علائم سرطان تخمدان | نشانه های پنهان سرطان تخمدان


علائم سرطان تخمدان | نشانه های پنهان سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان : نشانه های سرطان تخمدان چیست ؟ چگونه سرطان تخمدان را درمان و یا از آن پیشگیری کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره علائم بیماریها ، نشانه های سرطان تخمدان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     علائم سرطان تخمدان پیشرفته     نشانه‌های ظریف سرطان تخمدان … نوشته علائم سرطان تخمدان | نشانه های پنهان سرطان تخمدان اولین بار در...

علائم بیماریها ، نشانه های سرطان تخمدان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

علائم سرطان تخمدان | نشانه های پنهان سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان پیشرفته

نشانه‌های ظریف سرطان تخمدان که شاید نادیده گرفته شوند

علائم شایع سرطان تخمدان غیر اختصاصی هستند، به این معنی که پزشکان یا بیماران اغلب آنها را با مشکلات دیگر پیوند می دهند.

سرطان تخمدان به عنوان یک قاتل خاموش شهرت یافته است زیرا می تواند بدون این که موجب بروز نشانه یا علائمی خاصی شود، رشد کرده و به مرحله پیشرفته و مرگبار برسد.

اما دکتر جولین شینک رئیس بخش آنکولوژی گاینوکولوژی در مراکز درمان سرطان آمریکا، این شهرت را نادرست می داند زیرا بسیاری از بانوان مبتلا به سرطان تخمدان علائمی داشته اند. بسیاری از این بانوان با فردی درباره علائم خود صحبت کرده و به طور معمول نادیده گرفته شده اند.

مشکل این است که علائم شایع سرطان تخمدان غیر اختصاصی هستند، به این معنی که پزشکان یا بیماران اغلب آنها را با مشکلات دیگر پیوند می دهند.

بر همین اساس است که فراگیری و هوشیاری درباره نشانه های هشدار دهنده بیماری برای بانوان، به ویژه آنهایی که با عوامل خطرآفرین سرطان تخمدان مواجه هستند، اهمیت دارد.

بیشتر نشانه های شایع می توانند غیر اختصاصی به نظر برسند

بنابر گزارش انجمن سرطان آمریکا، شایع‌ترین علائم سرطان تخمدان شامل بزرگ شدن اندازه شکم، درد، تغییرات ادراری، و احساس سیری سریع می شوند.

یکی از مهم‌ترین علائم ابتلا به سرطان تخمدان افرایش اندازه شکم است که به سرعت رخ می دهد. برخی افراد نفخ را نیز به عنوان یک نشانه توصیف می کنند.

درد پایدار و غیر قابل توضیح می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان های مختلف باشد. سرطان تخمدان نیز می تواند موجب درد در ناحیه شکم شود.

تکرر ادرار (دفع ادرار بیشتر از حالت عادی) یا احساس نیاز مداوم به دفع ادرار نیز می توانند نشانه ای از ابتلا به این بیماری باشند.

احساس سیری پس از خوردن مقدار کمی غذا نیز می تواند از نشانه های ابتلا به سرطان تخمدان باشد. این شرایط اغلب نشانه ای از سرطان تخمدان نسبتا پیشرفته است.

به راحتی می توان متوجه شد که چرا این علائم به عنوان غیر اختصاصی توصیف می شوند. آنها می توانند به واسطه شرایط غیر سرطانی نیز شکل بگیرند. در حقیقت، به گفته انجمن سرطان آمریکا، احتمال این که آنها به واسطه شرایطی غیر سرطانی شکل گرفته باشند بیشتر است.

علائم احتمالی دیگر ابتلا به سرطان تخمدان

انجمن سرطان آمریکا علائم دیگر شامل خستگی، یبوست، ناراحتی معده، کمر درد، و احساس درد هنگام رابطه جنسی را نیز در فهرست علائم احتمالی سرطان تخمدان قرار داده است.

همچنین، سرطان تخمدان می تواند موجب تغییراتی در دوره های قاعدگی شود. اما این شرایط کمتر شایع است زیرا بیشتر افرادی که به سرطان تخمدان مبتلا می شوند در دوره پیش یا پس از یائسگی قرار دارند و قاعدگی های منظم در آنها متوقف شده است. حتی برای بانوانی که در دوره پیش از یائسگی قرار دارند، سرطان تخمدان ممکن است موجب توقف قاعدگی نشود.

به گفته دکتر شینک، تخمدان ها اندام های جالب توجه ای هستند و در برخی بانوان حتی در صورت سرطانی شدن یکی از آنها همچنان دوره های قاعدگی ادامه می یابند.

علائم سرطان تخمدان جدید و پایدار هستند

علائم واقعی سرطان تخمدان دارای دو ویژگی کلیدی هستند: آنها جدید هستند و از بین نمی روند.

همچنین، سرطان تخمدان احتمالا موجب بروز بیش از یک نشانه خواهد شد. پژوهش های اولیه درباره علائم سرطان تخمدان نشان داده اند که بیشتر بیماران دارای دو یا تعداد بیشتری نشانه مرتبط با بیماری بوده اند.

اگر با دو یا تعداد بیشتری از علائم غیر اختصاصی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، مواجه هستید و آنها به تازگی شکل گرفته و طی گذشت چند هفته نیز از بین نمی روند، زنگ هشدار باید برای شما به صدا درآید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بیش از دو هفته ادامه داشتند به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر مشکلات شکمی با بیماری های ویروسی مرتبط هستند و در کمتر از یک هفته بهبود می یابند. از این رو، اگر با مواردی پایدار که بیش از دو هفته ادامه داشته اند مواجه هستید باید به پزشک مراجعه کنید.

از این که به پزشک خود بگوید نگران سرطان تخمدان هستید هراس نداشته باشید.

علائم سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان یکی از کابوس‌های زنان در سراسر جهان است. آمارها نشان می‌دهد این سرطان پنجمین سرطان شایع زنان در سراسر جهان است. در آمریکای‌شمالی حدود ۲۳هزار زن مبتلا به سرطان تخمدان زندگی می‌کنند که در مراحل مختلف درمان هستند. برخی آمارها نشان می‌دهد در برخی نقاط جهان از جمله در آسیای جنوب شرقی یک زن از هر ۳۰ زن به این سرطان مبتلا می‌شود.

علائم سرطان تخمدان | نشانه های پنهان سرطان تخمدان

علائم عود سرطان تخمدان

اما آمار سازمان بهداشت جهانی نشانگر این است که یک زن از بین هر ۵۵ زن در جهان مبتلا به این بیماری در مقطعی از زندگی‌اش می‌شود. به طور معمول این سرطان بیماری‌ای است که زنان بالای ۵۰سال را درگیر می‌کند.

خطرناک‌ترها و کم‌خطرها

چندین نوع از سرطان‌های تخمدان وجود دارد؛ از جمله سرطان اپی‌تلیال، سرطان بوردرلاین و سرطان سلول‌های زاینده. شایع‌ترین نوع، سرطان سلول‌های اپی‌تلیال یا سلول‌های پوشش‌دهنده تخمدان‌هاست و حدود ۸۰ تا ۹۰درصد سرطان‌های تخمدان از این نوع هستند.

سرطان‌های بوردرلاین یا سرطان سلول‌های بنیادین سرطان‌های نسبتا خوش‌خیم‌تر و کم‌خطرتری هستند که با یک جراحی کوچک قابل درمانند. سرطان سلول‌های زاینده یا جرم سل تخمدان هم بین ۵ تا ۱۰درصد سرطان‌های این عضو است و در سلول‌هایی که در آینده به تخمک بدل می‌شوند، رخ می‌دهد.

آنهایی که فرزند ندارند بیشتر در خطر هستند

اما عوامل خطر و نکاتی که ممکن است احتمال سرطان را در زنان بالاتر ببرد چیست؟ به طور کلی می‌توان چند عامل خطر اصلی را در این مورد ذکر کرد:

۱- نداشتن فرزند و باردار نشدن، دخترانی که ازدواج نمی‌کنند یا پس از ازدواج باردار نمی‌شوند بیشتر درمعرض ابتلا به این بیماری هستند.

۲- هرقدر سن بالاتر رود احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود. عموما این سرطان زنان بالای ۵۰ سال را به‌خود درگیر می‌کند و بیشترین افراد مبتلا بین ۵۵ تا ۶۰ سال را دارند.

۳- داشتن سابقه ابتلا به سرطان تخمدان در یکی از افراد نزدیک خانواده از مهم‌ترین فاکتورهای ابتلا به این بیماری است. مطالعات همچنین نشان داده ابتلای نزدیکان فرد به سرطان‌‌های روده بزرگ، رکتوم، رحم یا سرطان سینه هم احتمال ابتلای فرد به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.

۴- زنانی که برای برطرف کردن علائم دوران یائسگی تحت هورمون درمانی قرار می‌گیرند و برای آنها داروهای هورمونی صرفا استروژنی تجویز می‌شود، اگر برای ۱۰سال این هورمون‌ها را دریافت کنند احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد.

۵- برخی تحقیقات نشان داده، داروهای تحریک‌‌کننده تخمدان‌ها که برای استفاده‌کنندگان از شیوه درمان ناباروری IVF تجویز می‌شود، احتمال بروز سرطان تخمدان از نوع بوردرلاین را افزایش می‌دهد.

۶- زنانی که به بیماری آندومتریوز مبتلا هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

۷- زنان با اضافه‌وزن زیاد و دارای BMI بالای ۳۰ هم احتمال ابتلای بیشتری دارند.

۸- زنان پاکستانی، نروژی، ایسلندی، لهستانی و هلندی بالاترین درصد مبتلایان به این بیماری را تشکیل می‌دهند.

این دو بیماری را از هم تشخیص دهید

در مورد همه سرطان‌ها باید علائم اولیه و نشانه‌های اولیه بیماری را شناخت تا بتوان در صورت ابتلا به آن سرطان، تشخیص زودرس و درمان کامل‌تری داشت. در مورد سرطان تخمدان هم علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که باید آنها را بشناسید.

دکتر ژانت موسلین، پزشک متخصص زنان در بیمارستان شیکاگو سنتر می‌گوید: «یک نکته بسیار مهم در مورد علائم سرطان تخمدان وجود دارد، آن هم این است که اگر زنی علائمی مشابه بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر TBS را برای اولین‌بار در سن بالاتر از ۵۰ سال تجربه کند باید به احتمال ابتلا به سرطان تخمدان هم فکر کند و از این لحاظ هم مورد بررسی پزشکان متخصص قرار بگیرد.»

علائمی که می‌توان آنها را علائم احتمالی اولیه سرطان تخمدان دانست عبارتند از:

۱- افزایش ناگهانی سایز شکم و علائم شبیه به نفخ شکم

۲- درد دائمی و گنگ در ناحیه شکم و زیر شکم

۳- سیر شدن پس از خوردن مقدار بسیار کم غذا

۴- مشکل در بلع غذا

۵- علائم ادراری از جمله احساس فوریت و تکرر ادرار

۶- تغییر در شیوه معمول دفع

۷- درد پشت به همراه احساس خستگی عمومی

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است علائمی که مشابه علائم بیماری IBS هستند اگر ناشی از سرطان تخمدان باشند همیشه حاضر و پایدارند در حالی که علائم IBS به صورت مقطعی ظاهر می‌شود.

اگر فرزند می‌خواهید

درمان اصلی سرطان تخمدان جراحی است البته جراحی برای برداشتن کانسر یا تخمدان‌ها ممکن است با درمان تکمیلی به صورت رادیوتراپی همراه شود. اگر پزشکان به باقی ماندن سلول‌های سرطانی در محل یا مجاورت آن شک داشته باشند برای بیمار درخواست رادیوتراپی می‌کنند.

گاهی هم ممکن است پزشکان برای بیمار درخواست شیمی‌درمانی کنند که شیمی‌درمانی یا از راه تجویز دهانی یا به‌وسیله تزریق وریدی یا از راه گذاشتن لوله کوچکی در شکم فرد بیمار انجام می‌شود.

یکی از نکات اصلی در انتخاب شیوه درمان تمایل بیمار به داشتن فرزند پس از بیماری است. در صورتی که فرد بخواهد صاحب فرزند شود پزشکان باید به احتمال درمان او بدون برداشتن تخمدان‌هایش فکر کنند البته عامل اصلی در تصمیم‌گیری در این مورد مرحله و میزان پیشرفت سرطان است.

در واقع در زنان جوانی که در مرحله ابتدایی سرطانشان تشخیص داده شده‌ است می‌توان با حفظ تخمدان به خارج کردن سرطان فکر کرد. پس از جراحی برداشتن سرطان تخمدان فرد ممکن است همچنان احساس درد شکمی داشته باشد که برای او به مدت چند هفته داروهای مسکن تجویز می‌شود. احساس برگشتن به حالت طبیعی و وضعیت طبیعی بدن ممکن است تا چند هفته پس از انجام این جراحی وجود نداشته باشد.

علائم سرطان تخمدان | نشانه های پنهان سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان ها

علائم سرطان تخمدان | نشانه های پنهان سرطان تخمدان

منبع: asriran.com / مجله سیب سبز/ بیتوته

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟