اقامه نماز عید سعید فطر در 1280 نقطه ‌لرستان


اقامه نماز عید سعید فطر در 1280 نقطه ‌لرستان

گروه اجتماعی ـ نماز عید سعید فطر امروز جمعه، 25 خرداد در یک‌هزار و 280 نقطه استان لرستان اقامه شد.

اقامه نماز عید سعید فطر در 1280 نقطه ‌لرستان

به گزارش ایکنا از لرستان، نماز عید سعید فطر هم‌زمان با سراسر کشور امروز جمعه، 25 خرداد خرداد در یک‌هزار و 280 نقطه استان لرستان در مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌ها اقامه شد که در خرم‌آباد این نماز به امامت آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خر‌آباد در مصلی الغدیر این شهر اقامه شد.
نماز عید سعید فطر در شهرستان‌ها و بخش‌های استان لرستان نیز با حضور ائمه جماعات و شبکه تبلیغ اقامه شد این در حالی‌است که در مساجد استان لرستان شب گذشته مراسم وداع با ماه مبارک رمضان برگزار و دعای وداع با رمضان امام سجاد(ع) قرائت شد.

چگونگی به‌جا آوردن نماز عید فطر

نماز عید فطر دو رکعت است، در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به‌جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به‌جا آورد و تشهد بخواند و سلام گوید.

در قنوت این نماز هر دعایی کافی است، ولی مناسب است این دعا را به قصد ثواب بخواند: «اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَة وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُک بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّد صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامَةً وَ مَزیداً اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ تُدْخِلَنِی فی کلِّ خَیْر اَدْخَلْتَفیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمـُخْلَصُونَ».

عید فطر در قرآن

با مراجعه به قرآن شریف آیاتی را می‌توان یافت که به طور مستقیم و با کمی دقت بر عید فطر و آداب آن توجه دارند و نشان می‌دهند که این مسئله از دید قرآن پنهان نمانده است.
خداوند متعال در آیه ۱۸۵ بقره در رابطه با عید فطر فرموده است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ».
خداوند متعال در این فرموده است: «ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن‌را روزه بدارد و کسى‌که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى می‌‏خواهد و براى شما دشوارى نمی‌‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونی‌تان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید».
همچنین در آیات ۱۴ و ۱۵ اعلی در این رابطه آمده است: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى ﴿۱۴﴾وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى؛ رستگار آن کس که خود را پاک گردانید، و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گزارد».
همچنین در آیه ۳۱ سوره اعراف در این خصوص آمده است: «یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ؛ اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگیرید و بخورید و بیاشامید و[لى] زیاده‏‌روى مکنید که او اسرافکاران را دوست نمی‌‏دارد».

عید فطر در روایت معصومین(ع)

از امام باقر(ع) نقل است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «چون روز اوّل ماه شوّال شود، منادى ندا مى‌دهد: اى مؤمنان! صبحگاهان به‌سوى جایزه‌هایتان بشتابید». سپس فرمود: «اى جابر! جایزه‌هاى خدا ، جوایز این پادشاهان نیست». سپس فرمود: «آن روز ، روزِ جایزه‌هاست».
پیامبر خدا(ص) همچنین فرموده است: «فرشتگان، روز عید، سر کوچه‌ها و گذرها مى‌ایستند و مى‌گویند: «بشتابید به‌سوى پروردگار کریم که عطاى بسیار مى‌دهد و گناه بزرگ را مى‌آمرزد».
امام على(ع) نیز در این رابطه فرموده است: این، عید کسى است که خداوند، روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است و هر روزى که در آن، خدا معصیت نشود، آن روز عید است.
امام حسن‌مجتبى(ع) در یک روز عید فطر، به مردمى نگاه کرد که به بازى و خنده مشغول بودند. رو به اصحاب خود کرده ، فرمود: «خداى متعال، ماه رمضان را به‌عنوان میدانى براى مسابقه آفریدگانش آفرید تا به‌وسیله فرمان‌بُردارى از خدا، به‌سوى رضاى الهى سبقت بگیرند. گروهى پیش افتاده، برنده شدند و گروهى هم عقب مانده، محروم گشتند. پس شگفت از خنده کننده بازیگر است در روزى که نیکوکاران پاداش می‌یابند و کوتاهى کنندگان، ناکام مى‌شوند. به خدا سوگند، اگر پرده کنار رود، نیکوکار سرگرم نیکوکارى خود خواهد شد و بدکار، گرفتار بدکارى خویش!».
امام رضا(ع) نیز در رابطه با عید فطر فرموده است: «روز فطر، از آن جهت، عید قرار داده شده است که مسلمانان، اجتماعى داشته باشند که در آن روز گرد هم آیند و براى خدا بیرون آیند و او را بر نعمت‌هایى که به آنان داده است، بستایند و روز عید، روز تجمع، روز خوردن روزه، روز زکات، روز شوق و روز نیایش است؛ و براى آن‌که اولین روز از سال است که خوردن و آشامیدن در آن حلال است؛ چراکه ماه رمضان، اوّلین ماه سال نزد اهل حق است».
پس خداوند ، دوست داشت که در چنین روزى، همایشى داشته باشند تا خدا را حمد و ستایش کنند و در این روز، تکبیر در نماز، از آن روى بیش از روزهاى دیگر قرار داده شده که تکبیر، بزرگداشت خداوند و ستایش و ثناى او بر نعمت هدایت است،آن گونه که خداوند فرموده است: « تا خداوند را بر این که هدایتتان کرد، بزرگ بدارید و باشد که شکر گزارید».

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق