هرآنچه در رویداد اپل گذشت


هرآنچه در رویداد اپل گذشت

بسیاری از مردم و علاقمندان دنیای فناوری، اپل را پیشرو در علوم رایانه ای جهان می دانند و معتقند این شرکت همواره جدیدترین تکنولوژی ها را در محصولاتش استفاده می کند. به همین خاطر، هرساله کنفرانسی که درآن تولیدات جدید اپل رونمایی می شود، جزو پر مخاطب ترین رویدادهای جهان در حوزه فناوری است.  

هرآنچه در رویداد اپل گذشت به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

شب گذشته، همانطور که پیش بینی می شد، اپل از آیفون ها و اپل واچ های جدیدش رونمایی کرد. هرچند پیش از آغاز مراسم اسامی آیفون های جدید و اطلاعاتی در مورد رنگ های آنها به بیرون درز کرد، اما چیزی از جذابیت های رویداد اپل کم نشد.

این شرکت، در ابتدا از اپل واچ های نسل چهارم رونمایی نمود. این بار ساعت هوشمند جدید کوپرتینویی ها به نمایشگر بزرگتری مجهز شده و البته حاشیه های آن هم باریکتر از پیش شده است. اپل واچ نسل 4 از پردازنده ای 64 بیتی دو هسته ای بهره می برد و نوید کارایی تا 2 برابر سریعتر را می دهد. شتاب سنج جدید حالا می تواند حتی سقوط ساعت را هم تشخیص دهد. علاوه بر این ژیروسکوپ جدیدی هم برای این ساعت در نظر گرفته شده است.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

اپل برای ساعت خود قابلیت جدیدی را در نظر گرفته که شاید روزی کاربرانش را از خطر نجات دهد. اگر با ساعتی در دست زمین بخورید و بعد از مدتی بی حرکت باقی بمانید اپل واچ با اورژانس تماس می گیرد. قابلیت کاملاً جدید دیگر الکتروکاردیوگرام (EKG) یا نوار قلب است و می توان گجت جدید اپل را اولین دستگاهی به حساب آورد که با هدف مشتریان به این قابلیت مجهز شده است. نکته‌ی جالب اینجا است که ثبت نوار قلب توسط اپل واچ جدید به‌ تنها ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارد؛ این ساعت تاییدیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را هم دریافت کرده است.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت
هرآنچه در رویداد اپل گذشت

اپل واچ سری ۴ در کنار این‌ها دارای اسپیکری قدرت‌مند‌تر و عمر باتری ۱۸ ساعته است. اگر می‌خواهید نمونه‌ی دارای ویژگی تماس تلفنی اپل واچ را خریداری کنید، باید مبلغ ۴۹۹ دلار (حدود هفت میلیون تومان) هزینه کنید. قیمت در نظر گرفته شده برای نمونه‌ی فاقد توانایی تماس تلفنی نیز ۳۹۹ دلار (حدود شش و نیم میلیون تومان) است.

محصول اصلی

پس از پایان صحبت‌ها در خصوص اپل واچ، این کمپانی رسما اعلام کرد که مدل جدید گوشی‌های این شرکت، Xs نام خواهد داشت.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

این مدل گوشی که نمایشگر ۵.۸ اینچی خواهد داشت در رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری و طلایی به بازار خواهد آمد. این مدل گوشی که با صفحه نمایشی جدید ارائه خواهد شد، نسبت به آب بسیار مقاوم است. مدل دوم گوشی‌های آیفون ۲۰۱۸ اپل، Xs-max نام دارد که با صفحه نمایش ۶.۵ اینچی و تاچ سه بعدی به بازار خواهد آمد. تراکم پیکسلی گوشی‌های ایکس اس مکس ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ خواهد بود همچنین مطابق پیش بینی ها مدل‌های جدید گوشی‌های اپل نسخه‌ای با رم ۵۱۲ گیگا بایتی هم خواهد داشت.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

پرچمداران جدید اپل همانند نسل گذشته از نمایشگر OLED با نام تجاری سوپر رتینا استفاده می‌کنند؛ اما نرخ نوسازی تصویر در آن‌ها با ۱۲۰ هرتز افزایش یافته است و گستره‌ی داینامیک نیز نسبت به گذشته افزایشی ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. نمایشگر آیفون ۱۰ اس و ۱۰ اس مکس از هر دو استاندارد دالبی‌ویژن و HDR10 پشتیبانی می‌کنند. نمایشگر iPhone Xs رزولوشنی مشابه با نسل گذشته را ارائه می‌دهد؛ اما نسخه‌ی ۶.۵ اینچی ۱۲۴۲ × ۲۶۸۸ پیکسل را در بطن خود دارد.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

نمایشگر آیفون‌های ۲۰۱۸ را اسپیکرهای استریویی همراهی می‌کنند که طبق ادعای اپل، صدای فراگیرتر و ۵۰ درصد بلندتری را ارائه می‌دهند. این بار میزان مقاومت آیفون در برابر آب و گردوغبار با استاندارد IP68 هم‌خوانی دارد؛ به‌طوری که طبق اعلام اپل، گوشی‌های جدید این شرکت می‌توانند به‌مدت ۳۰ دقیقه، فشار آب در عمق ۲ متری را تحمل کنند. قلب تپنده‌ی آیفون ۱۰ اس و ۱۰ اس مکس، پردازنده‌ی اختصاصی جدید اپل موسوم به A12 Bionic است، این تراشه پس از کرین ۹۸۰ یکی دیگر از نخستین پردازنده‌های هفت نانومتری دنیا محسوب می‌شود و ۶.۹ میلیارد ترانزیستور را در بطن خود دارد. پردازنده‌ی جدید اپل از ۶ هسته‌ی پردازشی، شامل ۲ هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌کند. هسته‌های قدرتمند A12 Bionic نسبت به A11 حدود ۱۵ درصد سریع‌تر و ۴۰ درصد بهینه‌تر است؛ در حالی که هسته‌های کم‌مصرف، حدود ۵۰ درصد بهینه‌تر از گذشته عمل می‌کنند.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

پردازنده‌ی جدید اپل همانند گذشته، موتور عصبی هشت هسته‌ای مجزایی را برای پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین دارد؛ اما عملکرد این موتور، ارتقاء فاحشی را نسبت به نسل قبل تجربه می‌کند؛ بدین ترتیب که موتور عصبی A11 قادر به انجام ۶۰۰ میلیارد عملیات در ثانیه بود؛ در حالی که در نسل جدید این عدد به ۵ تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام می‌دهد. واحد پردازش گرافیکی A12 چهار هسته را در بطن خود دارد و نسبت به گذشته ۵۰ درصد قدرتمندتر است. به‌لطف ماژول مدیریت حافظه‌ی جدید A12، آیفون‌های جدید اپل در نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی نیز قابل سفارش خواهند بود.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

اپل طبق عادت گذشته، اشاره‌ای به ظرفیت باتری در دستگاه‌های جدید خود نکرد و تنها روی افزایش ۳۰ دقیقه‌ای طول عمر باتری iPhone Xs نسبت به گذشته تاکید داشت و ادعا کرد که آیفون Xs مکس بزرگترین باتری تاریخ آیفون را در بطن خود دارد و ۹۰ دقیقه عمر بیشتر را نسبت به نسل قبل به ارمغان می‌آورد. برای نخستین بار در تاریخ اپل، آیفون‌های جدید این شرکت از دو سیمکارت پشتیبانی می‌کند؛ اما به‌ استثناء چین، در سایر نقاط دنیا قابلیت دو سیمکارت از طریق ترکیب یک سیمکارت فیزیکی و یک eSIM میسر خواهد بود.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

هر دو گوشی آیفون ۱۰ اس و ۱۰ اس مکس در سه مدل ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی روانه‌‌ی بازار خواهند شد؛ کوپرتینونشین‌ها قیمت‌ پایه‌ی ۹۹۹ (حدود چهارده میلیون تومان)دلاری را برای iPhone Xs در نظر گرفته‌اند؛ حال آنکه مدل پایه‌ی iPhone Xs Max را با قیمت ۱۰۹۹ (حدود پانزده میلیون تومان)دلار به‌فروش خواهند رساند.

میان رده سری ایکس

اپل از محصول دیگری با نام XR نیز رونمایی کرد. آیفون XR اپل به عنوان گوشی هوشمندی میان‌رده، مجهز به صفحه نمایش ۶.۱ اینچی بدون حاشیه‌ی مشابه با آیفون 10 معرفی شده در سال گذشته است. نمایشگر iPhone XR اپل با رزولوشن ۱۷۹۲ در ۸۲۸ پیکسل و از نوع LCD پیشرفته با صفحه‌ی لمسی خازنی است. این نمایشگر از چگالی پیکسل ۳۲۶ نقطه در اینچ بهره می‌برد. بریدگی موجود در صفحه نمایش گوشی هوشمند اپل محل قرارگیری سیستم تشخیص چهره‌ی Face ID و دوربین فیس‌تایم است که بخشی از این سیستم هم محسوب می‌شود.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

دوربین تکی آیفون میان‌رده‌ی اپل دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با رزولوشن 2160p مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال است. به‌علاوه، دوربین یاد شده دارای دهانه‌ی دیافراگم f/1.8 است و یک فلاش چهارگانه‌ی (Dual Tone) ال‌ای‌دی بهبود یافته است.

بدنه‌ی گوشی هوشمند آیفون X آر از جنس شیشه و آلومینیوم ساخته شده است و در شش رنگ‌بندی جذاب مشکی، قرمز، سفید، زرد، مرجانی (نارنجی) و آبی در دسترس خریداران خواهد بود. آیفون یاد شده مشابه با iPhone 10 دارای گواهی IP67 به مفهوم توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب به مدت سی دقیقه و به عمق ۱ متر است.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

پردازنده‌ی مرکزی A12 Bionic استفاده شده در آیفون ۱۰ آر مشابه با پردازنده‌ی آیفون ۱۰ اس و آیفون ۱۰ اس مکس است. پردازنده‌ی A12 ساخت اپل از موتور شبکه‌ی عصبی پشتیبانی می‌کند. این بخش از پردازنده، وظیفه‌ی پردازش امور مرتبط با یادگیری ماشین را به عهده دارد. موتور یاد شده قادر به پردازش ۶۰۰ میلیارد عملیات در هر ثانیه است. بدون وجود موتور شبکه‌ی عصبی، اپل نمی‌توانست سیستم تشخیص چهره‌ی خود را در آیفون به کار بگیرد.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

پردازنده‌ی A12 به واحد پردازش گرافیکی اختصاصی ساخت اپل مجهز شده و دارای CPU با ۴ هسته‌ی پردازشی و GPU با ۶ هسته‌ی پردازشی توانمند است. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری مهم گوشی میان‌رده‌ی اپل، وجود حافظه‌ی رم ۳ گیگابایتی است. آیفون ۱۰ آر اپل فاقد جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری بهره می‌برد.

هرآنچه در رویداد اپل گذشت

مهم‌ترین مساله در مورد آیفون ۱۰ آر اپل، قیمت پایه‌ی مقرون به صرفه‌ی ۷۴۹ دلاری آن است. همان‌طور که می‌دانید، طبق آمار منتشرشده از سوی موسسه‌ی Counterpoint، میزان فروش آیفون ۱۰، از مرز ۶۰ میلیون عبور کرده است. بدون شک، هدف اپل از رونمایی آیفون ۱۰ آر در قالبی مشابه با آیفون ۱۰ و با قیمتی پایین‌تر از آن، بالا بردن آمار فروش شگفت‌انگیز خود در آینده بوده است. نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی آیفون ۱۰ آر با قیمت پایه‌ی ۷۴۹ دلاری(حدود 10 میلیون تومان) عرضه خواهد شد که شروع پیش‌فروش آن از ۱۹ ماه میلادی جاری خواهد بود.

از رویداد شب گذشته اپل می توان اینطور برداشت کرد که تقریبا کسی نبود که از آنچه رونمایی شد حیرت زده شود. اپل چند سالیست که فناوری نو و جدیدی را به مشتریانش عرضه نمیکند و هر سال در حال بهبود امکانات محصولات سال های قبل خود است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شرکت در سراشیبی سقوط قرار دارد و اگر تعصب را کنار بگذاریم با این روند آینده روشنی در انتظار این سیب معروف نیست.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...