64 نمایشنامه به جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز ارسال شد


64 نمایشنامه به جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز ارسال شد

سنندج - ایرنا - دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز گفت: 64 نمایشنامه از استان های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، لرستان، ایلام و تهران به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، قطب الدین صادقی روز یکشنبه اظهار داشت: 30 متن نمایشی از استان کردستان، 16 اثر از کرمانشاه، 9 متن نمایشی از آذربایجان غربی، سه نمایش از ایلام، یک نمایش از خراسان رضوی، یک نمایش از استان خراسان شمالی، سه اثر از استان تهران و یک نمایش نیز از لرستان تاکنون به دبیرخانه جشنواره رسیده است.
وی با بیان اینکه بیشترین نمایشنامه های رسیده به دبیرخانه جشنواره از استان کردستان است، افزود: هاوینه هه وار، کولبه ره کان، چناره کان، ناف بلوط ها، نیو، وست، ئاوینه، فه راموشی، به رزه فر، به فرین، میترا، چاوه روانه کان، سه بره کان، حه وا و سیوی سور، دواهه مین هه نار، به رازه کان از جمله این آثار است.
دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز، نمایشنامه های ریگا، خوتو چاوه ریی، خه ریکن دین، هاری، موسیقاییک بوژن کوشتن، ئامیین، کوتر، پنجیره کان، پاکیزه، نائر، سربازی، ئه وینار، شاره دوور، سه نوونه، به رده قاره مان و هه ناره را از دیگر آثار ارسالی نویسندگان استان کردستان به دبیرخانه این جشنواره تئاتر اعلام کرد.
وی با بیان اینکه 16 اثر نمایشی از کرمانشاه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، تاکید کرد: نمایشنامه های خون صلح، شوینیگ که مه لوچگه گان مرن، توخه ریک مردن بیود، بازی زاکان، چه مه دان، ارای تو که هنو ناتیده، چریکه ی تارا، آخرین بازدید اخیر، سه ر که ش، مرگ بر مرگ، خانوم، هانیه، گه لاریزان نه و تود، روژیار و روژان، هه ناسه بریا، باران از جمله این آثار است.
صادقی نمایشنامه های به ردو و رتیاله، شه و بو، مانگ له پشت هه ور بو، نامه، آنالیز، آخرین آوازی دوای بای باکوور، مه لاییکه ت، کاتیک هه موان قارمان بن، چیا و ئه یاد، سنوور را آثار رسیده از نویسندگان استان آذربایجان غربی اعلام کرد.
دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز به دیگر آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و یادآور شد: بویه مر (مرد شده)، از خراسان رضوی، له گه ل من هه تا داویا عشق برقسه از خراسان شمالی، شه ری له عنه تی از لرستان، نمایشنامه های دادگاییک بو خه ونه کانی دایکم، سوارو، هه موومان باشین از تهران و نمایشنامه های ستاره ها، هه نار، ماندو له میره کان از ایلام از دیگر آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره است.
وی با بیان اینکه آثار پذیرفته شده در جشنواره توسط هیات بازبین همزمان با ١٥ آبان امسال اعلام می شود، اضافه کرد: تمام متون رسیده به دبیرخانه جشنواره که دارای شرایط مندرج در فراخوان باشند مسقیما به مرحله بازبینی جشنواره راه خواهند یافت.
صادقی توجه به ادبیات و زبان کردی به عنوان پشتوانه ای غنی برای تشویق و ترغیب نویسندگان به نگارش متون نمایشی بر اساس اصالت ها و ارزش های فرهنگی مناطق کردنشین با تاکید بر میراث ملی، اسلامی و نگاهی نوبه فرهنگ عامه، رسوم و آیین های سنتی در این مناطق، ایجاد بستری مناسب و فضایی فرهنگی برای تبادل اندیشه های خلاق و نوگرایانه در بین هنرمندان عرصه نمایش و عامه مردم را از جمله اهداف و اولویت های این دوره از جشنواره تئاتر کردی سقز برشمرد.
وی بازآفرینی خلاقانه حماسه، آیین ها و رسوم ملی و مذهبی از طریق هنر فاخر نمایش، توجه ویژه و کشف استعدادهای جوان در عرصه های گوناگون نمایش و حمایت مستمر از این استعدادها، تلاش و حمایت برای به اجرای عمومی در آوردن تولیدات نمایشی در مناطق کردنشین ایران اسلامی به زبان کردی را از دیگر اهداف و اولویت های این دوره از جشنواره اعلام کرد.
پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با همکاری و همراهی استانداری کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت استانداری و فرمانداری ویژه سقز، شهرداری و شورای اسلامی شهر سقز و انجمن هنرهای نمایشی کردستان به صورت غیر رقابتی همزمان با دهه سوم آبان امسال در سقز برگزار می شود.
6108/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور