پاتوق محله، محفل محرم


پاتوق محله، محفل محرم

خیابان توحید، قبل از میدان شهدا، یک ایستگاه کوچک برای عشاق‌الحسین است، یک محفل کوچک که آدم را یاد گذشته‌ها می‌اندازد. اسپندش به‌‌راه است و خادمانش سیاه‌پوش برای عزاداران چای‌ می‌ریزند، داخل همان استکان‌های باریک با نیم مشت...


خیابان توحید، قبل از میدان شهدا، یک ایستگاه کوچک برای عشاق‌الحسین است، یک محفل کوچک که آدم را یاد گذشته‌ها می‌اندازد. اسپندش به‌‌راه است و خادمانش سیاه‌پوش برای عزاداران چای‌ می‌ریزند، داخل همان استکان‌های باریک با نیم مشت نبات!

واکس صلواتی بساطش را دم در پاتوق حسینیون به راه انداخته است. می‌گوید: به عشق خادمان کوی حسین(ع)، رایگان واکس می‌زنم. فقط صلواتی بفرستید تا نفس چاق کنم.

راسته پرنده‌فروشان حالا محفلی است کوچک برای کسانی که قصد زیارت حریم رضوی کرده‌اند. هرچند مسیر باریک است، ترافیکی برپا نیست. مردم با خیال راحت پارک می‌کنند و به گعده خاطرات خود سری می‌زنند و با نوای حسین‌حسین، جان می‌گیرند.

صدای نوحه جان‌سوز است و توجه هر رهگذری را جلب می‌کند. وسط حیاط فواره‌ای برپاست که حال آدم را خوش می‌کند. آن‌طرف‌تر، تصاویر شهدا زینت مجلس شده‌اند و بالای دیوار هم بیرق‌ها علم شده‌اند.

این محفل کوچک که این روزها از خیل عزاداران حسینی پذیرایی می‌کند بخشی از طرح پاتوق محله است که قرار است در تمامی محلات مشهد آغاز به کار کند و در زمانه‌ای که همگی در دنیایی مجازی غرق شده‌ایم، برایمان یک دنیای واقعی کوچک باشد که در آن، بنشینیم و گفت‌وگو کنیم، جایی باشد تا هم‌محلی‌ها و همشهری‌ها دور هم جمع شوند و در نهایت، فضاهای مخروبه و ناکارآمد شهری به ‌محیط‌هایی امن و کارآ‌مد و به‌‌اصطلاح پاتوقِ گفت‌وگو تبدیل شوند.

در این بین، در حالی که هنوز پاتوق «ماهی و پرنده» به بهره‌برداری کامل نرسیده، این پاتوق در ایام محرم در اختیار یکی از هیئت‌های قدیمی خیابان توحید قرار گرفته است تا به رسم مهمان‌نوازی، از عاشقان حسینی با چای پذیرایی کنند. ‌به قول بانی خیرش، تا باد چنین بادا!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا