارد

کوالالامپور-ایرنا- نخست وزیر مالزی دراجلاس مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنرانی بااشاره به آشوب های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جهان به ویژه تروریسم حمایت شده اسرائیل علیه فلسطینی ها، کشتار مسلمانان روهینگیا، سدهای تجاری علیه کشورهای فقیر،بی عدالتی و بی مسئولیتی قدرتهای جهانی گلایه کرد و با پیشنهادهای مشخص خواستار اصلاحات اساسی در سازمان ملل شد.

** مالزی جدید درپی عدالت، رفاه، ثبات و توسعه
به گزارش ایرنا، ماهاتیر محمد که روز جمعه پس از 15 سال دوباره در سازمان ملل سخن می گفت افزود: موضوع نشست 73 ام مجمع عمومی، 'ایجاد سازمان ملل متحد برای همه مردم: رهبری جهانی و مسئولیت های مشترک برای جوامع صلح جو، صلح آمیز و پایدار' درپی آرمان بنیانگذاران ما دراین سازمان است. موضوع مربوط و به موقعی است. این موضوع به ویژه مرتبط با مالزی جدید است. دولت جدید مالزی، که چندی پیش به وسیله مردم با قدرت انتخاب شده، متعهد است تا اطمینان حاصل کند که هر مالزیایی دارای سهم عادلانه در رونق و ثروت ملت است.
وی در جمع سران کشورهای جهان افزود: در این چارچوب، دولت جدید مالزی متعهد شده است که تمامی اقدامات سازمان ملل متحد در مورد حمایت از حقوق بشر را تصویب کند.
** جهان راه خود را گم کرده است
ماهاتیر محمد به آخرین سخنرانی خود درسال 2003 در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در آن سال در سازمان ملل از اینکه جهان راه خود را گم کرده ابراز نگرانی کردم و این موضوع را مورد بحث قرار دادم که کشورهای در حال توسعه نیازمند اصلاح، افزایش ظرفیت سازی و تنوع بخشیدن به اقتصاد هستند زیرا ما باید بر سرنوشت خود کنترل داشته باشیم و آن را حفظ کنیم.اما امروز، 15 سال بعد از آن زمان، جهان خیلی تغییر نکرده جز اینکه وضعیت نسبت گذشته خیلی بدتر شده است.
ماهاتیر محمد تاکید کرد: اکنون جهان در یک آشوب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد.
وی افزود: جنگ تجاری میان دو قدرت اصلی اقتصادی در جهان وجود دارد و مابقی جهان دردمند هستند.
** تروریسم و ریشه های آن با اشاره به تروریسم صهیونیست ها
وی افزود: اما آشوب بدتر در جهان سیاست رخ داده است. ما شاهد اقدامات تروریستی در همه جا هستیم. افراد در بدن های خود بمب کار گذاشته و خود را اماکن شلوغ منفجر می کنند کامیون ها در روزهای تعطیل مردم را زیر می گیرند. جنگ ها به راه افتاده و انسان ها با چاقویی کوچک سراز بدنشان جدا می شود.
نخست وزیر مالزی تصریح کرد: هیچ کس و هیچ کشوری از اقدامات تروریستی مصون نیست. انواع وسایل برای مقابله با تروریسم به کار رفته است اما با این وجود اقدامات تروریستی هنوز ادامه دارد.
وی تاکید کرد: جنگ کنونی علیه تروریسم پایان نمی یابد مگر اینکه ریشه ها و علل آن مورد شناسایی قرار گیرد و از بین رود تا قلب ها و ذهن ها دراین مسیر برنده باشند.
ماهاتیر محمد با طرح این سوال که ریشه های تروریسم چیست ؟ با اشاره به وضعیت فلسطین اشغالی گفت: در سال 1948 فلسطینی ها از سرزمین خود رانده شدند تا اسرائیل ایجاد شود، فلسطینی ها قتل عام شده و با زور و اجبار مجبور به ترک سرزمین خود شدند، خانه ها و مزارع آنها غصب شد.
وی افزود: فلسطینی ها در ابتدا سعی داشتند با سنگ ها مبارزه کنند اما با گلوله به آنها جواب داده شد و اکنون هزاران تن از آنها در زندان هستند. ناامید، عصبانی، ناتوان از یک مبارزه متعارف. فلسطینی ها به آنچه که ما تروریسم می نامیم، متوسل می شوند.
وی افزود: جهان به این موضوعات توجهی ندارد حتی وقتی که اسرائیل قوانین بین المللی را نقض می کند ، کشتی های حامل اقلام پزشکی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی را در آب های بین المللی متوقف می کند. فلسطینی ها موشک های بی اثری را استفاده کردند که هیچکس از آنها آسیب ندیده اما اسرائیل انتقام گسترده ای را با موشک و بمباران مدارس، بیمارستان ها و ساختمان های دیگر را هدف قرار داد که فقط غیرنظامیان بی گناه، از جمله کودکان دانش آموز در مدرسه و بیماران بستری در بیمارستان قربانیان آن بودند.
ماهاتیر محمد تاکید کرد: جهان به اسرائیل با شناسایی عمدی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل پاداش داد.
ماهاتیر محمد تاکید کرد: مالزی از تروریسم متنفر است ما با این پدیده شوم می جنگیم اما معتقدیم که تنها راه مقابله با این روند از بین بردن علل آن است.
وی خطاب به رهبران جهان حاضر درسازمان ملل گفت: اجازه دهید فلسطینی ها به سرزمین خود بازگردند. اجازه دهید کشور فلسطین وجود داشته باشد. اجازه دهید عدالت و حاکمیت قانون وجود داشته باشد. جنگیدن علیه آنها تروریسم را متوقف نخواهد کرد.
** میانمار
وی با انتقاد از وضعیت سرکوب مسلمانان در میانمار گفت: در راخین میانمار، مسلمانان کشته شده اند، خانه هایشان آتش زده شد و یک میلیون نفر فرار کرده و مجبور به پناهندگی شدند، بسیاری هنگام فرار در دریاهای آزاد غرق شدند با این حال مقامات میانمار از جمله یک برنده جایزه صلح نوبل انکار می کنند که این اتفاق می افتد. من به عدم دخالت در امور داخلی ملل اعتقاد دارم. اما آیا جهان شاهد قتل عام هایی است که هیچ اقدامی در قبال آن نمی شود؟ کشورها مستقل هستند اما آیا این بدان معنی است که آنها حق قتل عام مردم خود را دارند، چرا که مستقل هستند؟
** اصلاحات سازمان ملل
وی درعین حال به ضرورت ایجاد اصلاحات در سازمان ملل تاکید کرد: پنج کشور بر پایه پیروزی های 70 سال پیش خود نمی توانند ادعا کنند که حق دارند جهان را به جبران آن برای همیشه توسط خود نگه دارند. وقتی آنها دموکراسی را در این سازمان انکار می کنند، نمی توانند در مقیاس بالا موعظه های اخلاقی برای دموکراسی و تغییر رژیم ها در کشورهای جهان را مطرح کنند.
ماهاتیر محمد برای اصلاح سازمان ملل پیشنهاد داد: حق وتو نباید صرفا متعلق به یک عضو دائم شورای امنیت باشد بلکه این حق در امور باید حداقل متعلق به دو قدرت عضو دائم با حمایت سه عضو غیردائم شورای امنیت باشد.
ماهاتیر محمد افزود: رای گیری و تصمیم گیری در مجمع عمومی سازمان ملل نیز باید به روش اکثریت ساده بازگردد.
وی تاکید کرد معتقدم جهان بدون سازمان ملل وضعیت فاجعه باری خواهد داشت و نیاز است همه ما با بودجه کافی آن را حفظ کنیم و هیچ کشوری نباید این سازمان را با پرداخت نکردن بودجه تهدید کند.
** ماهاتیر پس از 15 سال در سازمان ملل
رهبر 93 ساله مالزی روز سه شنبه هفته جاری برای شرکت در هفتادو سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از لندن به نیویورک سفر کرد تا پس از 15 سال در جمع رهبران کشورهای جهان سخنرانی کند.
ماهاتیر تاکنون در سازمان ملل با رهبران کشورهای مختلف دیدار کرده است. وی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت وگو داشت.
تاکید بر گسترش روابط دو جانبه مهمترین موضوع در دیداردو طرف بود.
وی پیشتر خواستار تجدید نظر در ساختار سازمان ملل شده بود و اظهار کرد جهان راه خود را گم کرده است.
آساق**1599 *شبس*1488 **

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه