طرز تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی


طرز تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی

ژله تزریقی با ظاهر زیبایی که دارد به یکی از دسر‌های محبوب بین ایرانیان تبدیل شده است. این دسر به شیوه‌های متفاوتی تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها ژله تزریقی با سرنگ معمولی است.

طرز تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی


ستاره |
سرویس آشپزی - در چند سال اخیر ژله تزریقی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این دسر ظاهر زیبایی دارد و به عنوان دسر بر سر سفره‌های میهمانی‌ها و مجالس خودنمایی کرده و زیبایی خاصی به میز می‌بخشد. جالب است بدانید که تهیه این ژله چندان کار سختی نیست و برای درست کردن آن تنها به تمرین و تمرکز احتیاج دارید. انواع طرح‌ها را می‌توانید در ژله تزریقی درست کنید. در ادامه شرح خواهیم داد که چگونه شابلون‌های مورد نیاز را تهیه کنید و شروع به تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی نمایید.


مواد لازم برای تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی

برای تهیه این ژله تزریقی به مواد اولیه‌ای که در ادامه مشاهده می کنید، نیاز خواهید داشت.

مواد لازم
بریلو ساده یک قاشق غذاخوری برای هر رنگ
پودر ژله آلوئه ورا یک الی دو بسته
خامه صبحانه یا دنت برای هر رنگ دو قاشق غذاخوری
سررنگ پنج میلی برای هر رنگ یک عدد
رنگ مجازی خوراکی در رنگ های مورد نیاز

چند نکته: می‌توانید به جای خامه از دنت استفاده کنید. دنت در طعم‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارد که استفاده از آن‌ها به خوش طعم شدن ژله تزریقی کمک می‌کند. البته بهتر است که مقداری رنگ مجاز خوراکی نیز استفاده کنید، زیرا رنگ‌های دنت کمرنگ است و در ژله نما ندارد. همچنین می‌توانید از دنت ساده استفاده کنید و به آن رنگ غذا استفاده کنید.
اگر ظرف دسر بزرگ است باید تعداد بسته‌های بیشتری از پودر ژله آلوئه ورا را استفاده کنید.
سررنگ های پنج میلی را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. برای تهیه ژله تزریقی حتما از ژله آلوئه ورا باید استفاده نمایید.

طرز تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی


طرز تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی

هر بسته ژله آلوئه ورا را در یک لیوان آب جوش به روش بن ماری حل کنید. برای این منظور در یک کتری یا قابلمه مقداری آب بریزید و صبر کنید تا به جوش آید، سپس ژله آلوئه ورا را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و روی بخار آب جوش قرار دهید و دائما بهم بزنید تا حل شود.
سپس نصف لیوان آب سرد به آن اضافه کنید و به مدت ۲۴ ساعته در یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود. توجه داشته باشید که حداقل ارتفاع مورد نیاز برای تهیه ژله تزریقی باید پنج سانتیمتر باشد. توجه داشته باشید که حتما ژله را در ظرف پیرکس بریزید.
دو قاشق غذاخوری خامه صبحانه یا دنت را با یک قاشق بریلو مخلوط کنید. بریلو سبب شفاف شدن رنگ می‌شود، بنابراین در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید، اما وجود آن باعث می‌شود طرح شما جلوه بیشتری داشته باشد.
اکنون رنگ مجاز خوراکی را اضافه کنید. رنگ را به تدریج اضافه نمایید تا به رنگ دلخواهتان برسد. دو مرحله سه و چهار را برای هر رنگ جداگانه انجام دهید. اکنون هر سرنگ را از یک رنگ پر کنید.
برای تهیه شابلون می‌توانید از ورق‌های نازک آلومینیومی استفاده کنید، این ورق‌ها را از کارگاه‌هایی که وسایل فلزی مانند منقل و جاسیخی‌های فلزی درست می‌کنند، می‌توانید تهیه کنید. سپس بسته به طرح گلی که می‌خواهید بزنید، آن‌ها را برش بزنید. لبه‌های فلز را صاف نکنید تا کمی تیز باشند. برای این منظور می‌توانید از قاشق‌های یکبار مصرف که از پلاستیک‌های محکم ساخته شده‌اند نیز استفاده کنید و آن‌ها را به فرم دلخواه دربیاورید.

طرز تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی

یک لیوان مخلوط آب و یخ تهیه کنید، شابلون را در آن قرار داده و سپس با دستمال خشک نمایید. شابلون را به آرامی داخل ژله ببرید، سرنگ را از لبه شابلون داخل ببرید به طوری که قسمتی که رنگ خارج می‌شود به سمت شابلون باشد. وقتی سررنگ به انتهای شابلون رسید، به آرامی شروع به تزریق کنید و با حرکت هماهنگ دست سررنگ را به آرامی به سمت چپ و راست شابلون و بیرون حرکت دهید و در عین حال به طور یکنواخت محتویات آن را تزریق کنید. اضافه رنگ که روی ژله می‌ماند را با دستمال پاک کنید. شابلون را تمیز کرده و مجددا اینکار را تکرار کنید.
توجه داشته باشید که وسط گل را با سرنگ و بدون استفاده از شابلون کار کنید، زیرا گلبرگ‌ها وسط گل بهم پیوسته است. برای مثال برای گل رز باید ابتدا با سرنگ در مرکز استوانه‌ای را درست کنید، یا برای گل آفتابگردان باید یک دایره کوچک در وسط کار در نظر بگیرید و سرنگ را فرو کرده و هنگام خارج کردن به طور یکنواخت مایه را تزریق کنید. آنقدر به اینکار ادامه دهید تا دایره پر شود و در ادامه گلبرگ‌ها را با شابلون بزنید.

طرز تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی

وقتی اینکار تمام شد، ژله را مجددا چند ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود. برای آنکه ژله ظاهر بهتری پیدا کند، پس از چند ساعت که ژله بست، کرم شیر روی آن بریزید.

چند نکته:

در بعضی از دستور‌های تهیه ژله تزریقی گفته می‌شود که ظرف را چرب کنید تا بعدا ژله به راحتی از آن جدا شود، اما اینکار سبب کدر شدن دسر می‌شود و طرح آن کمتر مشخص خواهد بود. بنابراین نیازی به چرب کردن ظرف نخواهد بود.
هنگام برش زدن شابلون‌ها حتما به فرم گلبرگ‌های گلی که در نظر دارید فکر کنید، برای مثال گل رز در وسط گلبرگ‌های کوچکتری نیاز دارد و برای دور آن گلبرگ‌های بزرگتری می‌خواهد.

طرز تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی
توجه داشته باشید که هیچگاه نباید سرنگ یا شابلون را آنقدر در ژله ببرید که به ته ظرف برسد، زیرا ژله بریده می‌شود و هنگام برگرداندن از هم باز خواهد شد.
توجه داشته باشید که گلبرگ‌ها را باید بدون فاصله از یکدیگر بزنید وگرنه گل شما منسجم نخواهد بود.
هنگام کار چند مرتبه ظرف را بلند کرده و از پایین به آن نگاه کنید تا ببینید که گل چه شکلی به خود گرفته است و مشکلات را اصلاح کنید.
برای ایجاد گلبرگ‌های سوزنی یا پرچم گل‌ها مانند آنچه که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، سررنگ را به صورت عمودی در ژله فرو کرده و هنگامی که آن را به طرف خارج حرکت می‌دهید، به طور یکنواخت شروع به تزریق کنید.

طرز تهیه ژله تزریقی با سرنگ معمولی


دستور تهیه کرم شیر

مواد مورد نیاز برای تهیه کرم شیر را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

مواد لازم
شیر یک و نیم لیوان
خامه صبحانه 50 گرم
شکر یک چهارم لیوان
پودر ژلاتین یک قاشق سوپخوری
وانیل به مقدار لازم

به منظور تهیه این کرم برای ژله تزریقی با سرنگ معمولی به ترتیب زیر باید عمل کرد: شیر، پودر ژلاتین و شکر را با یکدیگر مخلوط کرده و روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز قرار دهید. دائما بهم بزنید و به محض داغ شدن از روی حرارت بردارید. اینکار برای حل شدن ژلاتین است به هممین دلیل نیازی به حرارت زیاد نیست. کمی وانیل به آن اضافه نماید. صبر کنید تا مایه خنک شود، سپس خامه را به آن اضافه کنید. اکنون ژله را از یخچال خارج کنید و کرم شیر را روی آن بریزید و مجددا چند ساعت در یخچال قرار دهید.

زمانی که کاملا ژله و کرم شیر سفت شد. باید ژله را از ظرف خارج کنید. برای این منظور در یک قابلمه مقداری آب را گرم کنید. کف یک ظرف مناسب برای سرو را با مقداری آب یخ مربوط کنید و سپس ظرف پیرکس را چند ثانیه در آن قرار دهید و در ظرف مذکور برگردانید. چون کف ظرف مرطوب و خنک است، اگر ژله در مرکز ظرف قرار نگرفت، ظرف را تکان دهید تا به مرکز ظرف منتقل شود. یکی دو قاشق ژله آب شده را با دستمال کاغذی پاک کنید و بلافاصله ژله را در یخچال قرار دهید. این مرحله باید خیلی سریع انجام شود تا ژله از هم باز نشود.

به همین راحتی ژله تزریقی با سرنگ معمولی آماده می‌شود و می‌توانید آن را سرو کنید. این ژله بسیار خوش رنگ و زیبا است. همچنین در صورتی که از دنت به جای خامه استفاده کنید، طعم خوبی نیز خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود