غوغای حاضران، حسرت غائبان


غوغای حاضران، حسرت غائبان

کربلا- ایرنا- اینجا کربلاست، شب تاسوعا، میلیون ها عاشق شیدا گردهم آمده اند تا در بین الحرمین سر بر زانوی غم بگذارند و در سوگ کربلائیان بگریند.

امشب در نهمین شب ماه محرم الحرام 1440 میلیون ها عراقی، ایرانی، هندی، پاکستانی، عمانی، کویتی، افغان، بحرینی و سایر نقاط جهان آمده اند تا به وحدت برسند و همه کربلائی شوند و چند شبی را در حال و هوای کربلا تنفس کنند.
امشب در کربلا غوغاست، شور و غوغای عاشقان و عزادران. هیات های عزاداری از نقاط مختلف کربلا درکنار هیات هایی از دیگر کشورها هر یک با شکل و شمایل و آداب و سنت های محلی و ملی خاص خود و سبک های عزاداری متنوع، یکی پس از دیگری ابتدا وارد حرم حضرت عباس (ع) می شوند و پس از زیارت و کسب اذن از آن حضرت، بین الحرمین را سینه زنان و مویه کنان طی می کنند تا وارد حرم اباعبدالله الحسین سالار شهیدان شوند.
امشب در کربلا، دسته های عزادار گاه با طبل و سنج و حمل پرچم های سبز علوی و سرخ و سیاه حسینی در حرکاتی هماهنگ و شورانگیز، نوحه و مقتل می خوانند و حال و هوای بین الحرمین را بازهم عاشق تر می کنند.
امشب در کربلا جای سوزن انداختن نیست، هزاران ایرانی نیز آمده اند تا در کنار برادران عراقی و غیر عراقی خود از کشورهای مختلف، یک نوا اباالفضل را صدا بزنند و وفاداری او را به یاد بیاورند و بر مظلومیتش بگریند.
امشب در کربلا، سیاهی شب با نورهای سرخی که به نشانه سرخی شهادت از در و دیوار می تابد، غم دل را دو چندان می کند، در آن گوشه کودکی مرثیه می خواند و اطرافیان بر سر و سینه می زنند و اشک می ریزند، آن طرف جوانی مشک به دوش با صدای گرفته عزاداران را دعوت می کند به یاد لب های تشنه اباالفضل آب بنوشند، طرف دیگر، زائری ایرانی روی آسفالت خیابان همجوار بین الحرمین نشسته، نوحه ای محلی را از گوشی خود می شنود و زار زار می گیرد، صدای زجه های او آنقدر بلند و حالتش آنقدر غمبار است که رهگذران را میخکوب کرده تا همراه او اشک بریزند حتی بدون آنکه زبان و معنای آن نوحه را بدانند.
امشب در کربلا شاید جای همه آنها که دل در گروه حسین و مرام و آزادگی او دارند خالی باشد اما یادشان فراموش نیست، اینجا همه به یاد دوستان و عزیزانشان هستند و آنها را یاد می کنند و جایشان را روی فرش سرخ رنگ بین الحرمین سبز می کنند.
امشب در کربلا غوغاست، غوغای تاسوعائیان، غوغای عاشقان، غوغای خادمان، غوغای حاضران، غوغای غائبان، امشب شب تاسوعاست، نه فقط کربلا بلکه جای جای این کره خاکی هر جا دلداده و عارفی حسینی هست، غوغا برپا می شود. امشب شب تاسوعاست.
گزارش خبرنگاران ایرنا از کربلا در شب تاسوعای حسینی همچنین حاکی است از عصر روز سه شنبه موکب های مختلف بویژه از نقاط مختلف کربلا با حضور در حرم مطهر حضرت ابوالفضل عباس، برنامه های ویژه ای را اجرا کردند.
برنامه نمادین تیر خوردن حضرت علی اصغر و خطبه خواندن امام حسین (ع) از جمله بخشی از مراسم های امروز بود که شور خاصی را میان زائران ایجاد کرد و آنها با لبیک یا حسین، مراتب ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان می دادند.
عزاداری زائران اردبیلی در صحن حرم مطهر حضرت عباس (ع) نیز گوشه دیگری از شور حسینی عاشقان اهل بیت (ع) در شب نهمین روز ماه محرم بود.
برخی هیات های کربلایی نیز کشتی های چراغانی شده ای را بعنوان نماد سفینه نجات امام حسین (ع) با خود حمل می کردند و گاه آن را در حرکتی دوار به گردش در می آوردند و می چرخانند.
هیات های پاکستانی و هندی با سبک خاص عزاداری، سینه زنی و نوحه خوانی خود جلوه خاصی به مراسم امشب داده اند.

امسال برای نخستین بار با هماهنگی عتبه های حسینی و عباسی و نیروهای امنیتی، از ورود گروههای که موجب وهن تشیع می شوند از جمله زنجیرزنان خشن (زنجیر تیغ دار) به محوطه بین الحرمین و اطراف حرم های مطهر امام حسین و حضرت عباس (ع) جلوگیری شد.
امشب در کربلا خادمان زائران نیز غوغا کردند، خرد و کلان و زن و مرد و عراقی و غیر عراقی همه و همه کمر همت بسته اند و هر چه داشتند در طبق های کرم و اخلاص گذاشتند تا از زائران پذیرایی کنند.
صدها موکب در مسیرهای منتهی به حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) در شهر کربلا دائر شده است و کار پذیرایی از زائران را انجام می دهند.
امسال با آن که گمان می رفت بدلایل اقتصادی شاهد کاهش قابل توجه زائران ایرانی در کربلا باشیم، اما جای جای این سرزمین مقدس امروز و امشب شاهد حضور گسترده ایرانیان بود و پیش بینی می شود تا فردا شب و روز عاشورا بیش از 30 هزار زائر ایرانی وارد کربلا شوند.
در نجف اشرف نیز، صدها هزار عاشق دلداده در شب تاسوعا به حرم مطهر امام علی (ع) آمدند تا با نوای لبیک یا علی با امیر مومنان تجدید پیمان کنند و در کنار علی برای شهدای کربلا اشک بریزند.
در کاظمین و سامرا نیز شور و غوغا برپاست و زائران در قالب گروه ها و دسته ها و هیات های عزادار و سینه زن وارد حرم می شوند و ضمن عرض تسلیت، به سر و سینه می زنند و عزاداری می کنند.
درعین حال بدلیل شرایط امنیتی درعراق، آیین های دینی در این کشور هر ساله با تدابیر شدید و اجرای طرح های ویژه امنیتی برگزار می شود تا امنیت زائران میلیونی عاشورا، اربعین و سایر مناسبت های دینی حفظ شود. برای ایام عاشورای امسال نیز طرح های ویژه امنیتی در نظر گرفته شده است.
ژنرال 'علی ابراهیم الدبعون' فرمانده ستاد عملیات الرافدین روز سه شنبه از مشارکت 60 هزار نیروی انتظامی و امنیتی برای تامین امنیت مراسم عاشورا در استان های ذی قار، میسان، واسط و مثنی خبر داد.
'عقیل المسعودی' رئیس کمیسیون امنیت شورای استان کربلا نیز از انجام تمامی مقدمات لازم امنیتی و خدماتی در کربلای معلا برای حضور میلیونی زائران و عاشقان اهل بیت (ع) در روز عاشورا خبر داد.
وی گفت: نقاط ضعف و برخی خلاهای طرح امنیتی سال قبل بررسی و امسال برطرف شده است تا در عین حالی که خیابان های کمتری در کربلا بدلایل امنیتی بسته شود، سطح امنیت افزایش زائران و مراقد مقدسه افزایش یابد.
خاورم*11*380**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟