گل مژه چشم و 10 مورد از بهترین درمان های خانگی برای آن


گل مژه چشم (Styes، stys) وضعیت ناخوشایند، دردناک یا تحریک و التهاب چشمی است که ممکن است چشم و بالطبع فعالیت‌های روزمره فرد مبتلا به این عارضه را دستخوش خود قرار دهد. همان طور که در مقاله گل مژه چشمی بررسی شد، این عارضه از طریق عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود و معمولا توسط گونه‌ای از باکتری‌ها با نام استافیلوکوکوس اورئوس به وجود می‌آید و دارای...

امین ظهورتبار ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ ۰۱:۳۰ 3
گل مژه چشم و 10 مورد از بهترین درمان های خانگی برای آن
0
گل مژه چشم و ۱۰ مورد از بهترین درمان های خانگی برای آن

گل مژه چشم (Styes، stys) وضعیت ناخوشایند، دردناک یا تحریک و التهاب چشمی است که ممکن است چشم و بالطبع فعالیت‌های روزمره فرد مبتلا به این عارضه را دستخوش خود قرار دهد. همان طور که در مقاله گل مژه چشمی بررسی شد، این عارضه از طریق عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود و معمولا توسط گونه‌ای از باکتری‌ها با نام استافیلوکوکوس اورئوس به وجود می‌آید و دارای علائمی مانند قرمزی و دردناک بودن قسمت پایین، قسمت‌های درونی و بیرونی چشم است. این زائده‌ها معمولاً پر از چرک شده و باعث التهاب پلک فرد مبتلا می‌شود. . در مقابل جدای راه‌ها و درمان‌های خانگی وجود دارد که در این مقاله سعی می‌کنیم که یکایک آنها را به طور اجمالی معرفی کنیم. این درمان‌های خانگی عبارت‌اند از: استفاده از عصاره سیر، جعفری، سیب زمینی، گل گندمی، بابونه، چای سبز و زردچوبه ( ماده موثره کورکومین) از جمله این موارد هستند که در ادامه مقاله سعی خواهیم کرد که نگاهی هرچند کوتاه به هریک از این درمان‌های خانگی داشته باشیم.

گل مژه چشم و درمان های خانگی برای آن

عصاره سیر

سیر یکی از درمان‌های سنتی و گیاهی خوب است که با توجه به خواص باکتریایی و ضد میکروبی این ماده غذایی می‌تواند با سرعت زیادی باعث بهبودی عفونت چشم و از میان برداشته شدن مشکل گل مژه چشم در فرد مبتلای به این عارضه شود. برای این منظور شما می‌توانید تعداد ۸-۱۰ عدد سیر را برش داده و از عصاره آن در قسمتی که دچار گل مژه شده استفاده کنید. البته اگر گل مژه چشم شما از نوع داخلی بود، سیر را بر روی قسمت داخلی پلک قرار ندهید و از آن تنها برای قسمت بیرونی پوست استفاده کنید تا از طریق جذب پوستی خواص مد نظر اعمال شود. البته لازم به ذکر است که عصاره سیر ممکن است باعث تحریک چشم نیز شود و در این موارد معمولا با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

گل مژه چشم و 10 مورد از بهترین درمان های خانگی برای آن

استفاده از سیب زمینی

اگر چه در نگاه اول سیب زمینی که از جمله مواد غذایی نشاسته‌ای محسوب می‌شود، غیر فعال و شیرین و ملایم به نظر برسد ولی این ماده غذایی دارای ویژگی قابض بودن است که باعث کاهش تورم و التهاب در چشم و در نتیجه کاهش شدت گل مژه چشم می‌شود. برای حصول این ویژگی‌ها می‌توانید سیب زمینی را پوست کنده و آن را چه به صورت سالم و چه ریز ریز و رنده شده بر روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. استفاده از این ماده غذایی مؤثر به سرعت می‌تواند باعث تمیزی پوست شود.

بهداشت مناسب

واضح است که بهداشت مناسب می‌تواند باعث بهبود و یا پیشگیری از ابتلای به این عارضه شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلای به این عارضه، مناسب نبودن و فقر بهداشت است. از آنجایی که استافیلوکوکوس اورئوس باکتری است که بر روی مو و به خصوص پوست صورت معمولاً حضور دارد، عدم شستشوی چشم و مالیدن دست بر روی چشمان می‌توانید در ابتلای فرد به این مشکل نقش به سزایی داشته باشد. اگر دچار این عارضه شده‌اید و یا به طور مرتب از آن رنج می‌برید، شستن چشم با آب سرد می‌تواند باعث کاهش بار باکتریایی بر روی چشم و در نتیجه بالا رفتن شانس ابتلای به این عارضه چشمی شود.

بابونه و چای سبز

خیلی از افراد چای را چه به صورت چای سبز و… به خاطر استفاده از مزایای بهداشتی آن استفاده می‌کنند ولی در اکثر مواقع کیسه‌های چای و استفاده‌ای که از آن می‌توانند داشته باشند را فراموش کرده و آنها را دور می‌اندازند. جالب است که می‌توانید کیسه‌های چای را به طور مستقیم بر روی قسمت از چشم که دچار التهاب و عفونت و گل مژه شده قرار دهید و ویژگی‌های آنتی اکسیدانی چای می‌تواند سبب افزایش سرعت بهبود چشم و خلاصی از عارضه گل مژه چشم شود.

آلوئه ورا

یکی از بهترین و شناخته شده ترین گزینه‌های طبیعی برای مبارزه با باکتری‌هاو التهاب استفاده از عصاره و بر گ های آلوئه ورا است. شما می‌توانید برای این منظور به طور مستقیم از ژل آلوئه ورا برای کنترل عفونت و التهاب ایجادشده استفاده کرده و یا به صورت ۲-۳ بار در روز عصاره آلوئه ورا را در ناحیه مد نظر بمالید.

پیاز

شهرت پیاز به خاطر این است که وقتی آنها را برش می‌دهید و ریز ریزمی‌کنید باعث جاری شدن اشک‌های چشمان شما می‌شود. اما جدای از مورد یاد شده پیاز به علت داشتن ترکیبات مؤثر آنتی اکسیدان و مواد ضد باکتریایی مفیدی که در بر دارد، می‌تواند در کاهش و از بین بردن باکتری استافیلوکوکوس اورئوس نقش مهمی داشته باشد. به همین خاطر می‌توانید آنها را برش داده و بر روی قسمتی که دچار عارضه گل مژه چشمی است قرار داده و یا بچکانید.

شستشوی چشم

خیلی از مواقع ممکن است علت ایجاد این عارضه وجود گرد و غبار و یا روغن یا باقی مانده موادی بر روی چشم باشد، در نتیجه شستشوی چشم و برطرف کردن این مواد زائد و مضر بر روی چشم به طور بالقوه می‌تواند در کاهش شانس ابتلای به این نوع عارضه و همچنین کنترل عفونت نقش موثری داشته باشد. این امر خیلی بهتر از مالیدن دست بر روی چشم است که نه تنها در شستشوی و پاکیزگی چشم اثر مثبتی ندارد بلکه می‌تواند با انتقال باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در افزایش عفونت نقش داشته باشد.

جعفری

جعفری دارای خواص مفیدی در حذف خود گل مژه از چشم فرد مبتلا است. به این منظور می‌توان برگ جعفری را جوشاند و از عصاره این ماده غذایی به عنوان یک درمان مؤثر استفاده کرد. جعفری با داشتن موادی مفید در سم زدایی پوست و از بین بردن باکتری‌ها و چرک و در نتیجه افزایش سرعت بهبود عارضه و کاهش التهاب و تحریک پذیری چشم مؤثر است.

زردچوبه

زرد چوبه با داشتن مواد موثری مثل کورکومین در کاهش التهاب، عفونت و مبارزه با عارضه گل مژه چشم می‌تواند نقش مفیدی داشته باشد. بدین منظور بهتر است که زردچوبه را با آب مخلوط کرده و بعد از جوشاندن و با استفاده از یک پارچه آن را بر روی محل گل مژه چشمی قرار دهیم. خواص ضد باکتریایی و ضد التهاب این ماده سبب خواهد شد که التهاب و عفونت چشمی کاهش یابد. انجام این فرآیند به تعداد ۲-۳ بار در روز می‌تواند به سرعت باعث بهبودی و رهایی از این عارضه پر مشقت شود.

گل مژه چشم و 10 مورد از بهترین درمان های خانگی برای آن

گل گندمی

گل گندمی به علت داشتن خواصی مثل ویژگی ضد باکتریایی، ضد التهاب بودن یکی از بهترین درمان‌های گیاهی برای مبارزه با این عارضه است. شاید به همین خاطر باشد که از قدیم الایام در برخی فرهنگ‌ها از این گیاه با عنوان ریشه چشمی یا مرهم چشمی نام برده می‌شود. می‌توان از عصاره این گیاه به صورت قطره چشمی استفاده و با کاربرد آن شاهد بهبود سریع این عارضه از چشمان خود بود.

موارد احتیاط

اگر چه اکثر گل مژه‌های چشمی بی خطر و بدون عوارض بلند مدت و جدی بر روی چشم فرد مبتلا هستند ولی آنها بسیار تحریک کننده بوده و اگر عفونت ناشی از آنها به طور مستمر ادامه یابد می‌تواند برای سلامت چشم فرد مبتلا خطرناک باشد.در صورت روبرو شدن با این موارد بهتر است با یک متخصص چشم پزشکی مشورت کنید تا خدای ناکرده دچار آسیب‌های جدی ناشی از ابتلای به این عارضه نشوید.

منبع مقاله : organic facts
این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج