انتخابات عراق و ناکامی عربستان


انتخابات عراق و ناکامی عربستان

کمیساری عالی انتخابات عراق سرانجام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را که در 22 اردیبهشت ماه در سراسرعراق بر گزار شد رسماً اعلام کرد. جزییات بیشتر در لینک

انتخابات عراق و ناکامی عربستان

شفقنا- حسن هانی زاده؛ کارشناس مسائل عراق در نوشتاری با عنوان انتخابات عراق و ناکامی عربستان در روزنامه ایران نوشت؛ کمیساری عالی انتخابات عراق سرانجام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را که در ۲۲ اردیبهشت ماه در سراسرعراق بر گزار شد رسماً اعلام کرد. به موجب این نتایج جریان السائرون – وابسته به مقتدی صدر- روحانی برجسته شیعی با ۵۴ کرسی، جریان الفتح به رهبری هادی العامری؛نزدیک به الحشد الشعبی «با ۴۷ کرسی» جریان النصر به رهبری حیدر العبادی نخست‌وزیر با ۴۲ کرسی، جریان الحکمه به رهبری سید عمار حکیم با ۱۹ کرسی و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی با ۲۵ کرسی به‌عنوان فراکسیون‌های اصلی پیروز انتخابات شناخته شدند.
این انتخابات اگر چه با مشارکت ۵/۴۴ در صدی از مجموع ۲۵ میلیون واجدین شرایط برگزار شد، اما پیروزی جریان السائرون به‌عنوان قدرتمندترین فراکسیون پارلمان ممکن است شطرنج سیاسی عراق را دگرگون کند. نخبگان عراقی نسبت به دورنمای شکل‌گیری یک دولت منسجم ابراز بد بینی می‌کنند زیرا سیاست‌های داخلی جریان السائرون بویژه شخص مقتدی صدر همواره با پارادوکس‌هایی همراه بوده‌است.
سفر مقتدی صدر به عربستان که خارج از حوزه سیاستگذاری دولت صورت گرفته وملاقات وی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نگرانی‌هایی برای نخبگان شیعه عراق به وجود آورد. این ملاقات که نتایج آن هیچگاه منتشر نشده این سؤال را مطرح می‌کند که چرا مقتدی صدر با وجود سیاست‌های تخریبی عربستان در عراق با ولیعهد عربستان ملاقات کرد؟
برخی نخبگان عراقی اعتقاد دارند این ملاقات مقدمه‌ای برای دو قطبی ساختن طیف شیعیان عراق و خط کشی بین شیعیان با دو عنوان شیعه عرب وشیعه فارس، خواهد بود. تقریباً از دو سال پیش تاکنون وهمزمان با اقدام دولت حیدر العبادی برای سرکوب گروهک تروریستی داعش در موصل، سفارت عربستان از فضای جامعه عراق برای مقابله با داعش استفاده وبشدت تحرکات مشکوک خود را آغاز کرد. سفارت عربستان از همان زمان برای احداث بیمارستان، مراکز فرهنگی وباشگاه‌های ورزشی در اماکن شیعه نشین نزدیک به جریان مقتدی صدر دست به کار شد تا بتواند بر انتخابات پارلمانی عراق تأثیر‌گذاری کند.
لذا پس ازمشخص شدن نتایج اولیه انتخابات اخیر پارلمانی، هواداران مقتدی صدر با طرح شعارهایی که با واقعیت‌های موجود جامعه عراقی مغایرت دارد، سعی کردند تا عراق را دچار یک صف‌بندی سیاسی واجتماعی جدیدی سازند.
از سوی دیگر گفته می‌شود که جریان السائرون به‌عنوان فراکسیون اکثریت از هم‌اکنون سقف مطالبات خود را افزایش داده وخواستار در اختیار گرفتن وزارتخانه‌های کلیدی مانند وزارت خارجه، کشور، دفاع، نفت، امنیت ملی و اقتصاد شده است. اما این امیدواری وجود دارد که سایر جریان‌های شیعه مانند الفتح، النصر، الحکمه ودولت قانون از رهگذر ائتلاف با سایر احزاب همسو خواهند توانست در برابر زیاده خواهی‌های جریان مقتدی صدر ایستادگی کنند.
در تجزیه وتحلیل انتخابات عراق این حقیقت کاملاً روشن می‌شود که ملت عراق برنده اصلی این انتخابات است وعربستان سعودی که قصد داشت انتخابات را مدیریت کند با شکست مواجه شد. ملت عراق با انتخاب جریان الفتح به رهبری هادی العامری – از فرماندهان الحشد الشعبی – به‌عنوان فراکسیون دوم ثابت کردکه بخوبی از توطئه‌های منطقه‌ای علیه انسجام و وحدت عراق آگاهی دارد.
بنا براین تاکتیک شوم عربستان برای نفوذ در این کشور وبازگرداندن عراق به شرایط قبل از سال ۲۰۰۳ میلادی وخط کشی میان شیعیان ودو قطبی ساختن جامعه عراق با هوشیاری ملت عراق ناکام ماند. حضور قدرتمندانه فراکسیون‌های الفتح، النصر، دولت قانون و الحکمه در پارلمان آینده عراق قطعاً اجازه نخواهد داد که سایر جریان‌های پارلمانی نزدیک به عربستان سعودی تغییری در سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی عراق ایجاد کند.
در واقع انتخابات اخیر عراق دومین شکست سیاسی عربستان در منطقه تلقی می‌شود زیرا این رژیم تلاش کرد تا در انتخابات پارلمانی لبنان دخالت کند اما پیروزی جریان وفادار به مقاومت اسلامی لبنان تمام تلاش‌های عربستان را با شکست مواجه کرد.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی