دوربین فو‌ل فریم و بدون آینه کانیکون؛ چیزی که انتظار داشتیم، چیزی که دست یافتیم و مسیری که طی کردیم


دوربین فو‌ل فریم و بدون آینه کانیکون؛ چیزی که انتظار داشتیم، چیزی که دست یافتیم و مسیری که طی کردیم

کمپانی‌های کانن و نیکون با رونمایی از دو مانت برند جدیدشان، وارد بازار دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه شدند. با زومیت همراه باشید.

مدتی طول کشید، اما درنهایت در تابستان سال جاری، کمپانی‌های کانن و نیکون با عرضه‌ی دو مانت لنز برند جدیدشان، وارد بازار دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه شدند. مانت RF کانن اولین مانت لنز فرمت ۳۵میلیمتری این کمپانی از سال ۱۹۸۷ است؛ و مانت جدید Z نیکون، به‌عنوان استاندارد اصلی جدید این کمپانی، جایگزین مونت‌های ۶۰ ساله‌ی F شد.

همراه با لاین SL لایکا (و نه مانت بازمانده‌ی M)، این لنزهای جدید، سیستم چهارگانه‌ی فول‌فریم بدون آینه‌ای را در بازار فعلی ایجاد کرده‌اند. از میان لنز‌های بازمانده‌ی DSLR، درحال‌حاضر ریکو تنها کمپانی‌ای است که راهکار بدون آینه ارائه نمی‌دهد؛ درحالی‌که فوجی‌فیلم، الیمپوس و پاناسونیک، با میانبر زدن فو‌ل‌فریم، پلت‌فرم‌های بدون‌ آینه فرمت بزرگتر (GFX فوجی‌فیلم) و فرمت کوچکتر (فور تردز و APS-C) را با توجه به گسترش استانداردهای مانت جدید، توسعه می‌دهند.

کنجی تاناکا، مدیر ارشد بخش تصاویر دیجیتال سونی، به‌درستی پیش‌بینی کرده بود که هر دو کمپانی کانن و نیکون ممکن است که در طی یک سال، وارد بازار دوربین‌های بدون آینه و فول‌فریم شوند؛

در بهاری که گذشت، در نمایشگاه CP+ ژاپن، مصاحبه‌هایی که در یوکوهاما انجام شد حاکی از این بود که به‌زودی از سیستم‌های جدید بدون آینه و فول‌فریم بیشتری رونمایی خواهد شد.کنجی تاناکا از سونی، به‌درستی پیش‌بینی کرده بود که هر دو کمپانی کانن و نیکون در طی یک سال وارد بازار دوربین‌های بدون آینه و فول‌فریم خواهد شد. در واقع پس از گذشت ۶ ماه از این مصاحبه، مانت‌های Z و RF رونمایی شدند.

از مدتی پیش، مشهود است که در ورای نکته‌ی اصلی، آینه و منشور ممکن است مانع نوآوری فنی در دوربین‌های دیجیتال شوند. این موضوع مورد تصور نبود، اما زمانی رسید که این پرسش مطرح شد. آقای تاناکا بیان کرد:

اگر دوربین‌ها درحال توسعه هستند(...)، سازندگان آن‌ها درحال تلاش برای توسعه‌ی تکنولوژی‌های بدون آینه هستند.

و سخن او، این نتیجه را می‌ٰساند که پس از سنسورهای نورسنج و AF ثانویه یا شاترهای ماشینی، فناوری‌های حسگر در حال توسعه‌ی سریع‌تری نسبت به فناوری‌های قدیمی هستند.

در طی چند سال گذشته، در مقایسه‌ با دوربین‌های DSLR که همیشه کشیدگی کمی دارند و به‌عنوان اولین لنز‌های با گشادگی عریض معرفی شدند، بر مبنای پارامترهای تکنیکی بیشتر، نتایج حاصل از انقلاب دوربین‌های بدون آینه را در مورد ادعا‌های آن در رابطه با مزایای وزن و اندازه دوربین‌ها، بر اساس مزایای ذاتی رهایی از این آینه‌های مزاحم و حتی آن منشور مزاحم‌تر، مشاهده کردیم.

۴ مورد از آن‌ها (در هیچ ترتیب خاصی) عبارتند از: منظره‌یاب‌های کاربردی‌تر، نرخ فریم‌های بیشینه‌ی سریع‌تر، عاملی برای پیشرفت و دقت بیشتر اوتوفوکوس با هوش تشخیص سوژه، و یکپارچگی ویدئوها. البته برخی از این مزایا، وابسته به هم هستند.

دوربین فو‌ل فریم و بدون آینه کانیکون؛ چیزی که انتظار داشتیم، چیزی که دست یافتیم و مسیری که طی کردیم

با اینکه دوربین‌های نیکون و کانن وارد بازار شدند، دوربین‌های APS-C سونی و فول‌فریم بدون آینه لاین آپ همچنان مشهور هستند.

هر دو کمپانی کانن و نیکون، پس از سال‌ها، زمینه‌ی مورد نیاز برای یک سیستم بدون آینه مهم را ارائه کرده‌اند؛ اما در این مسیر، اطلاعات کمپانی‌هایی مانند سونی، الیمپوس و پاناسونیک و حتی سامسونگ را کنار گذاشت تا به‌درستی محدودیت‌های چگونگی کارکرد دوربین‌های بدون آینه را در دوربین‌های واقعی قابل‌حمل، تست و بررسی کنند.

شناسایی عناوین ویژگی‌های عملکردی در دوربین‌هایی مانند a7R یا a9 و سری a6000 سونی، E-M1 II الیمپوس و NX-1 سامسونگ، اگر این با همان طرح مرسوم DSLR ساخته شده بودند، به‌سادگی امکان‌پذیر نبود.

برای این که بی‌طرفانه باشد؛ در رابطه با سیستم اوتوفوکوس Dual Pixel در دوربین EOS M50 کانن، یا نرخ سریع ثبت و AF درون‌سنسوری سریعِ مدل‌های V در صف محصولات 1-System نیکون نیز همان نکته را می‌توان بیان کرد؛ اما نه EF-M و نه 1-System هرگز به‌صورت جدی مورد توجه هواداران و عکاسان حرفه‌ای نبوده‌اند.

برخی پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با این محصول جدید انجام شده است، در ادامه مشاهده خواهید کرد.

پیش‌بینی ۱: اعلانیه دوربین‌های بدون آینه و فول‌فریم با قابلیت 4K توسط یکی از کمپانی‌های کانن یا نیکون، یا هر دو کمپانی پیش از فستیوال فوتوکینا

این پیش‌بینی صددرصد حقیقت دارد. علی‌ٰغم برخی بحث‌هایی که در رابطه با این که آیا وجود قابلیت 4K در دوربین EOS R واقعیت دارد یا خیر، این دوربین به لطف نتیجه‌های کراپ تقریبا ۱.۸ برابر، و رولینگ شاتر، واقعا دارای قابلیت 4K است. مشاهده‌ی ویژگی‌های محدود ویدئو 4K در دوربین EOS R ما را مایوس کرد، اما شگفت‌زده نشدیم. از سوی دیگر، قابلیت‌های ویدئو دوربین‌های Z6 و Z7 نیکون ما را شگفت‌زده کرد و در مسیر تبدیل شدن کمپانی نیکون به یک سازنده‌ی مهم علاقمندان به ویدئوبرداری، یک گام مهم را توسط این کمپانی نمایش داد. نیکون همچنین با معرفی قابلیت ویدئو باورنکردنی AF، که تاکنون تنها در دوربین‌های Dual Pixel AF کانن ارائه شده بودند، ما را شگفت‌زده کرد.

دوربین فو‌ل فریم و بدون آینه کانیکون؛ چیزی که انتظار داشتیم، چیزی که دست یافتیم و مسیری که طی کردیم

این تصویر از کنجی تاناکا، مدیر ارشد بخش تصاویر دیجیتال سونی، که به درستی پیش‌بینی کرده بود که در طول یک سال کانن و نیکون در بازار بدون آینه و فول‌فریم به سونی خواهند پیوست؛ در نمایشگاه 2018 CP+ در یوکوهاما از او گرفته شد.

پیش‌بینی ۲: کانن در مانت جدید خود، سازگار‌کننده (آداپتر)های نسبتا ساده‌ای برای لنزهای EF خواهد ساخت؛ نیکون کار سخت‌تری خواهد داشت.

در حقیقت، کانن سه سازگارکننده تولید کرد. یکی از آن‌ها سازگارکننده EF-RF ساده است و در دو سازگارکننده دیگر، به‌ترتیب، یک حلقه کنترلی و فیلترهای CPL/Vari ND درونی اضافه شده است. دو سازگارکننده جدید «ساده» محسوب نمی‌شوند. اما باتوجه به این حقیقت که EF یک مانت‌لنز تمام الکترونیکی بود، بدون شک مهندسین کانن توانستندساده‌تر عمل کنند.

در این خلال، نیکون با کار مشکل‌تری روبه‌رو شد؛ اما فراتر از انتظارات عمل کرده است. سازگارکننده FTZ با شمار زیادی از مانت‌لنز‌های سری F، از جمله لنزهای قدیمی‌تر با به‌کارگیری روزنه ماشینی، سازگاری کامل یا ناتمام دارد. قدم گذاشتن در راه پرچالش سازگاری استانداردهای ۶۰ سال پیش با پلت‌فرم جدید بدون آینه، مسیر ساده‌ای نیست؛ حتی اگر کاربران شمار زیادی از لنزهای non-AF-S با از دست دادن قابلیت اوتوفوکوس ناامید شوند.

پیش‌بینی ۳: ممکن است کانن از استاندارد ازاد مانت E سونی استفاده کند.

در ابتدا این احتمال می‌رفت که شاید نیکون هیچ انتخابی نداشته باشد. این اتفاق که نیکون در طی این مسیر افول نکرد، بسیار خوش‌حال کننده است؛ مانت Z هم عریض تر است و هم فلنج پشتی را با فاصله‌ی کم‌عمق‌تری در مقایسه با E ارائه می‌دهد که وقتی می‌خواهیم لنزهایی از مانت‌های دیگر را سازگار کنیم مزایایی دارد؛ به‌عنوان مثال، یکی از مزایای آن، این است که ویژگی بیان شده عاملی برای توسعه‌ی لنز‌های بومی Z در آینده خواهد بود.

دوربین فو‌ل فریم و بدون آینه کانیکون؛ چیزی که انتظار داشتیم، چیزی که دست یافتیم و مسیری که طی کردیم

مونت جدید Z نیکون، یک مانت درونی با قطر (دیامتر) ۵۵ میلی‌متر و یک فلنج پشتی بسیار کوتاه ۱۶ میلی‌متری را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی ۴: نه کانن و نه نیکون، با دوربین‌های بدون آینه اولیه خود، بازار حرفه‌ای را مورد حمله قرار نخواهند داد.

هیچ یک از شرکت‌ها یک مدل واقعا حرفه‌ای را در همان قالب EOS-1D X Mark II کانن یا D5 نیکون عرضه نکردند، اما دوربین Z7 نیکون تقریبا انتظارات بیشتری را برآورده می‌کند و برای برخی از عکاسان (و نه همه‌ی آن‌ها) می‌تواند جایگزین دوربین فوق‌العاده‌ی D850 نیکون شود. قابلیت اوتوفوکوس این دوربین احتمالا جایگاه Z7 نیکون را خواهد ربود. عملکرد آن به‌اندازه‌ی بهترین پیاده‌سازی‌های 3D tracking که در دوربین‌های DSLR نیکون اتفاق افتاد، بالا نیست، همچنین UX بسیار متفاوت است.

دوربین فو‌ل فریم و بدون آینه کانیکون؛ چیزی که انتظار داشتیم، چیزی که دست یافتیم و مسیری که طی کردیم

نمایش اسلات کارت یگانه‌ی دوربین EOS R کانن؛ دوربین Z7 نیکون که از رسانه‌ی XQD استفاده می‌کند، به دلیل ارائه‌ی این افزونگی محدود مشابه، مورد انتقاد قرار گرفت.

در ضمن، کانن دقیقا همان کاری را انجام داد که انتظار داشتیم انجام بدهد. دوربین EOS R کانن، علی‌رغم اشتراک یک سنسور، همان دوربین بدون آینه 5D IV ای نیست که مردم انتظار آن را داشتند، و در حقیقت، فراتر از یک محصول کلاس 6D است. اگرچه برخی ویژگی‌های یکتای دیگری هم دارد. این یک اشتباه است که فکر کنید EOS R اوج آرزوهای بدون آینه کانن است و ما کاملا انتظار داریم که در طی دو سال آینده، کانن دوربین‌های pro-oriented بیشتری را دنبال کند.

زمانی که به دوربین EOS R نگاه می‌کنیم در واقع دوربین ۳۰ ساله‌ی EOS 650 را به‌خاطر می‌آوریم؛ دوربین SLR متوسطی که با این وجود، تاثیر بزرگی در بازار مشتریان عکاسی گذاشت. اما EOS 650 دارای اسلات کارت یگانه‌ نبود! آیا می‌توانید چنین چیزی را تصور کنید؟

پیش‌بینی ۵: دوربین‌های جدید، روند آهسته‌ای در ساخت لنز‌های هسته‌ای بومی خود طی خواهند کرد و توسعه‌ی آن‌ها تا نزدیک المپیک ۲۰۲۰ توکیو طول خواهد کشید.

دوربین فو‌ل فریم و بدون آینه کانیکون؛ چیزی که انتظار داشتیم، چیزی که دست یافتیم و مسیری که طی کردیم

نقشه‌ی راه مانت Z نیکون نشان می‌دهد که این کمپانی چه خط لوله‌ای برای دو سال آینده تا سال ۲۰۲۰ دارد؛ یک سال مهم برای هر دو کمپانی کانن و نیکون، به‌لطف المپیک توکیو!

نیکون در طول نقشه‌ی راه خود که تا سال ۲۰۲۰ تکمیل می‌شود، سیستم Z را با یک طیف کوچک از لنزهایی که عالی به‌نظر می‌رسند، عرضه کرد؛ اما نه دقیقا لنزهای پرچم‌دار خود را. نقشه‌ی راه نیکون، تعداد بیشتری از شیشه‌هایی را که مهم به‌نظر می‌رسند، شامل می‌شود، البته فعلا، بیشتر از ۲۰۰ میلی‌متر نخواهند بود.

در این خلال، کانن هیچ نقشه‌ی راهی برای لنزهای خود منتشر نکرده است، البته به‌نظر می‌رسد که این کمپانی هرگز چنین موردی را منتشر نخواهد کرد. با این حال، به موازات لنزهای بسیار موثری با گشادگی‌های عریض، از جمله لنزهای ۲۸-۷۰ میلی‌متری F2 و ۵۰ میلی‌متری F1.2. از سری لنز‌های L که به‌خاطر قیمت و اندازه‌شان بی‌مانند بودند، دوربین EOS R را عرضه کرد که احتمالا این لنزها توسط شمار زیادی از عکاسان EOS R خریداری نخواهد شد.

علاوه‌بر پیش‌بینی‌های قابل احترامی که انجام شده است، اما اطلاعات زیادی هم وجود دارند که هنوز ما نمی‌دانیم. سوالات زیادی وجود دارند که علاقه داریم پاسخ آن‌ها را بدانیم. به‌عنوان مثال، کانن برای توسعه‌ی مجموعه لنزهای RF در طی ماه‌های آینده، چه برنامه‌ای دارد؟ اما چون کانن نقشه‌ی راهی برای لنزهای خود منتشر نکرده است، در رابطه با آن‌ها تنها می‌توانیم حدس بزنیم و امیدوار باشیم. همه‌ی ما مشتاق هستیم که دوربین‌های حرفه‌ای بدون آینه‌ی هر دو کمپانی کانن و نیکون را به‌درستی ببینیم تا با انواع مشابه مانند دوربین فوق سریع عکاسی ورزشی و اوتوفوکوس a9 سونی مقایسه کنیم.

ما همچنین در رابطه با مدل‌های بدون آینه APS-C این دو کمپانی نیز کنجکاو هستیم. کانن تا پیش از این یک سیستم بدون آینه APS-C داشت، اما تصمیم این کمپانی برای توسعه‌ی مانت RF به موازات استاندارد قدیمی‌تر EF-M خود، و فقدان گزینه‌ای برای سازگاری متقابل (cross-adaptation) و همچنین سلب گزینه‌ی ارتقاء smooth-ish از مشتریان موجود EF-M، جالب است.

دوربین فو‌ل فریم و بدون آینه کانیکون؛ چیزی که انتظار داشتیم، چیزی که دست یافتیم و مسیری که طی کردیم

این تصویر از گزارش کانن در رابطه با مانت جدید RF نشان می‌دهد که مانت جدید کانن چقدر با استاندارد EF موجود این کمپانی مشابهت دارد. بزرگترین تفاوت این دو مانت، فلنج پشتی بسیار کوتاه‌تر است. مانت EF-M فاصله‌ی فلنج پشتی بسیار کوتاه‌تر و دهانه‌ی دیامتر (قطر) باریکتری دارد؛ که به این معنا است که لنز‌های EF-M با RF قابل سازگاری و وفق نیستند. از سوی دیگر، دهانه‌ی بزرگ‌تر و فاصله‌ی فلنج پشتی کوچک در مانت RF، ان را قادر به پذیرش عناصر پشتی لنزها می‌سازد که در حین کاهش انحرافات نوری، می‌تواند لنز‌ها را کوچکتر نگه دارد.

البته لنز‌های EF-S کانن نمی‌توانند به دوربین‌های فول‌فریم EF DSLR قابل نصب نیستند. اما عکاسان APS-C همیشه می‌گویند که اگر لنزهای EF-S واقعا هوشمند بودند، می‌توانستند برای لنزهای EF حفظ شوند و سپس بعدها به‌صورت یکپارچه برای دوربین‌های فول‌‌فریم ارتقاء پیدا کنند. در حقیقت، عدم علاقه‌ی کانن به توسعه‌ی لنزهای جدید EF-S در طی دهه‌ی گذشته به‌عنوان یک نکته‌ی قوی به‌کار گرفته شده است که این کمپانی واقعا از مشتریان APS-C DSLR خود می‌خواهد که دقیقا همان کار را انجام بدهند. مشتریان دوربین‌های بدون آینه کانن انتخابی نخواهند داشت. آیا این انتخاب دوربین Z-mount خواهد بود یا APS-C RF؟ هیچ دلیل آشکاری وجود ندارد بر این مبنی که چرا این دو کمپانی نمی‌توانند در آینده دنباله‌ای از دوربین‌های بدون آینه RF/Z فرمت APS-C تولید کنند.

پیش‌بینی دیگری که در این راستا انجام شده است، این است که دوربین‌های بدون آینه جدید برای مانت‌های جدید و همچنین برای مونت فول‌فریم E سونی، احتمالا با لنزهای شخص ثالث دنبال خواهند شد.

دوربین فو‌ل فریم و بدون آینه کانیکون؛ چیزی که انتظار داشتیم، چیزی که دست یافتیم و مسیری که طی کردیم

لنز ۲۸-۷۵ میلی‌متری تامرون، اولین لنزهای زوم شخص ثالث بود که به‌صورت محلی برای دوربین‌های فول‌فریم بدون اینه طراحی شد و آخرین هم نخواهد بود.

با توجه به مسائل گوشه و کنار فوتوکینا، ما کاملا لنزهای بومی سیگما و E-mount تامرون را انتظار داریم، اما ممکن است که مدتی پیش از این باشد کمپانی‌های کانن و نیکون با مانت‌های Z و RF ما را غافلگیر کنند. چرا؟ به دلیل این‌که برخلاف سونی، هیچ‌کدام از این مانت‌ها آزاد نیستند. E-mount منبع ازاد نیست، برای مثال، شما نمی‌توانید همه‌ی مشخصات را از گیت‌هاب دانلود کنید؛ اما سونی اطلاعاتی را به برخی از سازندگان شخص ثالث، مانند تامرون و سیگما، ارائه می‌کند تا از آن‌ها برای توسعه‌ی لنزهای بومی E-mount استفاده کنند.

برای این‌که آن سازندگان شخص ثالث، لنزهای Z-mount و RF را ارائه کنند؛ باید این استاندارد را مهندسی معکوس کنند. کسانی که روزهای بد سال‌های ۱۹۰۰ تا نزدیک‌های سال ۲۰۰۰ را که لنزهای شخص ثالث، مخصوصا کانن، با عرضه‌ی بدنه‌های جدید دوربین‌ها در همان جریان عادی در حال توقف کار بودند، به‌خاطر می‌آورد؛ احتمالا منتظر این چشم‌انداز نبودند.

اما این موراد تنها یک اندیشه بوده و پیش‌بینی نیستند و همه‌ی آن‌ها در آینده مشخص خواهند شد. شما در رابطه با مانت‌های Z‌ نیکون و RF کانن چه اندیشه‌ای دارید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403