سلب ملیت افتخاری کانادایی آنگ سانگ سوچی


سلب ملیت افتخاری کانادایی آنگ سانگ سوچی

مجلس عوام کانادا ملیت افتخاری آنگ سانگ سوچی رهبر میانمار را به علت امتناع وی از محکوم کردن کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا سلب کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان کانادا روز پنجشنبه به اتفاق آراء به پیشنهادی رای دادند که بر اساس آن ملیت کانادایی افتخاری که کانادا به آنگ سانگ سوچی رهبر میانمار اعطا کرده بود، به علت امتناع وی از محکوم کردن کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا، از وی سلب شود.
مجلس عوام کانادا در سال 2007 ، در حالی که آنگ سان سوچی برنده نوبل صلح در میانمار در زندان به سر می برد، ملیت افتخاری کانادا به وی اعطا کرد.
در پی حملات 25 اوت ارتش میانمار و گروه های شبه نظامی افراطی بودایی به مسلمانان روهینگیا، صدها تن کشته شده و بیش از نیم میلیون نفر از بیم جان خود به بنگلادش در همسایگی میانمار گریخته اند که این مساله، بحران انسانی وسیعی را در میان این آوارگان رقم زده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای فشار بر فرماندهان نظامی میانمار را به علت اقدامات وحشیانه آنها ضد مسلمانان روهینگیا افزایش داد و تصمیم گرفت تا همچنین یک تیم حقیقت یاب را برای تسریع در تعقیب کیفری این افراد تشکیل دهد.

اقدام این شورا یک ماه پس از آن صورت گرفت که یک تیم حقیقت یاب سازمان ملل متحد اعلام کرد فرماندهان ارتش میانمار از جمله ژنرال جنرال مین یونگ هنگین و دیگر ژنرال های ارشد میانمار باید در یک دادگاه بین المللی محاکمه شوند.
بسیاری از کشورهای جهان خشونت ضد مسلمانان روهینگیا در میانمار را پاکسازی قومی خوانده اند و حتی قانونگذاران و گروه های مدافع حقوق بشر در آمریکا از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور خواسته اند خشونت ضد مسلمانان روهینگیا را پاکسازی قومی بخواند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید