شروع عصر انریکه در لاروخا؛ چه توقعاتی داریم؟


انریکه شغل جدیدش را روی نیمکت تیم ملی کشورش سپری خواهد کرد.


شروع عصر انریکه در لاروخا؛ چه توقعاتی داریم؟

وبسایت رسمی برنامه نود - انریکه شغل جدیدش را روی نیمکت تیم ملی کشورش سپری خواهد کرد.

به گزارش وبسایت نود، شنبه شب دوران جدیدی در فوتبال اسپانیا رقم می خورد و لوئیس انریکه برای اولین بار در یک مسابقه رسمی روی نیمکت تیم ملی کشورش می نشیند. سرمربی اسبق بارسلونا که بعد از دوران موفقیت آمیزش با این تیم، مدتی را استراحت کرد، حالا فصل جدیدی را در دوران حرفه ای خود آغاز می کند. بر همین اساس گزارشی را درباره شرایط حضور انریکه در اسپانیا مرور می کنیم. صحبت های مطرح شده از زبان پپ کاتلت مربی اسپانیایی است که در فوتبال انگلیس فعالیت می کند.

مصلحت و عمل گرایی همراه با پرسینگ!


شروع عصر انریکه در لاروخا؛ چه توقعاتی داریم؟

لوئیز انریکه بعد از انتخاب به عنوان سرمربی جدید تیم ملی اسپانیا، قول "تکامل" و نه "دگرگونی" را داد. او تاکید کرد که سبک پاسکاری را که هویت و شناسه تیم ملی اسپانیا در سال های اخیر بوده، ادامه خواهد داد. اما در عین حال احتمالاً شاهد برخی تعدیل ها در تیم خواهیم بود. کاتلت چنین نظری دارد:

«اتفاقاتی که در تابستان برای تیم ملی اسپانیا رقم خورد، یک شوک بزرگ بود ولی گاهی اوقات به این شوک ها نیاز دارید تا فکر کنید: بله، زمان تغییر فرا رسیده است. باید شروع تازه ای داشته باشیم. لوئیس انریکه مربی ای است که در مورد خواسته ها و مطالباتش درون زمین بسیار سخت گیر و قاطع است. او کاملاً متمرکز روی آن چیزی است که از تیمش می خواهد. ترسی از اتخاذ تصمیمات بزرگ ندارد. او این کار را با کنار گذاشتن جوردی آلبا از ترکیب تیم نشان داد. او تلاش می کند تا تیم ملی را به سمت پروژه ای جدید رهنمون سازد. انریکه دوست دارد تیمش پویا در زمین عمل کند و تیم هایش از نظر دفاعی و هجومی بالانس خوبی دارند. انتظار دارم همچنان پاسکاری متعدد را در تیم حفظ کند و همینطور پاس های در عمق و بین فضاها در دستور کار تیم قرار گیرد. انریکه در تاکتیک هایش مصلحت گراست.»

مصلحت گرایی می تواند تغییر مفیدی در تیم ملی اسپانیا باشد، چرا که لاروخا در یک هشتم نهایی جام جهانی، مقابل روسیه در 120 دقیقه، 79 درصد تملک توپ داشت ولی در خلق موقعیت جدی گلزنی ناکام ماند. اما لوئیس انریکه سبک بازی مستقیم تری دارد و این موضوع می تواند باعث قدرتمندتر شدن اسپانیا شود. کاتلت می گوید:

«تصور می کنم بازی شان بر مبنای سرعت و پاسدهی خواهد بود. چنان که در بارسلونا اینطور بود. تصورم این است انریکه در تلاش است تا تیمش را با ذهنیت بازپس گیری توپ در نقاط جلوی زمین روانه مسابقه کند. او از بازیکنانش می خواهد تا حد امکان سریع توپ را در زمین حریف از آن ها پس بگیرند. انریکه مربی بسیار کاملی است که تمرکز خاصی روی ضربات شروع مجدد هم دارد. این خصیصه، همچون اسلحه ای اضافی برای آنها خواهد بود.»


شروع عصر انریکه در لاروخا؛ چه توقعاتی داریم؟

تمرکز روی جوانان

یکی از بزرگترین سوالاتی که اکنون در مورد تیم ملی اسپانیا مطرح است این است که آن ها چطور می خواهند جای خالی بازیکنان بزرگی مثل اینیستا، سیلوا و پیکه را در ترکیب تیم پر کنند. کاتلت چنین نظری دارد:

« به نظرم نباید این طور تصور کرد، او آن بازیکنان را از دست نداده است، چرا که انریکه در حال ساخت پروژه ای جدید است. او می دانست و می داند که این سه را در تیمش ندارد، بنابرایندر ذهن خود تیمش را بدون این سه نفر ساخته و پرداخته کرده است. حقیقت هم این است که آن سه نفر واقعاً هم جایگزین شدنی نیستند. استعداد و مهارت شان منحصر به فرد بود. بنابراین فکر می کنم چالش برای انریکه این است که تیمی یکدست و هماهنگ را بسازد. او بایستی تیمی یکپارچه را بسازد که بدون بازیکنان بزرگش هم بتواند به کارش ادامه دهد.»

لوئیز انریکه در همین بدو کار در تلاش است تا جوانان را به تیم اصلی تزریق کند، او در اولین تصمیم مهمش در شروع کار، سه بازیکن بدون تجربه بازی ملی را به فهرست تیم ملی اسپانیا دعوت کرده است: پائو لوپز، دنی سبایوس و خوسه گایا. نظر کاتلت چنین است:

«واقعاً از منظر تزریق جوانان به تیم ملی، خوشحالم که انریکه سرمربی تیم ملی شده است. لوئیس انریکه تنها سرمربی سلتا، بارسا و رم نبوده است. او تجربه مربیگری تیم رزروهای بارسلونا را هم دارد. او مرد ایدئالی برای دمیدن خون تازه ای در رگ های لاروخا است. او در بارسلونا هم چنین کاری کرد و تعدادی از بازیکنان تیم ذخیره و رزروها را به تیم اصلی منتقل کرد. انریکه ذهنیت توسعه و پیشرفت دارد. بنابراین فکر می کنم ترکیب خیلی خوبی از تجربه بین المللی همراه با بهره گیری از جوانان در ترکیب تیم است. مشابه اتفاقی که در سال 2006 رقم خورد و آراگونس نسل جدیدی را به تیم تزریق کرد.»


شروع عصر انریکه در لاروخا؛ چه توقعاتی داریم؟

تمرکز روی جنبه روانی

انریکه قصد دارد روی جنبه های ذهنی و روانی بازیکنان و تیمش نیز تاکید کند. این موضوع از آنجایی مشخص است که انریکه یک روانشناس به نام خواکین والدس را به کادر فنی تیم ملی اضافه کرده است. او از زمان حضور انریکه در بارسلونای بی با این سرمربی اسپانیایی همکاری داشته است. کاتلت در این باره می گوید:

«فکر می کنم انریکه جزو اولین و معدود مربیانی است که روانشناسی را به ترکیب کادرفنی تیم اضافه کرد. او نه فقط به خاطر جنبه های روانی، بلکه برای جنبه های فنی هم حضور دارد. تلاشش این است که بتواند صحبت ها و توقعات انریکه را به خوبی به بازیکنان انتقال دهد و آن ها را در قالب یک گروه متحد هماهنگ سازد.»

1878

خارجی اسپانیا بارسلونا اختصاصی ویژه لوئیز انریکه گزارش ویژه لوئیس انریکه
اختصاصی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو