جابجایی 19 پادگان کشور در دستور کار شورای عالی شهرسازی است


جابجایی 19 پادگان کشور در دستور کار شورای عالی شهرسازی است

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای جابجایی 19 پادگان در سراسر کشور خبر داد که زمین های آن برای استفاده عمومی اختصاص داده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدسعید ایزدی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: تاکنون برای پادگان‌های 7 نزاجای لرستان، پادگان 64 ارومیه، پادگان 04 بیرجند، پادگان های اصفهان و لشگر 21 تبریز طرح تهیه شده و در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است.
ایزدی تصریح کرد: بر اساس قانون در پی انتقال پادگان ها، شهرداری ها می توانند با یک نسبتی (به طور معمول 60 به 40 یا 70 به 30) امکان استفاده عمومی برای شهرها را فراهم کنند.
به گفته وی، مساحت پادگان های در دست بررسی به قرار زیر است:
در بوشهر 105 هکتار، زاهدان 52 هکتار، مشهد 187 هکتار، اهواز 270 هکتار، لشگر30ساری 9.2 هکتار، لرستان 15.5 هکتار و خرم آباد 42 هکتار پادگان مشمول این طرح می شود.
مساحت دیگر پادگان ها در تبریز 100 هکتار، مشهد 400 هکتار، بجنورد 20 هکتار، ارومیه 74 هکتار و بیرجند 1030 هکتار است.

** پادگان های تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پادگان های تهران گفت: در منطقه13 شهرداری 8 هکتار، جی 35 هکتار، شرق صیاد شیرازی 9.8 هکتار، پادگان 06 49 هکتار، منطقه یک وزارت دفاع 4.5 هکتار، قلعه مرغی 300 هکتار و باتری سازی منطقه 4 وزارت دفاع یکصد هکتار در دستور کار بررسی شورای عالی شهرسازی و معمار ایران قرار دارد.
ایزدی بیان کرد: در سند طرح جامع شهر تهران برای پادگان های پایتخت پیش بینی‌های لازم شده است که در این زمینه نیازمند تعامل با ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم که خوشبختانه در چند سال اخیر با ارتش برای انتقال و جابجایی پادگان ها در شهرها تعاملات خوبی داشتیم.
به گفته وی، در جلسه یازدهم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مقرر شد جلسه ای اختصاصی به موضوع روددره ها برای تدوین سیاست‌ها اختصاص یابد.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه وشهرسازی گفت: پادگان 06 تهران و همچنین پادگان لشگر 77 مشهد در دستور کار شورای عالی معماری و شهرسازی است و بزودی در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.
وی افزود: در مشهد ساخت پادگان جدید با پیشرفت 90 درصدی ادامه دارد و همه توافق ها با شهرداری به صورت کاربری خدماتی و فرهنگی برای استفاده عموم مردم در حال نهایی شدن بوده و پادگان ارومیه، اهواز، مشهد و بیرجند برای کاربری های خدماتی به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.
به گفته ایزدی، هنوز هیچ مذاکره ای با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی در مورد واگذاری پادگان های این نهادها و جابجایی آنها از شهرها صورت نگرفته است، ضمن آنکه انتقال این پادگان ها باید با کسب موافقت و صدور مجوز از سوی ستادکل نیروهای مسلح صورت گیرد.
در مجموع، 28 هزار و 325 مترمربع از زمین های پادگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران در 19 شهر کشور، در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها قرار می گیرد.

** روددره فرحزاد
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: امروز در یازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با کلیات طرح ساماندهی محدوده فرحزاد موافقت شد و به دلیل برخی دغدغه‌های اعضای اصلی شورا برای حفاظت از روددره فرحزاد مقرر شد طرح از سوی دبیرخانه با لحاظ موارد درخواستی تکمیل و به شهرداری تهران ابلاغ شود.
وی گفت: باید در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد روددره فرحزاد از ابتدا تا انتهای آن (سرچشمه تا آخرین نقطه‌ای که جاری است) تصمیم‌گیری کنیم و در این رابطه شهرداری تهران، مسوولیت جدی دارد.
«با طرح شهرداری تهران برای روددره فرحزاد که با 220 هکتار در سه پهنه سکونتگاهی قرار دارد، پیوست زیست محیطی در نظر گرفته شد».
به گزارش ایرنا، محله فرحزاد از بخش‌های خوش آب و هوای شمال تهران به حساب می‌آید که در منطقه۲ شهرداری تهران واقع شده است.
ضلع شمالی این محدوده به دامنه‌های رشته کوه البرز منتهی می‌شود.
فرحزاد از سه محله تشکیل شده‌است: فرحزاد بالا (شمال اتوبان یادگار امام)، فرحزاد پایین (جنوب اتوبان یادگار امام) و محله امامزاده.
سازمان زیباسازی شهرداری تهران در طرحی با عنوان «ساماندهی تفرجگاه‌های تهران» از بیست و نهم آبان ۱۳۸۶ در حال محوطه سازی و ساخت باغ تراس در قسمتی از این منطقه‌ است.

اقتصام**1108*1961*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه