مخفی کردن آمار بالای تلفات نیروهای دولتی افغانستان


مخفی کردن آمار بالای تلفات نیروهای دولتی افغانستان

روزنامه نیویورک تایمز نوشت آمار تلفات نیروهای افغان در درگیری های این کشور آنقدر بالاست که آن را مخفی نگه می دارند.

مخفی کردن آمار بالای تلفات نیروهای دولتی افغانستانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، روزنامه نیویورک تایمز نوشت آمار تلفات نیروهای افغان در درگیری های این کشور آنقدر بالاست که آن را مخفی نگه می دارند.
این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم ران نوردلند نوشت: شورشیان طالبان در سال 2016 تعداد زیادی از نیروهای امنیتی افغان را کشتند. آمار این تلفات در آن سال به طور میانگین 22 نفر در روز بود و یک سال پس از آن دولت های افغانستان و آمریکا تصمیم گرفتند آمار تلفات را مخفی نگه دارند.
اکنون وضع بسیار بدتر شده است. تلفات روزانه در میان سربازان افغان و نیروهای پلیس بیش از دو برابر هفته گذشته بود و به حدود 57 نفر در روز رسید.
با گذشت 17 سال از زمان حمله نظامی آمریکا به افغانستان، طالبان تحرک بیشتری یافته و مناطقی را تصرف کرده و تعداد بی سابقه ای از نیروهای امنیتی افغان را کشته است.
هفته گذشته به ویژه هفته بدی بود و به گفته دیپلمات ها، بیش از 400 نفر در درگیری های افغانستان کشته شدند. اما حتی تعداد میانگین در ماههای اخیر - به گفته مقامات ارشد افغان از 30 تا 40 نفر در روز - بیانگر افزایش چشمگیر آمار تلفات در مقایسه با دو سال قبل است و به نظر می رسد این روند در کشوری که طی چند دهه جنگ خرد شده است، قابل دوام نباشد.
تلفات روزافزون موجب شده است جذب سربازان جدید بیش از هر زمانی مهم تر و در عین حال دشوارتر شود. عبدالقدوس رئیس مرکز جذب نیروی ارتش افغانستان در استان هلمند در جنوب این کشور که صحنه بدترین درگیری ها بوده است، گفت در بیشتر روزها فقط دو یا سه نفر متقاضی وجود دارد.
وی گفت: "گاهی اوقات ما برای چند هفته هیچ نیروی جدیدی جذب نمی کنیم. مردم دیگر نمی خواهند به ارتش ملحق شوند چون تلفات بسیار بالاست."
مسئله فقط تلفات نیست، مسئله همچنین این است که بن بست میان طالبان و نیروهای دولتی به نفع شورشیان در حال تغییر است. طالبان در طول امسال ابتکار عمل را در برابر نیروهای دولتی که پراکنده هستند و موضع دفاعی گرفته اند، در دست داشته است. نیروهای امنیتی طبق گزارش ها بارها مجبور شده اند از نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان برای نجات خود تقاضای کمک کنند.
در یک جنگ فرسایشی، توازن قوا به نفع طالبان است که به نظر می رسد هیچ مشکلی برای جذب نیروهای جدید ندارد.
افزایش تلفات نیروهای دولتی و پیروزی های طالبان در جبهه های جنگ، روحیه و اعتماد افغان ها را به دولت تضعیف و چشم انداز صلح را حتی دورتر کرده است.
با گذشت 17 سال از حمله نظامی آمریکا به افغانستان، پیشرفت نظامی و اجتماعی بدتر از چیزی است که مقامات آمریکایی به آن اذعان کرده اند.
عبدالحی نعمتی، فرماندار ولایت بغلان در دفتر کار خود در پل خمری گفت: "طالبان صلح نمی خواهند چون فکر می کنند می توانند در این جنگ پیروز شوند. اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، آنها پیروز خواهند شد."

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید