استادان معارف خود را در چارچوب سرفصل دروس محصور نکنند


استادان معارف خود را در چارچوب سرفصل دروس محصور نکنند

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدرسان معارف اسلامی خودشان را در چارچوب بسته سرفصل و طرح درس که از بالا دیکته شده، محصور نکنند.

حجت‌الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره توجه به سیره امام در دانشگاه اظهار کرد: قوام دانشگاه اسلامی به این است که در آن نشر علوم انسانی بر پایه اسلام باشد یعنی همان دغدغه‌ای که امام راحل و مقام معظم رهبری داشته‌اند.

وی افزود: البته به‌صورت خاص در کتب و حوزه‌های مختلف به سیره عملی و علمی حضرت امام(ره) توجه می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی درباره افزایش شور و نشاط فرهنگی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: در دانشگاه دو عرصه اساسی وجود دارد. یک عرصه علمی که غالباً با محوریت علوم انسانی اسلامی است و می‌تواند بر نشاط علمی انقلابی کمک شایانی کند. از مجاری این علوم می‌توان به شبهات پاسخ داد.

خیری ادامه داد: عرصه دیگر عرصه هویتی است که تحت عنوان سبک زندگی اسلامی مطرح می‌شود. برنامه‌هایی که در قالب اشاعه فرهنگ انقلابی، استفاده از فرصت‌های مناسبت‌ها، جهت‌دادن به تشکل‌های دانشجویی، هیأت‌های مذهبی، هیأت‌های علمی، راهیان نور، اعتکاف و... انجام می‌شود در حقیقت نشاط هویتی تولید می‌کند. در عین حال که فرصتی برای توسعه زمینه‌های علمی و دانشی بینشی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در واقع خود را مخاطب مطالبات مقام معظم رهبری می‌‌داند. در یک سال اخیر کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاه آزاد تأسیس شد؛ همچنین بخشنامه کمیته دستگاهی استان‌ها تدوین و ابلاغ شد. جلسات استانی برای آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی به‌صورت مداوم برگزار می‌شود تا به مطالعات علمی واحدها جهت دهد در عین حال که انگیزش‌زا است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی می‌تواند در نشاط دانشجویان مؤثر باشد گفت: دانشجویان می‌توانند در دانشگاه حتی در مورد اساسی‌ترین موضوعات دینی، اعتقادی و انقلابی در فضای آزاد بحث کنند. دانشگاه این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

خیری با تأکید براینکه دروس معارف اسلامی مجرایی برای رفع شبهه است افزود: فلسفه وجودی دروس معارف اسلامی با دروس دیگر متفاوت است لذا طبق دستور ریاست دانشگاه آزاد بناست که این دروس زیر نظر معاونت فرهنگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: دروس معارف بهانه‌ای است برای بالا بردن سطح علوم دینی و تبیین دین در دانشگاه و همچنین مجرایی برای پاسخگویی به شبهات است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشجویانی که در فضای مجازی و موقعیت‌های مختلف مورد هجمه‌های هویتی هستند، دروس معارف می‌تواند این نشاط را ایجاد کرده و پاسخگوی شبهات باشد.

خیری گفت: مدرسین معارف اسلامی خودشان را در چارچوب بسته سرفصل و طرح درس که از بالا دیکته شده است، محصور نکنند. مناطق مختلف شاید موضوعات و اقتضائات متفاوتی داشته باشند و باید طبق این اقتضائات عمل شود.

انتهای پیام/4007

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش