شکم بچم کار نمیکنه، چه باید بکنم؟


شکم بچم کار نمیکنه، چه باید بکنم؟

دختر 8 ماهه ام از شیر خودم و شیر خشک تغذیه می کند به مدت چهار روز است شکمش کار نکرده.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: دختر ۸ ماهه ام از شیر خودم و شیر خشک تغذیه می کند به مدت چهار روز است شکمش کار نکرده و فقط زور می زند و گریه می کند لطفاً راهنمایی کنید .
پاسخ دکتر رامین مظفری، فوق‌تخصص نوزادان و کودکان و عضو هیات علمی جهاد :دانشگاهی علوم پزشکی تهران:
مادر عزیز منظور از یبوست دفع مدفوع سفت و خشک است. باید مشخص شود که مدفوع شیرخوار شما هم به این شکل است یا نه. معمولا کودکان از 2 تا 4 ماهگی ممکن است برای یک هفته تا 10 روز اجابت مزاج نداشته باشند (شکم شان کار نکند) ولی بعد از این زمان هم با کار کردن شکم، مدفوع آنها نرم و خمیری شکل باشد. در این صورت نمی توان گفت کودک دچار یبوست شده است. درصورتی که می بینید مدفوع کودک تان سفت و خشک است، به یک فوق تخصص گوارش اطفال مراجعه کنید تا یکسری آزمایش ها برای کودک انجام شود. ولی اگر مدفوع نرم و خمیری است و هر چند روز یکبار شکم کودک کار می کند مثلا 7 تا 10 روز، دچار یبوست نیست و در این شرایط مصرف ملین هم به هیچ وجه توصیه نمی شود. بلکه توصیه می شود از کره در تهیه غذای کودک استفاده کنید و هویج، کدو و سبزیجات به سوپ او بیفزایید.

پاسخ دکتر پرویز طباطبایی، متخصص اطفال:
مشخص شدن اینکه شیرخوار شما یبوست دارد یا نه به علایم دیگری مانند زور زدن هنگام دفع، گریه زیاد، درد و سفتی مدفوع همراه باشد، می توان گفت که نوزاد شما یبوست دارد، اگر نوزادی موقع مدفوع زور بزند، و رنگ صورتش قرمز شود و بعد از زور زدن بالاخره یک مدفوع نرم دفع کند، مشکلی نیست زیرا این حالت در نوزادان گذراست. اگر نوزادی مدفوع سفت،‌ شکل‌دار و غلیظ مانند کودکان بزرگ‌ تر دفع کند، کاملا غیرطبیعی محسوب می‌شود و معمولا نشان‌دهنده یبوست است. روغن زیتون و آب زیاد می تواند کمک کند. از کره در تهیه غذای کودک استفاده کنید و هویج، کدو و سبزیجات به سوپ او بیفزایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس