هیجان فوتبالی به وقت نونهالی


هیجان فوتبالی به وقت نونهالی

مرتضی اخوان - مسابقات فوتبال لیگ دسته1 و2 نونهالان مشهد با قاب‌هایی پُر از اشک‌ها و لبخندهای فوتبالیست‌های کوچکی به پایان رسید که می‌توانند چند سال دیگر هر کدامشان یک پا جهانبخش‌ها و آزمون‌های فوتبال ما باشند. نبردی کاملا جدی که با...


مرتضی اخوان - مسابقات فوتبال لیگ دسته1 و2 نونهالان مشهد با قاب‌هایی پُر از اشک‌ها و لبخندهای فوتبالیست‌های کوچکی به پایان رسید که می‌توانند چند سال دیگر هر کدامشان یک پا جهانبخش‌ها و آزمون‌های فوتبال ما باشند. نبردی کاملا جدی که با قهرمانی «نمازگزاران مساجد» در لیگ دسته2 و «ذوب‌آهن نسل جوان» در لیگ دسته1 همراه بود. نه گرمای آفتاب آخرین روزهای تابستانی و نه رده سنی برگزاری مسابقات هفته پایانی این لیگ‌ها، هیچ‌کدام از هیجان، شور، نشاط و حساسیت‌های آن کم نکرد. نبردی میان مدرسه استقلال و نمازگزاران مساجد که برای فتح جام قهرمانی لیگ دسته2 نونهالان فوتبال مشهد بود و دیداری تشریفاتی برای تیم قهرمان لیگ دسته 1، ذوب آهن نسل جوان که پیش از این قهرمانی‌‎اش را مسجل کرده بود با شهرداری. سکوهایی که غریو فریاد و هیجان خانواده‌های فوتبالیست‌های کوچک، به آن‌ها رنگ‌وبویی دیگر داده بود. زمین چمن مجموعه‌ورزشی کارگران مشهد، شاهد بزرگی نونهالانی بود که در سر آرزوهای بزرگ می‌پرورانند.

یک فینال و 3 قهرمان!

«تیم‌های حاضر در لیگ دسته2 فوتبال نونهالان مشهد از کیفیت بالاتری نسبت به تیم‌های دسته1 برخوردار بودند و فکر می‌کنم به‌همین‌دلیل است که در این لیگ شاهد رقابت 3 تیم برای قهرمانی در هفته پایانی هستیم.» این‌ها اظهارات پدر یکی از بچه‌هایی است که در مستطیل سبز و زیر تابش شدید نور آفتاب زمین چمن مجموعه‌ورزشی کارگران توپش را زده بود و حالا برای شادی قهرمانی فقط می‌بایست منتظر نتیجه دیدار فینال‌گونه مدرسه استقلال و نمازگزاران مساجد باشد. محمد افشار که پسرش در تیم یاران میثاقیان توپ می‌زند، خودش روزگاری در رده‌های پایه ابومسلم فوتبال بازی کرده است و حالا دوآتشه‌تر از یک پدر بالای سر فوتبال فرزندش بود. یاران میثاقیان پیش از دیدار حساس مدرسه استقلال و نمازگزاران مساجد با برتری مقابل حریفشان موقتا به صدر جدول لیگ دسته2 رفته بودند و اگر دیدار مذکور با تساوی به پایان می‌رسید، جام را بالای سر می‌بردند؛ یعنی 3 تیم برای فتح یک جام دندان تیز کرده بودند. عصمتی، مادر یکی از بازیکنان هم روی سکوهای داغ آفتاب گرفته نشسته بود و هر بار فرزندش در زمین، زمین می‌خورد، دلش می‌لرزید. او می‌گوید: «ما همه اهل ورزشیم. همسرم در قدیم‌ها در تیم شهرداری بازی می‌کرد و خودم هم مربی شنا هستم. پسرم درسش عالی است. به‌خاطر همین از همان اول با پدرش گفتیم او می‌تواند در ورزش هم موفق باشد.»

پهلوانی بعد از قهرمانی

قهرمانی اول برای لیگ‌دویی‌ها حاصل شد. نمازگزاران مساجد با نتیجه 2بر1 از سد مدرسه استقلال گذشتند تا لیگ‌یکی شوند؛ بچه‌های سخت‌کوشی که تا پایان جنگیدند و دست آخر هم جام و هم با رفتارشان اخلاق را بردند. کوچولوهای فاتح لیگ دسته2 فوتبال نونهالان مشهد در پایان بازی، وقتی قاب اشک‌ها و لبخندها بر زمین رنگ‌پریده چمن محل بازی‌شان نشسته بود، ابتدا نماز شکر به جا آوردند و بعد هم وقتی اشک و حسرت رقیب روی‌زمین‌افتاده‌شان را دیدند، یک‌صدا آن‌ها را تشویق کردند: «شیره استقلال.»

مردان کوچک با آرزوهای بزرگ

یزدان 14ساله با قد‌وقواره خوبش و با خیال آسوده از قهرمانی تیمشان خودش را برای آخرین نبرد آماده می‌کرد. او سنگربان ذوب‌آهنی بود که قهرمانی‌اش را پیش از بازی هفته آخر مقابل شهرداری مسجل کرده بود؛ قهرمانی در لیگ دسته1 فوتبال نونهالان مشهد. وقتی با او از رؤیاهایش صحبت کردیم، حرف از بارسا و ترشتگن و سیدحسین حسینی در میان بود. او ‌گفت: «توی فوتبالیست‌های داخلی الگویم سیدحسین حسینی است. در بین خارجی‌ها هم که فقط بارسا و ترشتگن.» یزدان خسروی که اول راه ستاره‌شدن است، افزود: «درسم بد نیست. دوست دارم در کنار درس و مدرسه، فوتبال را ادامه بدهم و یک روزی به استقلال برسم.» کوچولوی ذوبی از همین روزهای نوجوانی آرزوی بزرگی در آسمان آبی پایتخت دارد؛ درست بر خلاف هم‌بازی سیزده‌ساله پرسپولیسی‌اش که معتقد است: «در ایران طرف‌دار پرسپولیس هستم و بازیکن محبوبم هم فرشاد احمدزاده است.» حمیدرضا کمالی شماره16 را می‌پوشد و از علاقه‌اش به بارسا و یوردی آلبا می‌گوید: «رؤیای من بارساست. دوست دارم یک روزی جای یوردی آلبا در بارسا بازی کنم.» رؤیای بزرگ مرد کوچکی که هیچ بعید نیست یک روز اگر نه در جمع آبی‌اناری‌ها، لااقل جا پای احمدزاده محبوبش بگذارد.

وقتی ما الگو می‌شویم...

آقای سرمربی جوان بچه‌هایش را کنار نیمکت نشانده است. کاری به هیاهوی سکوها و پدرومادرهایی که برای فرزندانشان هیجان دارند، ندارد. به همه بچه‌هایش می‌گوید شش‌دانگ حواستان اینجا باشد. تیمش فاتح لیگ دسته‌1 نونهالان مشهد شده، اما با همان نظم و ترتیب طول مسابقات به دیدار تشریفاتی پایانی آمده است. وقتی از او درباره سطح مسابقات پرسیدیم، گفت: «من چند سال است در رده‌های پایه مربیگری می‌کنم. حقیقت این است که امسال تعداد تیم‌های مدعی بیشتر بودند. این نشان می‌دهد سطح مسابقات هم بالاتر بوده است.» امیر عباس‌نژاد درباره کار مربیگری تیم‌های پایه اظهار داشت: «کار سختی است. این بچه‌ها در سن حساسی هستند که ما را الگوی خود می‌دانند. خیلی باید مراقبت رفتارمان باشیم. مراقب حرف‌زدنمان باشیم. شیوه برخورد و اخلاق ما با این بچه‌ها ممکن است یکی را به عرش ببرد و ممکن است فوتبال و آینده یکی را نابود کند.» سرمربی تیم نونهالان ذوب‌آهن نسل جوان درباره کیفیت برگزاری مسابقات هم خاطرنشان کرد: «انصافا مسابقات منظم انجام شد و اطلاع‌رسانی هم به‌خوبی انجام گرفت. به‌هر‌حال جدی‌گرفتن بازی‌های رده‌های سنی ازسوی هیئت فوتبال مشهد و خود تیم‌ها و مربیان می‌تواند به این بچه‌ها شخصیت بدهد.»

لیگ به روایت آمار

لیگ دسته1 و2 فوتبال نونهالان مشهد از 20تیرماه تا 26شهریور میان 24 تیم (12 تیم در هر لیگ) برگزار شد که آمار 561 گل (255 گل در لیگ دسته‌1 و 306گل در لیگ دسته2) رد‌وبدل شده در این مسابقات نشان از جذابیت‌های خاص آن برای خانواده‌ها و فوتبالیست‌های کوچکی دارد که به آینده امیدوارند. درمجموع مسابقات لیگ دسته2، 80 بار داوران کارت زرد دادند و 14 بار از کارت قرمز استفاده کردند. در لیگ دسته1 نیز 101 کارت زرد و 13 کارت قرمز ازسوی داوران به خاطیان داده شد. مسابقاتی که با همت هیئت فوتبال مشهد برگزار شد و دست آخر علاوه بر قهرمانی نمازگزاران مساجد در لیگ دسته2 و ذوب‌آهن نسل جوان در لیگ دسته1، تیم سیمای نور به‌عنوان تیم اخلاق لیگ دسته‌دوم معرفی شد. همچنین مجید انسیه از تیم یاران میثاقیان در لیگ دسته2 با زدن 19 گل و یاشار خوشزاد از تیم فدک در لیگ دسته1 با به‌ثمر‌رساندن 12 گل به‌عنوان آقای‌گلی دست یافتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!