فرار پزشکان از دست مالیات با درآمدهای میلیاردی


موضوع استفاده نکردن برخی پزشکان از دستگاه کارت‌خوان و در نظر نگرفتن رفاه حال بیماران، این روزها یکی از مسایل مهم…

فرار پزشکان از دست مالیات با درآمدهای میلیاردی

جنگ زرگری مسوولان وزارت بهداشت و مالیات؛

فرار پزشکان از دست مالیات با درآمدهای میلیاردی
سیناپرس: موضوع استفاده نکردن برخی پزشکان از دستگاه کارت‌خوان و در نظر نگرفتن رفاه حال بیماران، این روزها یکی از مسایل مهم فضای مجازی، رسانه‌ها و عموم جامعه است.

اخیرا کمپینی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با موضوع مالیات پزشکان به راه افتاد که این موضوع باعث شد تا مسوولان سازمان امور مالیاتی، وزارت بهداشت برای پاسخ به افکار عمومی و این مطالبه به حق توضیحاتی را ارایه کنند و نمایندگان مجلس نیز نقدی بر این موضوع داشته باشند.

یعقوب شیویاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پرداخت مالیات پزشکان باید طبق قانون انجام شده و مُر قانون در پرداخت مالیات باید برای پزشکان نیز رعایت شود، به طورحتم درپرداخت مالیات هیچ تفاوتی میان اقشار و صنوف مختلف وجود ندارد؛ درمیان پزشکان هم متاسفانه افرادی فرار مالیاتی داشته و به نوعی در اجرای این قانون بی تفاوت هستند، اما قانون هرچه باشد درپرداخت مالیات باید اعمال شود.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی پزشکان دارای درآمد بالا مالیاتی پرداخت نمی کنند، افزود: دولت باید برای دریافت مالیات به حق از اهرم قانونی مناسبی از طریق دستگاه های ذی ربط استفاده کند، البته از برخی پزشکان فعال در مراکز درمانی قبل از واریز حقوق و دستمزد به حساب آنها مالیات دریافت می شود، ضمن اینکه برخی پزشکان طرف قرار داد با بیمه های درمانی نیز از طریق نسخه‌های تجویز دارو مالیاتی دریافت شده و متاسفانه در حق برخی پزشکان اجحاف می شود؛ زیرا درصدی از پزشکان در ردیف های متفاوت مالیات پرداخت می کنند.

وی با بیان اینکه افرادی در جمع پزشکان افرادی قانون گریز بوده و مالیاتی مطابق با درآمد خود پرداخت نمی کنند، تصریح کرد: هم اکنون اهرم قانونی مناسبی برای نظارت بر پرداخت مالیات وجود ندارد، لذا دولت باید از یک اهرم قانونی موثر به عنوان مثال ایجاد یک دستگاه در مطب ها برای دریافت مالیات استفاده کرده و در این مسیر با پزشکان متخلف برخورد قانونی شود؛ ضمن آنکه درصدی از پزشکان حتی توان تامین هزینه های مطب خود را ندارند؛ اما از همین پزشکان مالیات های چندبرابر دریافت می شود.

شیویاری با تاکید بر اینکه تامین هزینه های منشی، آب، برق و تلفن مطب برای برخی پزشکان دارای مشکلات بسیاری است، گفت: این درحالی است که برخی پزشکان با درآمدهای آنچنانی و بالا تنها مالیاتی پرداخت نکرده بلکه سیستم نظارتی مناسبی هم برای رصد آنها وجود ندارد، بنابراین کنترل دقیقی بر عملکرد آنها انجام نمی شود؛ به طورحتم درصدی از درآمدهای مردم دربحث مالیات سهم مردم و بیت المال بوده و باید پرداخت شود، از این رو اظهارات وزیر بهداشت درخصوص مالیات پزشکان به حق بوده و درباره آنها احجاف می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: درخصوص مالیات پزشکان راهی جز اجرای صحیح قانون وجود نداشته و باید به هرطریق ممکن با پزشکان متخلف درفرار مالیاتی برخورد شود.

نیمی از پزشکان مالیات خود را اظهار نکردند

محمدرضا نوری، رییس امور مالیاتی شهر و استان تهران در مورد میزان مالیات پزشکان گفته بود، از میان حدود 20 هزار پزشک در تهران تنها 11 هزار نفر برای عملکرد سال 1396 اظهارنامه ارایه کرده‌اند.

وی میانگین مالیات اعلامی پزشکان را برای هر نفر 5 میلیون 700 هزار تومان عنوان کرد و گفته است: بر اساس آمار و اطلاعات سامانه‌های طرح جامع این میانگین برای هر نفر حدود 14 میلیون تومان تعیین تشخیص داده شد.

البته این آمار فقط مربوط به تهران است و از آمار مالیات پزشکان 30 استان دیگر اطلاعی در دست نیست.

فرار مالیاتی بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی پزشکان

حسین بانکی ، کارشناس سیاستگذاری حوزه سلامت در این خصوص گفت: موضوعی مهمی که در کنار لزوم راه اندازی کارتخوان در مطب ها وجود دارد این است که پزشکان مالیات خود را به طور کامل نمی دهند و سازمان مالیاتی در این بین انفعال دارد. باید بدانیم مبلغی که به عنوان مالیات از پزشکان باید اخذ شود چقدر است. هم اکنون تعداد پزشکان متخصص در کشور ۴۶ هزار و ۶۰۰ پزشک هستند، ما در اینجا فرض می کنیم ۴۰ هزار پزشک متخصص داریم .

وی افزود : درآمد ماهیانه این پزشکان متخصص را ۵۰ میلیون تومان لحاظ می کنیم که براین اساس، در مجموع یک سال میزان درآمد سالیانه پزشکان متخصص ۲۴ هزار میلیارد تومان است. برای دندان پزشکان که تعداد آن ها ۲۸ هزار نفر است مبلغ ماهانه را ۳۰ میلیون تومان در نظر می گیریم که مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود . با این احتساب مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان و پزشکان متخصص ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

این کارشناس گفت: اگر درصد مالیات را ۲۰ درصد در نظر بگیریم، البته میزان مالیات باید بیشتر از ۲۰ درصد و حدود ۳۵ درصد باشد اما ما در محاسبات خود ۲۰ درصد را درنظر گرفتیم. مقدار مالیاتی که دندان پزشکان و پزشکان متخصص باید بپردازند ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: هم اکنون طبق اظهار نظر رییس سازمان مالیاتی، می بایست از پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شود که با رقم محاسباتی ما فاصله زیادی دارد و نمی دانم مبنای محاسبه آقای تقوی نژاد چیست؟ پزشکان همین مالیات مورد نظر رییس سازمان مالیاتی را نیز نمی پردازند و هم اکنون سالیانه ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات می دهند که رقم بسیار کمی است.

بانکی تصریح کرد: نکته مهم اینکه در محاسبات مذکور، مالیات تعداد ۸۰ هزار پزشک عمومی را نیاورده ایم .

وی گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی پزشکان، معادل یارانه یک سال ۱۲ میلیون ایرانی و وام ازدواج برای ۴۵۰ هزار زوج جوان است .

مقصر فرار مالیاتی پزشکان سازمان مالیاتی است

چندی پیش قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقصر اصلی فرار مالیاتی پزشکان را سازمان مالیاتی دانست که حقوق می گیرند تا مالیات وصول کنند.

وزیر بهداشت با توپ پر خطاب به مسوولان سازمان امور مالیاتی گفته بود تعجب می‌کنم که یک مسوول مالیاتی کشور می‌گوید ۵۰ درصد پزشکان در تهران مالیات نداده‌اند.

وی به ابزارهای این سازمان برای اخذ مالیات اشاره کرده و گفته است: هم می‌توانید نگذارید خارج بروند، هم می‌توانید مطب را ببندید و زندان بفرستید.

توصیه به پزشکان برای نصب کارتخوان

فاضل، معاون سازمان نظام پزشکی موضع این سازمان را در قبال استفاده از دستگاه کارتخوان، شفاف بیان کرده و توصیه می‌کند: به منظور رفاه مردم و شفاف سازی حتما پزشکان از کارتخوان استفاده کنند و موافق انجام این کار است. در این بین البته گریزی به مشکلات فنی کارتخوان‌ها زده است. باید در نظر داشت قطعا این مشکل در حدی نیست که پزشکان را مجاب کند که به صورت نقد از مردم و بیماران پول دریافت نکنند.

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس