ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن


موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – پس از یک سکته مغزی، بدن برای بهبودی به زمان نیاز دارد و شرایط دوران ریکاوری به علائم و شدت سکته مغزی بستگی دارد. هر ساله میلیون ها نفر در سراسر جهان سکته مغزی را تجربه می کنند و این شرایط جان افراد بسیاری را می گیرد. سکته مغزی ایسکمیک که در آن جریان خون به مغز مسدود می شود، سهمی تقریبا 87 درصدی از تمام موارد سکته مغزی...

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – پس از یک سکته مغزی، بدن برای بهبودی به زمان نیاز دارد و شرایط دوران ریکاوری به علائم و شدت سکته مغزی بستگی دارد. هر ساله میلیون ها نفر در سراسر جهان سکته مغزی را تجربه می کنند و این شرایط جان افراد بسیاری را می گیرد.

سکته مغزی ایسکمیک که در آن جریان خون به مغز مسدود می شود، سهمی تقریبا ۸۷ درصدی از تمام موارد سکته مغزی را به خود اختصاص داده است.

سکته مغزی می تواند آسیب چشمگیری به مغز وارد کند که ممکن است مشکلات بلند مدت را در پی داشته باشد.

به عنوان مثال، برقراری ارتباط، تمرکز، حافظه، عملکرد اجرایی، و همچنین آگاهی فضایی کل عملکردهای شناختی هستند که ممکن است به واسطه سکته مغزی تحت تاثیر قرار بگیرند.

سکته مغزی می تواند محرکی برای مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی و همچنین مشکلات حرکتی و هماهنگی، فلج، دشواری در بلع، اختلال بینایی، و ناتوانی در نگهداری ادرار و مدفوع باشد.

هرچه فرد پس از سکته مغزی سریع‌تر درمان شود، احتمال بهبود شرایط وی بیشتر می شود. بررسی ها نشان داده اند افرادی که طی سه ساعت پس از تجربه نخستین علائم سکته مغزی در بیمارستان بستری می شوند در مقایسه با آنهایی که دیرتر درمان شده اند، ناتوانی های کمتری را طی سه ماه پس از درمان نشان می دهند.

در شرایطی که برخی افراد پس از سکته مغزی به سرعت بهبود می یابند، برخی دیگر ممکن است به پشتیبانی بلند مدت نیاز داشته باشند. برخی اپلیکیشن ها برای کمک به روند ریکاوری پس از سکته مغزی وجود دارند که می توانند به شما یا فردی که سکته مغزی را تجربه کرده است در پیگیری زمان های معاینه و مصرف دارو، گفتار درمانی، تمرین دادن مغز، و حتی کاهش عامل خطرآفرین برای سکته های مغزی آینده کمک کنند.

Cozi

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: اندروید و iOS

قیمت: رایگان

کوزی یک سازمان دهنده خانواده است که برای پیگیری چندین برنامه طراحی شده است. این اپلیکیشن می تواند به مراقبان در مدیریت برنامه ها کمک کند، به ویژه اگر چند نفر از فردی که سکته مغزی را تجربه کرده است، مراقبت می کنند.

پیگیری برنامه ها با استفاده از تقویم رنگی با قابلیت به اشتراک گذاری و تعیین یادآور درباره زمان مراجعه به پزشک و مصرف دارو از جمله امکانات این اپلیکیشن هستند.

فهرست های خرید و وظایفی که باید انجام شوند نیز قابل به اشتراک گذاری هستند. مواردی که به فهرست ها اضافه می شوند نیز به طور همزمان و سریع قابل مشاهده هستند.

Medisafe

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: اندروید و iOS

قیمت: رایگان

مدی‌سیف اپلیکیشنی است که به عنوان یادآور زمان مصرف دارو عمل می کند تا از مصرف داروی درست و دوز مناسب آن اطمینان حاصل شده و از مصرف اشتباه داروها پرهیز شود.

به گفته طراحان این اپلیکیشن، اشتباه در استفاده و دوز دارو موجب می شود تا ۵۰ درصد افراد داروهای خود را بر اساس تجویز پزشک مصرف نکنند.

زمانی که دوز مصرفی یک یا چند دارو در روز را پیگیری می کنید، به خاطر آوردن داروی درست و زمان مناسب مصرف آن می تواند چالش برانگیز باشد. با این اپلیکیشن استرس فراموش کردن زمان و مقدار مصرف دارو از بین می رود.

Stop, Breath Think

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: اندروید و iOS

قیمت: رایگان

پژوهش ها نشان داده اند که افزایش فعالیت در بخشی از مغز به نام آمیگدال، که در زمینه استرس نقش دارد، با خطر بیشتر برای سکته مغزی پیوند خورده است. از این رو، کاهش استرس در زمان ریکاوری پس از سکته مغزی می تواند خطر تجربه سکته های مغزی در آینده را کاهش دهد.

اپلیکیشن Stop, Breath Think به کاهش استرس و اضراب کمک می کند. در این اپلیکیشن روش های مدیتیشن، تمرینات تنفس، و ویدئوهای یوگا و طب سوزنی برای کمک به کنترل احساسات ارائه شده اند.

تنها چند دقیقه استفاده از این اپلیکشن در روز می تواند احساس آرامش را در شما ایجاد کند.

۷ Minute Workout Challenge

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: اندروید و iOS

قیمت: ۲.۹۹ دلار برای هر دو سیستم عامل

بنابر مطالعه ای که در نشریه Neurology منتشر شد، انجام ورزش سه تا پنج جلسه در هفته احتمال تجربه دوباره سکته مغزی را پنج برابر کاهش می دهد.

اگر نمی دانید برنامه ورزشی منظم خود پس از سکته مغزی را چگونه آغاز کنید، اپلیکییشن ۷ Minute Workout Challenge می تواند کمک حال شما باشد. در این اپلیکیشن برنامه های ورزشی ۷ دقیقه ای که از پشتیبانی علمی برخوردار هستند، ارائه شده اند.

دانشمندان ۱۲ برنامه ورزشی برای انجام در ۳۰ ثانیه با زمان های استراحت ۱۰ ثانیه ای بین هر کدام را در این اپلیکیشن ارائه کرده اند. انجام این تمرینات آسان است و به تجهیزات یا حضور در مکانی خاص نیاز ندارند.

Language Therapy 4-in-1

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: اندروید و iOS

قیمت: ۵۹.۹۹ دلار برای هر دو سیستم عامل

پس از سکته مغزی، تجربه شرایطی به نام زبان‌پریشی یا آفازی شایع است که بر توانایی درک این که افراد چه می گویند، یافتن واژه های درست، خواندن و نوشتن تاثیر می گذارد. زبان‌پریشی اغلب نشانه ای از آسیب مغزی به واسطه سکته مغزی است.

اپلیکیشن ۴-in-1 Language Therapy برای گفتار درمانی طراحی شده که بهبود گفتار، شنیدار، خواندن و نوشتن در افراد مبتلا به زبان‌پریشی را هدف قرار داده است.

پژوهشی که توسط دانشگاه کمبریچ در انگلیس انجام شد، نشان داد که استفاده روزانه از این اپلیکیشن برای ۲۰ دقیقه طی چهار هفته به بهبود شرایط افراد مبتلا به زبان‌پریشی مزمن منتج شده است.

Constant Therapy

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: اندروید و iOS

قیمت: نسخه آزمایشی رایگان

این یک اپلیکیشن شناخت و گفتار درمانی است و برای افرادی که دوره بهبودی پس از سکته مغزی، آسیب مغزی، و زبان‌پریشی را طی می کنند، طراحی شده است. استفاده از Constant Therapy به مدت ۱۵ روز رایگان است و پس از آن اشتراک های ماهانه یا سالانه قابل خریداری هستند.

با بیش از ۶۵ دسته تکلیف، ۱۰۰ هزار ورزش، و ۱۰ سطح دشواری، اپلیکیشن Constant Therapy می تواند به بهبود مهارت های شناختی، حافظه، گفتار، زبان، خواندن، و درک مطلب کمک کند.

این اپلیکیشن توسط دانشمندان دانشگاه بوستون در ماساچوست توسعه داده شده و متخصصان مغز و اعصاب، پاتولوژیست ها و درمانگران حرفه ای آن را توصیه کرده اند.

VocalEyes AI

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: iOS

قیمت: رایگان

سکته مغزی می تواند گاهی اوقات به مناطقی از مغز آسیب برساند که وظیفه دریافت، پردازش، و تفسیر اطلاعات کسب شده از چشم ها را بر عهده دارند. این آسیب ممکن است به از دست دادن بخشی از میدان دید یا دو بینی منجر شود.

اپلیکیشن VocalEyes از یادگیری ماشینی برای کمک به افراد مبتلا به مشکلات بینایی در تشخیص اشیا طی زندگی روزمره خود استفاده می کند. با گرفتن یک عکس، اپلیکیشن آنچه را که دوربین دیده است به شما می گوید.

پاسخ صوتی VocalEyes صحنه ها و محیط ها را تشریح می کند، اشیا را تشخیص می دهد، لوگوها و برندها را برچسب می زند، متن را می خواند، صورت ها را تشخیص می دهد، احساسات را دسته بندی می کند، سنین را تشخیص می دهد، و واحدهای ارزی را تشخیص می دهد.

Glasses

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: iOS

قیمت: رایگان

این اپلیکیشن یک ذره بین و آینه دیجیتال است که به شما در مشاهده متن و اشیا با بزرگنمایی ۱۲ برابری کمک می کند.

اگر بینایی شما پس از سکته مغزی با مشکل مواجه شده است یا عینک خود را به همراه ندارید، این اپلیکیشن می تواند به خواندن مواردی مانند برچسب ها و اطلاعات غذایی در یک سوپرمارکت یا منوها در رستوران ها کمک کند.

Elevate

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: اندروید و iOS

قیمت: رایگان

اگر با مشکلات شناختی پس از سکته مغزی مواجه هستید، اپلیکیشن های تمرین دهنده مغز بستری را برای ورزش و بهبود مناطقی از مغز که درگیر تمرکز، حافظه، برنامه ریزی، استدلال، و حل مساله هستند، فراهم می کند.

اپلیکیشن Elevate یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه است که برای بهبود توانایی های گفتاری، سرعت پردازش، تمرکز، و حافظه طراحی شده است. این اپلیکیشن یک برنامه تمرینی شخصی را برای شما ارائه می کند که دشواری آن با گذشت زمان افزایش می یابد تا از به چالش کشیده شدن پایدار اطمینان حاصل شود.

این اپلیکیشن دارای بیش از ۴۰ بازی است که بهبود مهارت ها را هدف قرار داده اند و همچنین یک تقویم ورزشی در آن ارائه شده که فعالیتتان را پیگیری کرده تا برای تداوم مسیر انگیزه شما حفظ شود. کاربرانی که حداقل سه بار در هفته از این اپلیکیشن استفاده کرده اند، بهبود قابل توجه در توانایی ها و افزایش اعتماد به نفس خود را گزارش کرده اند.

Peak

ریکاوری پس از سکته مغزی با کمک اپلیکیشن

سیستم عامل: اندروید و iOS

قیمت: رایگان

این اپلیکیشن دارای ۴۰ بازی تمرین دهنده مغز منحصر به فرد است که توسط متخصصان مغز و اعصاب برای به چالش کشیدن و ساخت مهارت های شناختی طراحی شده اند.

اپلیکیشن Peak دارای یک تمرین دهنده مغز شخصی به نام «مربی» است که بهترین تمرینات را در زمان درست برای شما انتخاب می کند. برنامه تمرینی را بر اساس توصیه های مربی برای به چالش کشیدن خود و حفظ انگیزه در ادامه مسیر با پیگیری پیشرفت انتخاب کنید.

بازی های رایگان توجه، حافظه، مهارت های حل مساله، چابکی ذهنی، هماهنگی، کنترل احساسی، زبان، و خلاقیت را به چالش می کشند. برای ویژگی های اضافه نیز می توانید برنامه را به سطح پیشرفته ارتقا دهید.

منبع: عصرایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید