مسئولان می‌گویند نخرید، مردم ناچارند بخرند


مسئولان می‌گویند نخرید، مردم ناچارند بخرند

٥٠‌هزار خودروی سایپا در هفته گذشته و با سرعت برق‌آسایی پیش‌فروش شد. عده بسیاری از مشکل سایت گلایه داشتند و روند این پیش‌فروش را نامناسب می‌دانستند که همان زمان حسن حسین‌آبادی، قائم‌مقام مرکز مطالعات سایپا درباره این مشکل گفت: «با توجه به هجوم یکباره متقاضیان که در لحظات اولیه بیش از ٤٠٠‌هزار نفر منتظر ورود به سایت بودند، تصمیم گرفته شد ثبت‌نام در چند مرحله و براساس میزان ازدحام متقاضیان انجام شود.» با وجود مشکلات موجود بر سر راه این ثبت‌نام، ٥٠‌هزار خودرو به فروش رسید.

پس از آن شرکت ایران‌خودرو که قرار است به‌زودی طرح پیش‌فروش ۴۰‌هزار دستگاه از محصولات خود را به اجرا بگذارد، اعلام کرد مشتریانی که در طرح فروش اخیر شرکت سایپا ثبت‌نام کرده‌اند، امکان حضور در طرح آتی پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو را نخواهند داشت و شرکت سایپا کد ملی افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند را در اختیار ایران‌خودرو قرار خواهد داد. نکته مهم دیگر این بود که خریداران این طرح تا یک‌سال امکان فروش خودرویشان را نخواهند داشت و این گزینه شاید عاملی برای جلوگیری از دلالی باشد. بعد از همه این اتفاقات، گفته‌های سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران خبرساز شد.

او روز گذشته اعلام کرد در میان خریداران ٥٠‌هزار دستگاه محصول سایپا که ظرف یک روز فروخته شده، حتی یک خودرو از سوی نمایشگاهداران خریداری نشده، بلکه تمام خریداران مردم عادی بودند که با هدف حفظ و افزایش سرمایه خود اقدام به خرید کرده‌اند. او در ادامه گفته: «در این شرایط مسئولان باید به‌گونه‌ای عمل کنند که خودرو از حالت کالای سرمایه‌ای خارج شده و عطش خرید خودرو از بین برود، در غیر این صورت خودروسازان هرچه خودرو عرضه کنند، بازار سیر نخواهد شد.»

یک مقصر نداریم

ساسان قربانی، کارشناس خودرو به «شهروند» می‌گوید فهمیدن این موضوع که آیا از میان نمایشگاهداران کسی خودرو خریده یا خیر، دشوار است، اما مسأله اصلی در حال حاضر این نیست که اعضای این اتحادیه خرید داشته‌اند یا خیر، چراکه این موضوع پاک‌کردن صورت‌مسأله و به کنار راندن مشکلات و بحران‌های حوزه خودرو است. «این داستان یک مقصر ندارد. با کاهش ارزش پول ملی همه محصولات چه داخلی چه خارجی گران می‌شود. آن کسی که خیار هم عرضه می‌کند، خیار را گران می‌فروشد. این منطق جاری اقتصاد است.»

قربانی می‌گوید با سیستمی که درحال حاضر در کشور گسترده شده و می‌خواهد گریبان خریدار را به خاطر خریدش بگیرد، مخالف است. «اینها محدودیت‌هایی است که وقتی تولید و عرضه کم شود، به وجود می‌آید. صورت‌مسأله را نمی‌توان با توسل به این روش‌ها پاک کرد. اصل مسأله تولید است که باید افزایش پیدا کند. اگر تولید افزایش پیدا نکند، هیچ مشکلی حل نمی‌شود اینکه کسی بگوید خریدم یا نخریدم، راه‌حل نیست و تنها باید مشکل بی‌ثباتی قیمت ارز و تولید ملی حل شود.»

قربانی می‌گوید عرضه‌هایی که در حال حاضر توسط شرکت‌های خودروساز انجام می‌گیرد، اثر مثبتی در بازار نداشته و نخواهد داشت و نمی‌تواند عطش و خواست مردم برای خرید را کنترل کند، چراکه در شرایط فعلی افراد می‌خواهند پولشان را به کالایی تبدیل کنند که ارزشش افت نمی‌کند، برای همین هم سراغ طلا، ارز و درنهایت خودرو می‌آیند. «تقاضای موثر برای طلا، ارزر و خودرو بالاست. افراد چاره‌ای ندارند و مسئولان هم فقط می‌گویند نخرید. این راه اشتباه است. در تمام این سال‌ها فقط درد را با مسکن‌های مقطعی تسکین داده‌ایم و در نتیجه درمان نکرده‌ایم.»

او معتقد است تنها تولید و عرضه می‌تواند کمک‌رسان وضع فعلی باشد، آن هم حالا که تولید شرکت‌های خودروساز کاهش داشته و آنها با ٣٠‌درصد ظرفیتشان‌ کار می‌کنند. «هم مشکلات کشور مشخص است و هم راه‌حل‌ها تا حدودی معلوم‌اند، اما وقتی کسی گامی برای رفع آن برنمی‌دارد، حرف‌ها بی‌اثر خواهند بود.»

shahrvand-new​spaper.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه