دیوچشمه، چشمه ای جذاب در اطراف نوشهر+ عکس


دیوچشمه، چشمه ای جذاب در اطراف نوشهر+ عکس

دیوچشمه یا چشمه ی بزرگ مکانی با نام خاص و عجیب که در شهر نوشهر در استان مازندران واقع شده است.

اتاق خبر 24:

دیوچشمه، چشمه ای که با چشم اندازهای دیدنی یکی از محبوب ترین جاذبه های اطراف نوشهر و کجور را شکل داده است. شمال ایران ویترینی از جاذبه های طبیعی ست: دریا، جنگل، آبشار، چشمه، دریاچه و … اینجا را به بهشتی برای طبیعت گردی تبدیل کرده است. در گوشه ای از منطقه شمالی ایران، چشمه ای زلال و شفاف در دامنه کوه های البرز جای دارد.

دیوچشمه، چشمه ای جذاب در اطراف نوشهر+ عکس

کافیست ۵۰ کیلومتری از نوشهر دور شوید تا با دیدن چشمه ای جذاب زلال غافلگیر شوید. این چشمه زیبا و پرجاذبه به دلیل آب بسیار زیاد و زلال اهالی منطقه را به خود جذب کرده است. فقط مقداری از این آب را بنوشید تا ببینید چطور خستگی راه از تن تان بیرون می رود و روح و روان تان باصفا و تازه می شود. در اطراف چشمه، فضای سبزی مثال زدنی چشم ها را می نوازد و اینجا را به جایی عالی برای طبیعت گردی و استراحت تبدیل می کند پس بی جهت نیست که گردشگران زیادی در تمام فصل های سال برای لذت بردن از این چشمه و طبیعت اطرافش خود را به این منطقه می رسانند.

جاذبه های نوشهر
در اینجا انواع گونه های درخت و درختچه ها، بهشتی بی بدیل را خلق کرده و چیزی که جذابیت این چشمه را بیشتر کرده این است که آب آن در تابستان خنک تر از زمستان می باشد. در این منطقه استراحتگاهی در دست ساخت است تا مسافران بتوانند مدتی را در آنجا استراحت کنند. چشمه به اندازه ی حدود ۱۰۰ متر سنگچین شده و آب سمت توربینی می رود و آن را به حرکت وا می دارد که تماشای این منظره به یادماندنی و جالب است.
این چشمه نه فقط جاذبه ای طبیعی ست که روح و روان را تازه می کند بلکه از آب آن برای کشاورزی و پرورش ماهی هم استفاده می شود. در هر ثانیه بین ۱۸۶ تا ۲۷۰ لیتر آب از این چشمه خارج می شود و آب آن توسط رودخانه اواز با رودخانه چالوس ترکیب و در نهایت هم وارد دریای خزر می شود.
دیوچشمه، چشمه ای جذاب در اطراف نوشهر+ عکس
دیوچشمه در نوشهر
چشمه نیم متر عمق، ۵ متر طول و ۳ متر عرض دارد و مقداری پایین تر از محل جوشش آن سنگفرشی نقش دار و جذاب به شکل پلکانی دیده می شود که نمای جذابی را به چشمه داده است. حجم زیاد آب و گوارا و زلال بودن آن باعث شده که این چشمه از دیرباز به دیوچشمه یا چشمه بزرگ معروف شود. از طرفی آب چشمه از یک دهانه سنگی به بیرون می آید، دهانه ای که به مانند دهان یک دیو باز شده اما از آن آب زلال و گوارایی جوشیده می شود.
با اینکه این چشمه جذابیت زیادی دارد و هر سال گردشگران زیادی برای تفریح راهی این منطقه می شوند اما اینجا امکانات رفاهی مناسبی ندارد. فاصله ی کم این چشمه تا شهرهای نوشهر و چالوس و همینطور نزدیکی اش به روستای کندلوس این چشمه را به جاذبه ای پرطرفدار تبدیل کرده است. بر طبق نظر اهالی جاده ی اصلی تا چشمه کمتر از ۱۰۰ متر فاصله دارد اما دره ای در بین آن ها قرار دارد که باید برای آن پلی ساخته شود.
سفر به نوشهر
تعدادی از زوج های جوان کجوری برای شروع زندگی خود به دیو چشمه می روند تا با نوشیدن آب گوارای آن زندگی باطراوتی را برای خود رقم بزنند. گردشگران زیادی در اطراف این چشمه عکس های زیبا می اندازند تا خاطره تفریح در این جاذبه را به یادماندنی و همیشگی کنند. آب و هوای این چشمه به خصوص در فصل های بهار و تابستان عالی ست، می توانید صبح زود را برای رفتن به این چشمه انتخاب کنید تا بتوانید چند ساعتی را در میان طبیعت بکر و با طراوت این منطقه بگذرانید و روح تان را تازه کنید. با اینکه این چشمه جذابیت های زیادی دارد اما در اطراف آن امکانات زیادی به چشم نمی خورد و به تازگی سیستم آب و برق و سرویس بهداشتی به این منطقه اضافه شده است.
چگونه به دیوچشمه برویم؟
دیوچشمه، چشمه ای جذاب در اطراف نوشهر+ عکس
برای بازدید از دیوچشمه باید به نوشهر بروید، شهری که از شمال به دریای خزر، از جنوب به کوه های البرز، از شرق به شهرستان نور و از غرب به چالوس منتهی می شود. دیوچشمه در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر در قسمت کوهستانی و ییلاقی کجور واقع شده است. نوشهر دارای دو بخش مرکزی و کجور است. دیوچشمه در مسیر روستای کجور قرار گرفته و برای بازدید از آن باید پس از گذر از شهر چالوس به جاده کندوان وارد شوید تا به دوراهی کجور برسید. با گذشتن از پل رودخانه چالوس وارد جاده آسفالته کجور می شوید و بعد از ۲۴ کیلومتر چشمه را در میان چشم اندازهایی سرسبز می بینید.
نوشهر به جز دیوچشمه جاذبه های دیگری هم دارد که اینجا را به یکی از محبوب ترین شهرهای شمالی تبدیل کرده است؛ باغ گیاهشناسی، دریاچه خضرنبی، روستای کجور، روستای کندلوس، بازار روز نوشهر، پارک جنگلی سی سنگان، غار چلک و … از دیگر جاذبه های این شهر رویایی ست که گردشگران زیادی در سفر به این شهر از آن ها دیدن می کنند.
منبع: الی گشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا