سلامت خواب نوزاد و کودک نوپا


سلامت خواب نوزاد و کودک نوپا

خواب نوزاد می تواند یک زمان سرشار از آرامش برای شما و نوزادتان باشد- اما فرایند خوابانیدن نوزاد در طول روز می تواند کاملا برعکس باشد. اصول اولیه خواب نوزادان را بدانید. برای نوزادان تازه متولد شده مدتی زمان می برد تا برنامه خواب منظمی داشته باشند. در طول ماه اول، نوزادان معمولا می خوابند و بیدار می شوند، با دوره هایی نسبتا مساوی بین خواب و شیر...

خواب نوزاد می تواند یک زمان سرشار از آرامش برای شما و نوزادتان باشد- اما فرایند خوابانیدن نوزاد در طول روز می تواند کاملا برعکس باشد.

اصول اولیه خواب نوزادان را بدانید.

برای نوزادان تازه متولد شده مدتی زمان می برد تا برنامه خواب منظمی داشته باشند. در طول ماه اول، نوزادان معمولا می خوابند و بیدار می شوند، با دوره هایی نسبتا مساوی بین خواب و شیر خوردن. همین که نوزادان بزرگ تر می شوند، زمان خواب نوزاد معمولا طولانی تر شده و قابل پیش بینی تر می شود. به عنوان مثال:

سنین ۴ ماهگی تا یک سالگی. بعد از دوره تولد، نوزاد شما به احتمال زیاد حداقل ۲ بار در روز می خوابند- یک بار در صبح و یکبار در اوایل بعد از ظهر. برخی از نوزادان همچنین به خواب آخر عصر نیز نیاز دارند. بسیاری از کودکان در مجموع ۳ ساعت و یا بیشتر در طول روز می خوابند. سنین یک سالگی و بیشتر. در این سنین نوزاد شما به احتمال زیاد خواب صبح را نخواهد داشت و تنها خواب بعد از ظهر اغلب به مدت دو یا سه ساعت خواهد داشت. در طول این گذار، زمان چرت کودک و خواب را نیم ساعت افزایش دهید تا بتواند سازگار شود. اغلب کودکان به چرت بعد از ظهر تا سنین سه تا پنج سالگی، ادامه می دهند.

با این حال، به یاد داشته باشید که هر نوزادی متفاوت است و برنامه خواب نوزاد می تواند به طرز قابل توجهی متنوع باشد.

بیشتر بخوانید:

بهداشت خواب نوزادان

تنظیم خواب روزانه نوزادان و نوپایان

برای سهولت بخشی به زمان خواب نوزاد:

خلق و خوی نوزاد را تنظیم کنید. یک محیط تاریک، خنک و بی سر و صدا می تواند به تشویق نوزاد به خواب کمک کند. نوزاد را خواب آلوده اما در حالت بیدار به رختخواب بگذارید. پلک های در حال افتادن، مالیدن چشم ها و گیجی می تواند نشانه هایی از این باشد که نوزاد خسته است. هر چه بیشتر منتظر بمانید همانقدر ممکن است نوزاد خسته تر و گیج تر شود- و به همان اندازه ممکن است به خواب رفتن برای او سخت باشد. از نگهداشتن، تکان دادن و یا شیر دادن به کودک برای خوابانیدن او اجتناب کنید. نهایتا این ممکن است تنها راهی باشد که نوزاد را قادر به خواب رفتن می کند. اگر نوزاد شما تمایل به خواب رفتن در آغوش شما بعد از شیر خوردن دارد، درست بعد از آن کاری را به آرامی انجام دهید- مانند عوض کردن پوشک و یا خواندن یک داستان کوتاه. مراقب باشید. نوزاد را برای خواب به پشت او بخوابانید و تختخواب و یا زیرپتوی او و دیگر اشیاء نرم او را تمیز کنید. مداومت داشته باشید. نوزاد شمات بیشتر روز را خواهد خوابید اگر او این خواب را درست در همان زمان هر دفعه در روز داشته باشد و تقریبا به همان میزان زمان باشد. البته موارد استثنائی اجتناب ناپذیر هستند و به نوزاد شما آسیب نمی رسانند.

این برای نوزادان رایج است که زمانی که آنها را برای خواب پایین می گذارید، اغلب آنها اگر برای چند دقیقه تنها گذاشته شوند خودشان آرام می گیرند. اگر گریه بیش از چند دقیقه طول کشید، نوزاد را چک کنید و کلمات آرام بخش به او بگویید. سپس به او زمانی برای آرام گرفتن بدهید.

اگر کودک شما بلافاصله بعد از اینکه برای خواب او را پایین می گذارید، بیدار می شود و خودش را خیس نکرده، و یا گرسنه و یا مریض نیست، سعی کنید صبور باشید و او را به خود آرام بخشی تشویق کنید. ممکن است به آرامی برای نوزاد پچ پچ کنید و یا او را ماساژ دهید و یا برای مدت کوتاهی به او شیر دهید.

همچنین به خاطر داشته باشید که نوزادان اغلب در طول خواب فعال هستند- دست و پاهایشان را تکان می دهند، میک می زنند و به طور کل بی قرار به نظر می رسند. اشتباه گرفتن حرکات نوزاد به عنوان نشانه ای که او دارد بیدار می شود و یا نیاز به تغذیه دارد سهل است. به جای برداشتن بلافاصله ی نوزاد، چند دقیقه صبر کنید تا ببینید که آیا دوباره به خواب می رود یا نه.

این بستگی به این دارد که کودک شما در شب تا چه میزان خواب خوبی داشته است. برخی از نوزادان روز و شب خود را گم می کنند- در طول روز نسبت به شب خواب بیشتری دارند. یک راه برای تنظیم شب و روز نوزادان محدود کردن خواب های روزانه به خصوص خواب بعد از ظهر است تا بیش از سه یا چهار ساعت نشود. اگر نوزاد شما زمان بیشتری در انتهای روز می خوابد، این می تواند به خواب رفتن درشب را برای او سخت و مشکل کند.

برخی از نوزادان و کودکان بزرگ تر دوره هایی را می گذرانند که در آن از خواب روزانه سر باز می زنند- حتی اگر به استراحت نیاز داشته باشند. اگر این اتفاق افتاد، سعی کنید زمان خواب شبانه کودکتان را تنظیم کنید. زودتر کردن و یا دیرتر کردن زمان خواب می تواند گاها به چرت روزانه بهتر نوزاد کمک کند.

کمک به نوزاد برای داشتن میزان صحیحی از خواب روزانه همیشه هم آسان نیست. اگر برخی از روزها نسبت به روزهای دیگر چالش بر انگیز تر شد، احساس بدی نداشته باشید. به خاطر داشته باشید تا به نشانه هایی که نشان می دهد نوزاد شما خسته است، نگاه کنید و گوش دهید تا مداومت روال خواب او را حفظ کنید.

اگر سوالات و یا نگرانی هایی در مورد برنامه خواب نوزادتان دارید با پزشک او صحبت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه والدین و فرزندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر در فراق برادر ؛ اشعار غمگین و سوزناک برای برادر فوت شده