جای بازی های آبی در سراب نیلوفر خالی است


جای بازی های آبی در سراب نیلوفر خالی است

کرمانشاه - ایرنا - نداشتن تنوع در ارائه خدمات رفاهی و گردشگری در مجموعه نیلوفرهای آبی سرزمین سنگ و آب باعث شده که جای خالی ایده های خلاقانه همچون ورزش های آبی و ایجاد برنامه های مفرح بخش احساس شود که ورود منسجم و تخصصی تر برای استفاده از این ظرفیت گردشگری می تواند حلال مشکل شود.

به گزارش ایرنا، دریاچه و سراب های بسیاری در دل زمین، جنگل و حتی کوه در منطقه پهناور کرمانشاه به جوشش درآمده و متولد شده اند که هر کدام از این منابع بکر می توانند به منطقه ای برای جذب گردشگران تبدیل شوند و زمینه لحظاتی تفرج و آسودگی خیال را فراهم آورند.
در این بین سراب نیلوفر که در حدود 20 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده مجموعه ای کم نظیر از گل ها و نیلوفرهای آبی را در خود جای داده که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.
بدیهی است که خلاقیت در خدمت رسانی از ظرفیت های حوزه صنعت گردشگری است، ولی سالهاست که خدمات رفاهی در این منطقه به صورت ثابت و یکنواخت باقی مانده و خلاقیت و تحول خاصی برای جذب بیشتر گردشگر در این دریاچه دیده نشده این در حالی است که نیلوفرهای آبی با اجرای برنامه های مفرح بخش، گسترش رستوران های بزرگ و کوچک و ایجاد زمینه ای برای گسترش ورزش های آبی و مفرح بخش حال و هوایی دیگر به خود می گیرند.

** برنامه جامع گردشگری سراب نیلوفر تهیه نشده است
احسان احمدی نصر دکترای باستان شناسی و کارشناس حوزه گردشگری در گفت و گو با ایرنا معتقد است، از سال های گذشته سراب نیلوفر به عنوان یکی از پایلوت های گردشگری استان کرمانشاه مورد توجه قرار گرفته و عمده ترین مشکلی که برای جذب گردشگر در این منطقه وجود دارد این است که از همان ابتدا برنامه گردشگری به صورت جامع و منسجم در این منطقه تهیه نشده است.
احمدی نصر از عناوینی هچون گهواره تمدن و سرزمین سنگ و آب به عنوان برندهای کرمانشاه یاد کرد که به موقعیت کوهستانی و وجود چشمه ساران و سراب های بی بدیل این استان اشاره دارد که هر کدام می تواند به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود.
احمدی نصر با بیان اینکه از سال گذشته شهرداری در قالب نگاهی با محوریت برندسازی به استان، نیلوفر را در مرکز توجه قرار داده، ادامه داد: نیلوفر نماد زندگانی به حساب می آید چنانچه نقش آن در آثار تاریخی ایزد میترا و یا اردشیر در طاق بستان دیده می شود.
این استادد دانشگاه اضافه کرد، در ابتدا باید خواسته ها و برنامه ها در این منطقه تعریف شود و این نکته حایز اهمیت است که سراب نیلوفر به واسطه نزدیکی که به شهر کرمانشاه دارد می تواند به عنوان یک ظرفیت مناسب به جذب گردشگر بپردازد.

** لزوم ورود تخصصی به مقوله گردشگری
وی ادامه داد: اگر جنبه گردشگری این منطقه را در نظر بگیریم اهداف متعددی همچون ایجاد پیست دوچرخه سواری، حاشیه سازی و کمربند سبز را می توان دنبال کرد.
احمدی نصر افزود: موسسات متولی گردشگری و ارگان های مربوطه در قالب انعقاد تفاهم نامه ای با مالک اصلی می توانند تخصصی تر در این حیطه وارد شوند.

** گسترش ظرفیت های گردشگری در منطقه دشت گونه نیلوفر
این کارشناس حوزه گردشگری معتقد است، در این مجوعه می توان بازی های آبی متعددی را تعریف کرد که خارج از این موضوع، وجود سراب می تواند ظرفیت بکر و ویژه ای باشد تا بسیاری از ظرفیت های گردشگری با توجه به موقعیت بیابانی و دشت گونه آن لحاظ شود همانند بازی هایی که در شمال کشور مشاهده می شود.
وی افزود: با این وجود سالیان بسیاری است که هیچ گونه تغییر و نوآوری در سیمای ظاهری این منطقه دیده نمی شود از همین رو تعداد بسیاری از کرمانشاهیان برای داشتن تنوع گردشگری به دیگر استان ها سفر می کنند.
به گفته وی، سراب نیلوفر تنها به یک سرمایه گذار با نگاه ویژه و توسعه گرانه نیاز دارد همانطور که نگاه ویژه مدیریت ارشد استان به سمت جذب سرمایه گذار است، در واقع این مجموعه توریستی نیازمند متولی تخصصی است که می تواند مثمرثمر باشد و باید در کارگروه گردشگری استان برای حفظ و توسعه آن تلاش شود و همه پای کار بیایند.

** 50 درصد زمین های سراب نیلوفر وقف خاص است
در ادامه مدیرکل میرث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه به ایرنا، گفت: نزدیک به 50 درصد زمین های سراب نیلوفر که تجهیزات گردشگری در آن وجود دارد وقف خاص است و دادگستری استان کرمانشاه نماینده واقف است و از اختیارات خود استفاده کرده و در چارچوب وظایفی که داشته آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
جلیل بالایی ادامه داد: هم اکنون این منطقه تقریبا به یک مسئله حقوقی تبدیل شده و با وجود اینکه کل تاسیسات و منابع آن از طرف دولت تامین شده ولی دولت نقشی در ایجاد و گسترش ظرفیت های گردشگری آن ندارد.

** اخذ پروانه بهره برداری پیشنهاد می شود
بالایی معتقد است، این موضوع که چه فرد یا ارگانی بهره بردار این مجموعه تفریحی است تفاوتی ندارد ولی بهره بردار باید در چارچوب قانون، پروانه اخذ کند تا خدمات با کیفیت بهتری به گردشگران ارائه دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه افزود: چندین بار درخواست داده ایم تا حداقل فردی که از نظر واقف، بهره بردار این مجموعه است به ما معرفی شود تا پروانه بهره برداری برای یافتن قابلیت نظارت، به وی اعطا شود.
این مقام مسئول عنوان کرد که برخورداری از این امتیاز موجب می شود تا بهره بردار پاسخگوی درخواست های مردم در راستای ارائه خدمات، قیمت گذاری و نظارت بهتر باشد.

** سراب نیلوفر با حقوق موردنظر واقف به شرکت توسعه گردشگری باز گردد
وی افزود: پیگیر هستیم تا از طریق نمایندگان و کارشناسان رابط، این بهره برداران شناسایی شوند و پروانه بهره برداری به آنان اعطا شود تا بتوانیم خدمات بهتر با کیفیت بیشتر ارائه دهیم، همانطور که فرماندار در جلسه ای پیشنهاد داد تا با توجه به تجربه و دولتی بودن شرکت توسعه گردشگری، مجموعه تفریحی سراب نیلوفر با همان حقوق و مزایایی که واقف به دنبال آن است به شرکت توسعه گردشگری باز گردد.
وی با بیان اینکه مسئله حقوقی زمین و تاسیسات ایجاد شده در منطقه سراب نیلوفر موضوع جداگانه ای است، افزود: انتخاب بهره بردار به تشخیص مسئولان دادگستری بستگی دارد و ما تنها به دنبال ارائه خدمات بهتر با قیمت مناسب در این منطقه هستیم.
بالایی یادآور شد، در نهایت چگونگی استفاده از این مجموعه، به ذوق و توانایی بهره بردار بستگی دارد که چگونه از این امکانات با گسترش امکانات و جاذبه های تفریحی در جذب گردشگر استفاده کند.

** نتیجه مکاتبات انجام شده با دادگستری اعلام می شود
در ادامه فرماندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به وضعیت نامناسب سراب نیلوفر، گفت: زمین های وقفی این منطقه تحویل دادگستری است که ساماندهی آن از سوی این ارگان به شرکت خصوصی واگذار شده است.
فضل اله رنجبر اظهار داشت: در روزهای اخیر نامه ای برای دادگستری استان تنظیم کرده ایم و درخواست داده ایم تا این مجموعه دوباره به شرکت توسعه گردشگری باز گردد تا با نظارت بیشتر، مشکلات رفع شود که در صورت موافقت دادگستری، شرکت توسعه گردشگری به ساماندهی بهتر سراب نیلوفر بپردازد.
وی یادآور شد، البته باید مبلغی تحت عنوان اجاره املاک موقوفات پرداخت شود که شرکت توسعه گردشگری این آمادگی را دارد تا متناسب با وضعیت درآمدی سراب نیلوفر، رقم اعلام شده را بپردازد.
فرماندار کرمانشاه در پایان عنوان کرد به محض وصول پاسخ از دادگستری، نتیجه برای وضعیت ساماندهی سراب نیلوفر اعلام خواهد شد.
از اواسط دههٔ 80 به علت خشکسالی‌های طولانی مدت و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، چشمه‌های تأمین کننده آب این دریاچه چندین بار به‌ طور کامل خشک شد و همین امر سبب از بین رفتن کامل نیلوفرهای آبی شد. با این حال با تلاش ارگان های مربوطه در سال 1395 تعدادی بوتهٔ نیلوفر آبی کشت شده و در بستر دریاچه کاشته شد تا از نابودی کامل آن جلوگیری به عمل آید.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان