راه ورود به خیمه امام زمان(عج) به روایت حضرت عباس(ع)


راه ورود به خیمه امام زمان(عج) به روایت حضرت عباس(ع)

کارشناسان تاکید کردند: حضرت اباالفضل علیه السلام هم در برابر امیرالمومنین هم در برابر امام حسن و هم در برابر امام حسین علیهم السلام، با تمام وجود مطیع محض و در اطاعت کامل از ائمه(ع) زمان خود بودند.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: مروری بر سیره شهدای کربلا به خوبی هر چه تمام تر «سبک زندگی منتظرانه» را به ویژه در ابعاد تبعیت از ولی و همراهی امام زمان، ایثار و ازخودگذشتگی و ادب و وفا ترسیم می کند؛ در این میان وفاداری، ادب و ولایت مداری حضرت عباس(ع) آموزه و آوازه ای دیگر دارد...

از این رو، در آستانه تاسوعای حسینی و روز بزرگداشت مقام قمر منیر بنی هاشم(ع) درس های انتظار در سیره حضرت باب الحوائج(ع) را در گفت وگو با کارشناسان به بحث گذاشته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام عبدالکریم پاک نیا، مدرس سطح عالی حوزه و محقق و مولف سیره اهل بیت علیهم السلام «درس ها و آموزه های سیره قمر منیر بنی هاشم علیه السلام» برای منتظران، اظهار کرد: نام ها و القاب آن حضرت(ع) هر یک از آنها بیانگر برخی از صفات و فضایل ایشان است. یکی از معروف ترین این القاب، «ابوالفضل» به معنای پدر تمام نیکی ها، خوبی ها و فضیلت ها است. اگرچه ایشان فرزندی به نام فضل نیز داشتند و کنیه ایشان ابوالفضل بود، اما در میان سیره‌نویسان مشهور است که ایشان به واقع پدر و صاحب جمیع فضایل بوده اند. درباره سایر القاب ایشان که در زیارت نامه حضرت بیان شده می توان به «مواثی» (ایثارکننده)، «ساعی» (کسی که در راه هدف نهایت تلاش را دارد)، «صدیق»، «بطل»، «حامل اللواء»، «مجاهد» نیز اشاره کرد.

وی تصریح کرد: «ادب در برابر امام» یکی از شاخصه های ویژه حضرت عباس (ع) است. امیرالمومنین (ع) در این باره فرمودند: «بخشش و تفضل هیچ پدری به فرزندش بهتر از عطای ادب و تربیت پسندیده نیست» شخص ایشان نیز حضرت عباس (ع) را چنین تربیت کردند. حضرت عباس(ع) باادب‌ترین فرد جامعه بود چنان که همواره مانند عبد خاضعی دوزانو مقابل مولایش می نشست. در اسناد و منابع تاریخی ذکر شده که ایشان همیشه با ادب در گفتار و رفتار بخصوص در برابر امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) یعنی ائمه زمان شان حاضر می شدند.

کارشناس تاریخ اسلام اضافه کرد: حضرت عباس (ع) در عبادت و تهجد نیز بی مثال و مصداق «رهباناً بالیّل واسدٌ فی النّهار»(مردان عبادت در شب و شیران دلاور در روز) بود چنان که در روایات آمده در بین دو چشمان حضرت(ع) و روی پیشانی شان آثار سجده نمایان بود. قاتل قمر منیر بنی هاشم در پایان عمر خود که به ذلت افتاده بود در توصیف ایشان می گوید: «من جوانی را به شهادت رساندم که بر پیشانی او آثار نماز و سجده نمایان بود» و این تهجد درسی بزرگ برای منتظران است.

پاک نیا خاطرنشان کرد: بالاتر از همه اینها «جهاد اکبری» است که حضرت عباس (ع) در روز عاشورا انجام داد و به ما آموخت که مبارزه با دشمن چندان سخت نیست بلکه جهاد با نفس بسیار مشکل تر است. ایشان در اوج عطش وارد شریعه شد، خواست آبی بنوشد اما با یادآوری تشنگی مولایش با خود زمزمه کرد: «ای نفس پس از حسین (ع) خوار باشی؛ پس از او هرگز نباشی، به خدا قسم آب نمی نوشم در حالی که مولای من تشنه است» لذا امروز رهروان آن حضرت(ع) و منتظران امام مهدی(ع) نیز باید ابتدا در میدان مبارزه و جهاد با نفس پیروز شوند تا به خیمه امام زمان(عج) راه بیابند.

شباهت حضرت عباس(ع) به شهدای بدر

حجت‌الاسلام سعیدیان، کارشناس مذهبی در بیان این درس ها، اظهار کرد: در بیان ویژگی‌های حضرت ابوالفضل(ع) گفت: برای یافتن ویژگی اصحاب امام حسین (علیه‌السلام) بهترین منبع کلام ائمه(ع) از جمله زیارتنامه‌ها هستند. امام صادق(ع) در بخشی از زیارتنامه حضرت عباس(ع) فرمود: «أَشْهَدُ و اُشْهِدُ اللّه أنَّک مَضَیتَ عَلَی مَامَضَی بِهِ الْبَدْرِیونَ وَالُْمجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّه الْمُناصِحُونَ لَهُ فِی جِهَادِ أعْدَائِهِ الْمُبَالِغُونَ فِی نُصْرَةِ أوْلِیائهِ الذَّابُّونَ عَنْ أحِبَّائِهِ؛ شهادت می‌دهم و خدا را شاهد مى‌گیرم که تو به همان مسیرى رفتى که اهل بدر رفتند، و در آن راه از دنیا گذشتند، آن مجاهدان در راه خدا و خیرخواهان براى خدا، در مبارزه با دشمنان خدا و تلاشگران در یارى اولیایش، آن دفاع‌کنندگان از عاشقانش». در این فراز چند ویژگی جلب توجه می‌کند: زندگی مانند شهدای بدر، مجاهده در راه خدا در راه نصرت و یاری اولیای الهی و دفاع‌کننده از محبان خداوند.

وی تصریح کرد: وجه شباهت حضرت ابوالفضل(ع) با شهدای بدر، در ایستادگی پای ارزش‌ها تا پای جان است. این ایستادگی هزینۀ زیادی داشت که به قیمت جان و مال ایشان تمام شد.

سعیدیان تاکید کرد: کسی که مدعیِ ایستادگی در مسیر ولیّ خدا و امام زمان است، باید بداند این ادعا بدون هزینه نخواهد بود و این هزینه را سربازان و اصحاب امام زمان(عج) در آینده متحمل می‌شوند؛ لذا در روایات اتصال زیادی بین اصحاب بدر، اصحاب امام حسین(ع) و اصحاب امام زمان(عج) وجود دارد. در واقع می‌توان گفت حضرت ابوالفضل(ع) پرچمدار صفات و ویژگی‌های برتر یک شیعه است که یاران قائم(عج) باید از وی الگو بگیرند. ضمن اینکه طبق روایات، ایشان به طور قطع در عصر ظهور به دنیا باز خواهد گشت.

درس های انتظار در مکتب عباس بن علی(ع)

همچنین، حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور، محقق و مولف تاریخ اسلام با اشاره به خصایص حضرت عباس علیه السلام گفت: حضرت اباالفضل علیه السلام هم در برابر امیرالمومنین هم در برابر امام حسن و هم در برابر امام حسین علیهم السلام، با تمام وجود مطیع محض بوده و صد در صد در اطاعت آن بزرگواران بود. در زیارتی که برای ایشان وارد شده آمده است: «أَعْطَیْتَ غَایَةَ الْمَجْهُودِ؛ شهادت می دهم که تو نهایت تلاش را انجام دادی» واژه «مجهود» یعنی سقف توان و طاقت بشری؛ به عبارت دیگر، مفهوم این کلام آن است که ابوالفضل العباس علیه السلام هر آنچه را که می شد و امکان داشت، انجام داد.

وی تاکید کرد: ما نیز باید با تمام ظرفیت های خود در خدمت حضرت بقیه الله علیه السلام باشیم. نخستین وظیفه ما در این باره، معرفت و شناخت کامل از وجود امام است؛ چرا که رسول خدا صل الله علیه وآله فرمودند: «هر کس بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است». در مرحله بعد از شناخت، اطاعت محض است. همه می دانیم که وجود مقدس بقیه الله عجل الله تعالی فرجه از ما چه می خواهند، لذا باید برای اطاعت امر آن بزگوار (عج) با تمام ظرفیت تلاش کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: مرحوم فقیه ایمانی در کتاب ارزشمندی که درباره ی امام عصر علیه السلام نوشته، آورده است که «من شبی در عالم رویا به محضر امام مجتبی علیه السلام رسیدم ایشان فرمودند: «روی منبرها به مردم بگویید که دعا برای فرج یک وظیفه ی همگانی و واجب شرعی است.» تعبیر حضرت (ع) این است که دعا برای فرج مانند نماز میت نیست که اگر یک نفر بخواند از بقیه ساقط شود، واجب کفایی نیست بلکه واجب عینی است.

حجت الاسلام مهدی پور خاطرنشان کرد: یا به عنوان مثال دادن صدقه برای سلامتی حضرت(ع) هر چند که امام علیه السلام الحمدلله محفوظ به حفظ الهی و محروس به حراست الهی است. امام مهدی (عج) به صدقه ما نیازی ندارد ما نیاز داریم که خود را جزء ارادتمندان آن حضرت (ع) ثبت و اعلام کنیم. در این رابطه مطالعه کتاب «مکیال المکارم» به علاقمندان توصیه می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید