جنگلبانان کردستان سه بار آتش جنگل های مریوان را خاموش کردند


جنگلبانان کردستان سه بار آتش جنگل های مریوان را خاموش کردند

سنندج - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کردستان گفت: جنگلبانان در 2 روز گذشته همزمان با آغاز وزش باد در استان، سه بار آتش جنگل های مریوان را خاموش کردند.

سعدی نقشبندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از روز پنجشنبه شاهد وزش باد در استان هستیم که در اثر آن از عصر جمعه آتش سوزی جنگل های روستاهای دره وران و انجیران شهرستان مریوان گسترش پیدا کرد.
وی اضافه کرد: از آن موقع تاکنون محیطبانان، جنگلبانان و مردم محلی اقدام به خاموش کردن آتش این جنگل ها و کنترل آن کرده اند اما به دلیل وزش باد و انتقال ذغال ها به مناطق دیگر مجددا شعله های آتش درختان جنگل ها و مراتع را طعمه خود کرده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری یادآور شد: آخرین بار بروز آتش در این جنگل ها ظهر امروز بوده که 10 نفر از جنگلبانان این شهرستان به همراه مردم محلی توانستند آتش را مهار و در کنترل خود قرار دهند اما با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر ادامه وزش باد احتمال بروز دوباره آتش وجود دارد.
نقشبندی اظهار داشت: 30 نفر از نیروهای تحت نظر این اداره کل از 15 خرداد سال جاری در قالب طرح خدمات گشت، مراقبت، صیانت از جنگل ها و مراتع و 47 نفر از همکاران تخصصی در یگان حفاظت برای اطفای حریق به صورت آماده باش کامل درآمده اند.
به گزارش ایرنا، هواشناسی کردستان اعلام کرده طبق پایش نقشه های هواشناسی، بیشترین پدیده غالب تا پایان هفته جاری در این استان وزش باد است و انتظار می رود این فعالیت در نواحی شمالی استان (بانه، بیجار، زرینه، هزارکانیان، سقز و دیواندره) قابل ملاحظه تر باشد.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در پیام های مختلفی از مردم خواسته به عنوان یک وظیفه ملی و قانونی در حفاظت از جنگل ها و مراتع و برای جلوگیری از تخریب آن کوشش کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف و به ویژه آتش سوزی با شماره تلفن رایگان 1504 تماس گرفته و ماموران یگان حفاظت را در جریان بگذارند.
جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر در اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
3034/6108

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا